Hoe schrijf ik een vestiging van een vereniging of stichting in?
- Bijgewerkt 4 december 2025
- 1 min
Log in op Mijn KVK om een vestiging van een vereniging of stichting in te schrijven. Volg de stappen en onderteken het formulier online.
In dit artikel:
- Moet ik de vestiging inschrijven?
- Hoe schrijf ik de vestiging in?
- Heeft de vereniging of stichting een onderneming?
- Extra informatie over belastingen
Moet ik de vestiging inschrijven?
Dit moet als:
- jullie voor de activiteiten een gebouw gebruiken, en
- de activiteiten langer duren dan zes maanden
Meerdere vestigingen
Heeft de vereniging of stichting meerdere vestigingen? Kies dan welke de hoofdvestiging wordt. Dit geef je door aan KVK. Wij zetten dit in het Handelsregister.
Meerdere gebouwen opgeven als vestiging
Staan er meerdere gebouwen op het terrein van de vestiging? En hebben alle gebouwen hetzelfde adres? Dat noemen we een complex van gebouwen. Dit mag je als één vestiging opgeven.
Woonadres gebruiken voor vestiging
Een woonadres van een bestuurder is geen vestiging.
Hoe schrijf ik de vestiging in?
Log in op Mijn KVK met de knop onderaan de pagina. Volg de stappen en onderteken het formulier online. Voeg bewijs toe dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor de vestiging. Dit kan met:
-
een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop-, service- of pachtcontract, of
-
een bewijs uit het Kadaster
Heeft de vereniging of stichting een onderneming?
Een vereniging of stichting kan een onderneming hebben als je voldoet aan een aantal regels. Dit noemen we ondernemerscriteria. Kort samengevat moet je zelfstandig producten of diensten leveren aan anderen tegen een (betaalde) vergoeding. De winst die je maakt gebruik je voor het doel van de vereniging of stichting.
Hoe schrijf ik een onderneming in?
Gebruik formulier 8: Inschrijving onderneming van een rechtspersoon om je eerste commerciële vestiging in te schrijven. Je krijgt dan ook een vestigingsnummer. Het ingevulde en ondertekende formulier stuur je op naar het KVK-postadres, samen met:
-
een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract van het nieuwe bezoekadres
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de persoon die het formulier ondertekent.
Extra informatie over belastingen
Op de website van de Belastingdienst lees je meer over:
-
vennootschapsbelasting: belasting betalen over de winst uit de onderneming.
- btw: afhankelijk van de activiteiten kun je als onderneming btw-plichtig zijn.
- loonheffingen betalen: als je personeel in dienst hebt.
Veelgestelde vragen
Hoe snel we je wijziging of uitschrijving verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de verwerkingstijden op onze website. Volg de behandeling van je online wijziging in Mijn KVK.
Wijziging of uitschrijving klopt niet
We nemen contact met je op als de wijziging of uitschrijving niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging of uitschrijving door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je deze pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Bevestiging
Na verwerking van je wijziging of uitschrijving in het Handelsregister en/of het UBO-register krijg je een bevestiging per brief, of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Doe je de wijziging online? Dan krijg je ook een bevestiging via e-mail.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.