E-commerce in Duitsland

Je Nederlandse webshop loopt goed en je bent klaar voor de volgende stap. Denk dan eens aan een Duitse webshop. Duitsers horen bij de grootste online kopers van Europa. Met ruim 83 miljoen inwoners is de Duitse markt bijna vijf keer zo groot als de Nederlandse. Op deze grote e-commercemarkt zijn veel aanbieders actief. Zorg dat je opvalt met een webshop die tiptop in orde is. En een uniek aanbod van producten heeft.

Maak van je importplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over importeren

Meld je aan

Voor Nederlandse bedrijven biedt de Duitse markt kansen. De plaatselijke e-commercemarkt is sterk afhankelijk van Duitse marktplaatsen als Amazon en OTTO. Marktplaatsen noem je ook wel platformen. Via een platform bereik je Duitse klanten makkelijk en snel. Zelf een Duitse webshop opzetten kan ook. In dit artikel lees je achtergrondinformatie over e-commerce in Duitsland. Ook krijg je marketingtips zodat je goed voorbereid met je webshop start op de Duitse onlinemarkt.

Aanvragen Duitse domeinnaam

Wanneer je serieus online zaken wilt doen in Duitsland vraag je een domeinnaam met landcode .de aan. Duitse consumenten surfen sneller naar een webshop met een Duitse domeinnaam dan een Nederlandse domeinnaam. Duitsers vertrouwen er dan eerder op dat ze hun bestelling ook echt ontvangen.

Registratie in Duitsland

Het Deutsches Network Information Center (DENIC) is in Duitsland verantwoordelijk voor het inschrijven van de domeinnaam van je website. Voor een .de-registratie heb je een adres in Duitsland nodig. Heb je geen adres in Duitsland? Meld dan bij DENIC een contactpersoon van je webshop aan.   

Keurmerken voor webshops 

Duitsers hechten veel waarde aan betrouwbaarheid en keurmerken. Met een keurmerk ziet je klant dat een onafhankelijke organisatie je webshop heeft gekeurd. Hiermee vergroot je de kans op een bestelling van Duitse klanten. Een keurmerk is niet verplicht. Het Duitse woord voor keurmerk is Gütesiegel. Deze Duitse keurmerken voor webshops zijn het meest gangbaar:

Impressum

Impressum is Duits voor colofon. Een colofon geeft informatie over de eigenaar van een webshop. Een Impressum noemen is wettelijk verplichtvoor schriftelijke media. Dus ook voor een Duitse website of webshop. Het Impressum is een pagina met de gegevens van de verkoper. Denk aan naam, adres en rechtsvorm van je bedrijf. En je telefoonnummer en e-mailadres. Noem ook je registernummers, btw-identificatienummer en de naam van de vertegenwoordiging. Deze informatie moet voor iedereen bereikbaar zijn en duidelijk op je website staan.

Online privacy

Duitsers vinden online privacy erg belangrijk. Duitse regels voor privacy, colofon, bescherming en opslag van data zijn veel strenger dan in Nederland. Speciale organisaties zoeken actief naar overtredingen van de regels en spannen rechtszaken aan. Bij een overtreding krijg je een flinke geldboete. 

Algemene voorwaarden

In Nederland zijn algemene voorwaarden niet verplicht. In Duitsland moet je deze voorwaarden schriftelijk aan je klant geven. Zet je voorwaarden bijvoorbeeld op je website. Of geef deze tijdens het bestelproces aan je Duitse klanten. Maak je voorwaarden in het Duits. Dit is verplicht. In Duitsland noem je algemene voorwaarden ‘Allgemeine Geschäftsbedingungen (AGB). 

Geef in je voorwaarden bijvoorbeeld informatie over verzendkosten, garantie en retourbeleid. Denk ook aan informatie over het herroepingsrecht. Dit heet in Duitsland de ‘Widerrufsbelehrung’. Deze wet regelt dat consumenten een aankoop binnen twee weken terug mogen sturen. Beschrijf in je webshop welke stappen klanten moeten doorlopen voor het gebruik van dit recht.  

Datenschutzerklärung

Wanneer je een Duitse webshop hebt, verwerk je persoonsgegevens. De Duitse wet verplicht dan een Datenschutzerklärung. Hierin staat bijvoorbeeld welke gegevens je van klanten verzamelt. En hoe je deze gegevens verzamelt, gebruikt, opslaat en beschermt. Geef je klanten ook de mogelijkheid om zich af te melden voor zaken als een nieuwsbrief. Toon deze verklaring zichtbaar op je webshop. Boven- of onderaan je startpagina bijvoorbeeld.

Betaalmogelijkheden

Pas je betaalmogelijkheden aan naar de wensen van de markt. Duitsers houden van achteraf betalen via Klarna. En van betalen via PayPal, met een creditcard of SOFORT-banking. Dit laatste lijkt op een online overboeking. Een Duitser ziet een betaling op factuur als teken van wederzijds vertrouwen. Bepaal voor jezelf of je deze mogelijkheid aanbiedt. Geen achterafbetaling aanbieden zorgt misschien voor minder bestellingen van Duitse klanten. Het aanbieden van minimaal één gratis betaalmethode in je webshop is in Duitsland verplicht.

PayPal

PayPal is de meest populaire manier van betalen in Duitsland. Deze manier geeft je klanten aankoopbescherming. Ook heeft PayPal sterke wachtwoorden en hulpmiddelen voor het voorkomen van fraude.

