Zo vind je zakenpartners bij import en export

Bij internationaal zakendoen heb je de juiste partners nodig. Importeurs zoeken een geschikte buitenlandse leverancier. En exporteurs zoeken buitenlandse klanten of zakenpartners. Samen met partners ontdek je nieuwe kansen en groei je met je bedrijf. Ze zijn onderdeel van het netwerk dat je opbouwt. De juiste partners vind je bijvoorbeeld op beurzen en buitenlandse online marktplaatsen.

Een leverancier, klant of partner vinden kost vaak veel tijd. Tenminste, als je deze zoektocht serieus aanpakt en niet met de eerste de beste partij in zee gaat. Je wilt natuurlijk de meest geschikte leverancier of klant vinden. In dit artikel lees je hoe je contact legt met een betrouwbare partner. Hoe beter deze partner bij je past, hoe groter de kans op succes.

Leg contact

Je wilt graag dat je partners betrouwbaar zijn. Dat ze de juiste producten leveren, hun afspraken nakomen en op tijd betalen. Onderhandel daarom alleen met de persoon die ook beslissingen mag nemen in het bedrijf. Neem de tijd voor het opbouwen van een zakelijke relatie. Op deze dertien manieren leg je contact met buitenlandse leveranciers, klanten en handelspartners:

  1. Vind buitenlandse zakenpartners via zoekmachines als Google. Zoek met Engelse woorden of namen van landen en producten.
  2. Leg nieuwe contacten en onderhoud bestaande relaties op een beurs. Bezoek beurzen op je vakgebied. Of neem deel als standhouder.
  3. Kijk of RVO actief naar geschikte buitenlandse partners voor je bedrijf kan zoeken met Zakenpartnersupport Op Maat.
  4. Ga naar bijeenkomsten van ondernemersverenigingen in je regio. En wissel tijdens de borrel ervaringen uit met andere ondernemers.
  5. Zoek naar producten, klanten of leveranciers op bijvoorbeeld Alibaba, Europages en Kompass. De opgezochte adressen in de bedrijvengidsen koop je daarna via hun website. Deze online marktplaatsen en bedrijvengidsen brengen verkopers en kopers samen over de hele wereld. 
  6. Ontmoet buitenlandse handelspartners tijdens een inkomende of uitgaande handelsmissie. Of je bedrijf nu groot of klein is, tijdens een handelsmissie kom je snel in gesprek met mogelijke zakenpartners.
  7. Laat Enterprise Europe Network (EEN) je in contact brengen met de juiste zakenpartner via hun digitale databank of matchmakingbijeenkomsten op beurzen. 
  8. Vraag hulp aan het buitenlandnetwerk van de Nederlandse overheid voor het waarmaken van je plannen. Of je nu een startende of ervaren internationale ondernemer bent.
  9. Gebruik de contacten van het Netwerk Internationaal Ondernemen (NIO). 
  10. Als importeur in de EU vraag je het Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden (CBI) of ze exporteurs uit bepaalde ontwikkelingslanden met je bedrijf in contact kunnen brengen. 
  11. Zet op je website dat je op zoek bent naar handelspartners. Laat je mogelijke zakenpartner bijvoorbeeld online een vragenlijst invullen. 
  12. Zet een advertentie in belangrijke vakbladen in de landen waarin je mogelijkheden tot samenwerking ziet. 
  13. Kijk naar nationale brancheorganisaties in landen die je interesse hebben. In hun ledenlijst zie je mogelijk bedrijven waarmee je kunt samenwerken.

Wil je je plannen eens met een adviseur bespreken? Bel dan met het KVK Adviesteam: 088 585 22 22. 

Controleer de betrouwbaarheid

Voordat je zaken gaat doen met een onbekende partij controleer je deze buitenlandse zakenpartner eerst. Dan weet je of je partner eerlijk zakendoet, tekenbevoegd en financieel gezond is. Zo beperk je je risico’s. Bijna alle landen hebben een handelsregister met ingeschreven bedrijven. In deze buitenlandse registers kijk je na of het bedrijf van je handelspartner staat ingeschreven. Er bestaan geen garanties dat je zakenrelatie 100% betrouwbaar is en blijft.

Onderzoek welke partner bij je past

Importeurs zoeken geschikte buitenlandse leveranciers. Meestal is dit een fabrikant of een handelsonderneming. Exporteurs zoeken buitenlandse klanten of zakenpartners zoals een distributeur of handelsagent. 

Buitenlandse leveranciers

Als je een uniek product zoekt dat maar één leverancier heeft dan heb je de keuze snel gemaakt. Is dit niet zo? Zoek dan naar één of meer leveranciers met de beste prijs, voorwaarden en leveringszekerheid. Zo ben je minder afhankelijk van één partij en spreid je het risico. 

Maak een lijstje met eisen waaraan je ideale leverancier moet voldoen. En luister naar je onderbuikgevoel. Want een goede klik hebben met je leverancier is ook belangrijk.

Lijstje met eisen

Een lijstje met eisen maakt je zoektocht makkelijker. Denk aan:

  • Afstand.
    Wil je een leverancier dichtbij huis of is meer afstand geen probleem? De geografische afstand bepaalt voor een deel de levertijd en prijs van je product. Landeninformatie helpt je bij het maken van je keuze.
  • Taal.
    Spreken medewerkers in je bedrijf de taal van je leverancier? Communiceren in het Engels lukt meestal wel. Duitse leveranciers vinden het fijn als je Duits spreekt.
  • Cultuur.
    De cultuur van een land bepaalt voor een groot deel de manier van zakendoen. Persoonlijke relaties en kennis van de cultuur helpen bij onderhandelingen met buitenlandse leveranciers.
  • Kenmerken.
    Onderzoek de kenmerken van je leverancier. Denk aan de productiecapaciteit, aanwezige voorraad en leveringsvoorwaarden. Ondersteunt de leverancier je bij het bieden van service of garantie aan je klanten?
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    Hoe helpt jouw leverancier bij het behalen van jouw duurzaamheidsdoelen? Hoe kunnen jullie samen een positief effect hebben op mens, milieu en maatschappij? Vraag bijvoorbeeld hoe je leverancier zorgt voor goede arbeidsomstandigheden of minder milieuvervuiling. Scoort je leverancier goed op mvo, dan draagt dat bij aan de duurzame keten van jouw bedrijf.

Buitenlandse klanten

Buitenlandse klanten vind je op verschillende manieren. Direct vanuit Nederland of vanuit je bedrijf in het buitenland. Je zoekt zelf actief naar klanten op buitenlandse markten. Daarna verkoop je producten aan hen en bouw je een relatie op.

Distributeur of handelsagent

Je kunt ook samenwerken met buitenlandse bedrijven die je producten in hun land verkopen. Een distributeur of handelsagent bijvoorbeeld. Deze bedrijven zoeken klanten voor je op de nationale markt, verkopen je product en onderhouden daarna het contact.   

Distributeurs kopen je producten en worden ook eigenaar ervan. Handelsagenten worden geen eigenaar van de goederen, maar brengen de verkoop tot stand. Ze krijgen hiervoor commissie. Dit is een beloning of vergoeding. Bedenk welk type partner het beste bij je bedrijf past, een distributeur of handelsagent.