Duits personeel aannemen vraagt om een andere aanpak

Nederlandse ondernemers die zakendoen met Duitsland geven aan dat ze steeds vaker Duits personeel aannemen of een Duits kantoor openen. Met Duits personeel versterk je je aanwezigheid op de markt. Maak duidelijke afspraken met je toekomstige Duitse werknemer. En biedt diegene arbeidsvoorwaarden aan naar Duitse standaard. Met de tips in dit artikel weet je hoe je Duits personeel aanneemt dat graag voor je wil komen werken.

Maak van je importplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over importeren

Meld je aan

Verkopen aan bedrijven op de Duitse markt gaat anders dan in Nederland. Zo zijn Duitsers formeler en werken vaak in bedrijven met duidelijke hiërarchische verhoudingen. Wederzijds vertrouwen vinden ze belangrijk. Duits personeel en een kantoor over de grens kunnen je aanwezigheid op de markt versterken. Een Duitse verkoper of countrymanager voelt vertrouwd. Klanten nemen je hierdoor serieuzer. En een Duits teamlid kan je wijzen op de cultuurverschillen tussen beide landen. Dit maakt het zakendoen makkelijker.

Gebruik XING

Het digitale platform voor zakelijke gebruikers in Duitsland is XING. Net als op LinkedIn, kun je op XING adverteren en groepen volgen. Bedrijven kunnen via XING ook personeel zoeken en nieuwe klanten vinden.

Een vacature kun je ook op de website van het Bundesagentur für Arbeit zetten. Deze Duitse organisatie lijkt op het Nederlandse UWV. Verder biedt EURopean Employment Services (EURES) arbeidsbemiddeling in de grensstreek van Nederland en Duitsland aan.

Zoek gericht

Maak gebruik van de kennis en contacten in je netwerk en zoek gericht. Verspreid zoekopdrachten in de juiste regio en branche. Of huur een op Duitsland gespecialiseerd werving- en selectiebureau in. Zij weten wat de werkgever en werknemer belangrijk vinden. En gaan op zoek naar passende kandidaten. Ook begeleiden ze het selectieproces, vaak tot en met het arbeidscontract.

Bereid het gesprek voor

Wat komt er nog meer bij kijken als je Duits personeel aanneemt? Enrico Kretschmar weet er alles van. Hij is directeur van Gateway to Germany, specialist in het werven van Duits personeel. “Het werken met Duits personeel is zeker even wennen. Dit begint al bij de sollicitatie. Een kandidaat wil direct in het eerste gesprek weten wat je verwacht.”

"Je sollicitant komt niet voor een wollig verhaal op macroniveau", zegt Kretschmar. Wat bespreek je dan wel? “Denk aan je omzetdoel en marktaandeel. Hoeveel is dit nu en waar wil het bedrijf naartoe groeien? Bereid je gesprek goed voor en overtuig je kandidaat met duidelijke inhoud. Zo voorkom je teleurstelling bij de sollicitant en jezelf.”

Advies van specialist

Wil je personeel in Duitsland aannemen? Vraag dan een juridisch of fiscaal specialist om advies. Samen bereken je wat fiscaal en juridisch het meest gunstig is voor je bedrijf. 

Andere arbeidsvoorwaarden

Kretschmar legt zes belangrijke verschillen in arbeidsvoorwaarden uit:

1. Salaris naar Duitse standaard

“Het salaris van Duitse medewerkers ligt vaak hoger dan je in Nederland misschien gewend bent. De onderhandelingsruimte is klein. Een Duitser geeft een gewenst brutosalaris op en verwacht dit bedrag uiteindelijk ook op de loonstrook.”

2. Contract voor onbepaalde tijd

“In Duitsland zijn contracten voor bepaalde tijd ongebruikelijk. Bijvoorbeeld een jaarcontract. Een vast contract biedt zekerheid en geeft een gevoel van vertrouwen. Dit heeft een Duitse werknemer nodig om goed te functioneren.”

3. Auto van de zaak

“Voor veel Duitsers is een auto van levensbelang. Vooral sales professionals houden met een auto hun imago hoog. De waarde en het automerk spelen een belangrijke rol in het aanzien van de verkoper.”