Btw bij afstandsverkopen Duitsland

Verkoop je aan Duitse consumenten? En verstuur je deze pakketten vanuit Nederland? Dan pas je het nationale btw-tarief toe. Ook voor ondernemers die geen btw-aangifte doen. En voor organisaties die geen ondernemer zijn. Je factureert deze Duitse personen met Duitse btw. Btw of omzetbelasting heet in Duitsland Umsatzsteuer (USt) of Mehrwertsteuer (MwSt). Het Bundeszentralamt für Steuern geeft informatie over btw-tarieven in Duitsland.

Je kunt je buitenlandse btw-aangifte op twee manieren doen:

  1. Je vraagt een Duits btw-nummer aan en doet een plaatselijke btw-aangifte in Duitsland.
  2. Of je meldt je bedrijf aan voor de Unieregeling binnen het éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst betaalt de btw dan door aan Duitsland.

Blijft je totaalbedrag aan Duitse consumenten samen met je andere intra-EU verkopen aan personen zonder btw-identificatienummer onder de 10.000 euro? Dan mag je als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening  brengen.

Duitse wetten en regels

Als je consumentenproducten binnen Europa verkoopt, let er dan op dat deze veilig zijn. Verkoop aan Duitse klanten gaat volgens Duitse wetten en regels. Deze zijn soms anders dan die in Nederland. Drie voorbeelden:

  1. Duitsland heeft strenge verpakkingseisen. Verkoop je verpakte producten via je webshop aan Duitse klanten? De Duitse wet verplicht je dan tot het terugnemen van verpakkingen. Deze verplichting ligt bij de eerste in de keten die producten met een verpakking op de Duitse markt brengt. 
  2. Duitsland heeft een wet voor batterijen, het Batteriegesetz (BattG). Als je producten met batterijen aan Duitse consumenten verkoopt, ben je ook verantwoordelijk voor het recyclen van deze batterijen. Je meldt je bedrijf aan bij het Batterie-register (Stiftung GRS Batterien).
  3. Voor het verkopen van elektrische en elektronische apparaten heeft Duitsland het Elektro- und Elektronikgerätegesetz (Elektrogesetz). Breng je deze apparaten op de Duitse markt? Dan ben je verantwoordelijk voor het inzamelen en milieuvriendelijk verwerken van de afgedankte apparaten. Hieraan moet je ook voldoen als je geen bedrijf in Duitsland hebt. Schrijf je eerst in bij het Stiftung elektro-altgeräte register (ear). Doe dit voordat je de apparaten in Duitsland op de markt brengt.

Het Duitse productcontactpunt beantwoordt je vragen over Duitse wetten en regels. 

Vijf tips

Er is een grote valkuil voor je e-commerce-avontuur op de Duitse markt. Dat je hetzelfde marketingplan gebruikt voor je Nederlandse en Duitse webshop. Pas je marketingstrategie daarom aan en gebruik de volgende tips:

1. Onderzoek of de Duitse markt om speciale producten vraagt

Ga na of je product aan Duitse producteisen voldoet. Soms is je product aanpassen een betere keuze. Zo houd je rekening met de wens van je klanten. Vaak is een kleine verandering aan je product al voldoende. Bijvoorbeeld een kleur die meer aanspreekt.

Voorbeeld

Je verkoopt fietskleding en artikelen die daarbij horen. De afgelopen maanden groeide de fietsmarkt in Duitsland. Veel Duitsers pakken vaker de fiets voor woon-werkverkeer. Veiligheid staat voorop, door gebruik van bijvoorbeeld fietshelmen en -vestjes. Deze heb je in je aanbod. Voor de Duitse markt heb je deze producten in opvallende lichtgevende kleuren. 

2. Zorg voor een mobielvriendelijke website

Duitsers brengen veel tijd op hun smartphone door. Zorg voor een mobielvriendelijke website. Geef in één overzicht de juiste informatie. Let er bij het vormgeven van je mobiele website op hoe dit eruit ziet op een klein scherm.

3. Zorg voor een website met Duitse uitstraling

Een Duitse websitebezoeker houdt van een vertrouwde uitstraling in de eigen taal. Noem een Duits telefoonnummer, adres en bankrekeningnummer. Laat je webshop door een professioneel bedrijf vertalen. Plaatselijke bedrijven ondersteunen je tegen betaling met social media en klantenservice.

4. Pas je zoekwoorden aan

Duitsers gebruiken andere zoekwoorden dan Nederlanders. Adverteren met ‘het beste en de goedkoopste’ geeft geen vertrouwen aan Duitsers. Nederlanders vergelijken vooral op prijs. Duitsers zoeken als eerste op kwaliteit en de beoordelingen op je website. Pas je zoekwoorden hierop aan.

5. Beperk je onlinemarkt

Niet alleen Duitsers spreken Duits. Ook inwoners van Oostenrijk, Zuid-Tirol, Zuid-Denemarken en grote delen van Zwitserland doen dit. Het Duitstalige gebied waarin je zakendoet is hierdoor groter dan je denkt. Bepaal vooraf op welke klanten in welke regio je je webshop richt. Dit kun je altijd verder uitbreiden. Met een zoekmachine als Google kun je een regio online kleiner maken. Door geoblocking mag je geen IP-adressen van buitenlandse klanten tegenhouden. 

Cijfers

Duitsers kochten in 2022 voor iets meer dan 100 miljard euro op e-commerce-websites. Een daling van 5% vergeleken met 2021. 

De online dienstenomzet groeide in 2022 met 39,9% tot 11,3 miljard euro. De verkoop van producten daalde dat jaar met 8,8% tot 90,1 miljard euro. Door het stijgen van de prijzen geven Duitsers minder geld uit. En bezoeken ze vaker de echte winkels in de winkelstraten.   Â