4. Vakantiegeld en kerstbonus

 “Het ‘Urlaubs- en Weihnachtsgeld’ zijn normale extraatjes in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Behalve een auto van de zaak, laptop en telefoon. Dit extra geld is een vrijwillige bijdrage vanuit de werkgever.”

5. Onkostenvergoeding

“Graag in de vorm van een creditcard van de zaak. Duitsland heeft een wettelijke onkostenvergoeding, ofwel Spesenpauschale. Maak duidelijke afspraken over de hoogte van de uitgaven voor bijvoorbeeld hotelovernachtingen en vliegtickets. Zo hebben jullie beiden een kader.”

6. Thuiswerkplek

"Duitse verkopers zijn vaak drie tot vier dagen onderweg en werken ook thuis, vanuit hun 'Home-Office'. Kijk niet raar op wanneer je een onkostenvergoeding voor een bureaustoel, -tafel en soms zelfs stroom- of waterkosten ontvangt.”

Duits arbeidscontract

Het arbeidsrecht in Duitsland is anders dan in Nederland. Een Duitse werknemer wil waarschijnlijk een arbeidscontract naar Duits recht. Dit hoeft geen bezwaar te zijn en heeft ook voordelen voor je bedrijf: 

  • Wanneer je bedrijf tot tien werknemers heeft, is de ontslagbescherming voor je medewerkers minimaal. Je mag het contract ontbinden zonder bijzondere opgaaf van redenen. Hiervoor heb je geen goedkeuring van een organisatie nodig. Je houdt wel rekening met de afgesproken opzegtermijn.
  • Bij meer dan tien medewerkers hebben werknemers volgens de wet een ruimere ontslagbescherming. Deze wet heet het Kündigungsschutzgesetz (KSchG). De rechter gaat alleen akkoord met het ontslag als je redenen sociaal en eerlijk zijn. Geldige redenen zijn bijvoorbeeld slecht gedrag van je werknemers. Of ontslag door faillissement.
  • In Duitsland is ziekte bij een personeelslid soms een persoonsgebonden oorzaak voor ontslag. Met extra voorwaarden komt de werknemer voor ‘sociaal gerechtvaardigd ontslag’ in aanmerking. Volgens Nederlands recht betaal je een zieke werknemer twee jaar salaris door. In Duitsland is dit zes weken. Daarna neemt de ziektekostenverzekering de uitbetaling over tot een maximum van 72 weken. Deze verzekering heet in Duitsland de Krankenkasse. 

Goed inwerken

De inwerkperiode is in Duitsland meestal uitgebreider dan in Nederland. “Een Duitse medewerker wil goed ingewerkt worden. En dan bedoel ik niet een middag uitleg over welke ordner waar staat. En hoe de systemen werken.”  

Voor een nieuwe medewerker is twee, drie of misschien wel vier weken meelopen binnen het bedrijf normaal. “Door de hele organisatie heen, om het bedrijf en de producten of diensten te leren kennen. Daar staat tegenover dat een goed ingewerkte medewerker na een half jaar zelfstandig werkt. Je maakt afspraken en dingen gebeuren dan ook volgens die afspraken. Wanneer je als directeur met vakantie gaat, geeft dat een fijn gevoel. Je laat alles met een gerust hart achter,” zegt Kretschmar lachend.

Regionale verschillen

Duitsland is groot en de regio's verschillen van elkaar. Bijvoorbeeld in salaris. “Zuid-Duitsland heeft de laagste werkeloosheidscijfers. Daar hebben werknemers de macht. Kandidaten geven zelf hun vergoeding aan. Of je betaalt dat bedrag, of een ander betaalt dit. Senior-verkopers verdienen gemiddeld tussen de 70.000 en 90.000 euro per jaar. Dit bedrag hangt af van de branche en regio. In Zuid-Duitsland ligt het bedrag iets hoger. Deze personen verdienen hun salaris terug met de omzet die ze voor je bedrijf halen.” 

Duits bedrijf niet verplicht

Als je Duits personeel aanneemt, hoef je niet verplicht een bedrijf in Duitsland te hebben. Dit beslis je zelf. Wil je bijvoorbeeld meer Duitse personeelsleden aannemen? Of een auto van de zaak? Dit is fiscaal makkelijker met een Duitse vestiging. Maar een Duitse verkoper kun je ook aannemen vanuit je Nederlandse bedrijf. Vaak gebeurt dit via een payrollbedrijf