Een SWOT-analyse maken in 5 stappen
- Laura van Dijk
- Bijgewerkt 13 mei 2025
- 4 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakte onderzoek genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Een SWOT-analyse helpt als je wilt groeien met je bedrijf. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In deze vijf stappen maak je een goede SWOT-analyse.
Hulp bij klanten en opdrachten werven
Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.
KVK Vraag maar raak-sessie: Klanten, omzet en winst
Run je al een tijdje je eigen onderneming, maar lukt het nog niet zo goed om nieuwe klanten of opdrachten te vinden, je omzet te verhogen of winst te maken? Ga in gesprek met andere ondernemers en een KVK-adviseur en vraag maar raak!
Meer informatie en aanmelden
Hoe maak je een SWOT-analyse?
In een SWOT-analyse zet je de interne sterktes en zwaktes van je bedrijf en de kansen en bedreigingen van buitenaf op een rij. Het is onderdeel van je marktonderzoek en geeft richting aan je plan voor de komende periode. Je maakt een SWOT-analyse in vijf stappen:
Stap 1. Interne analyse maken
Begin met het benoemen van de sterktes (strengths) en zwaktes (weaknesses) van je onderneming. Dit heet de interne analyse, oftewel een intern onderzoek. Beschrijf zo eerlijk mogelijk wat je goed doet en wat je kunt verbeteren, vergeleken met je concurrenten.
Kijk naar behaalde resultaten in het verleden, je personeel, je product of dienst, je klanten, je financiën en je marketing binnen je bedrijf. Laat meerdere mensen meepraten en beoordelen of iets een sterkte of een zwakte is.
Voorbeeld: een boekhandel met webshop aan de rand van de stad.
- Sterktes: een goedlopende webshop, je hebt een uitgebreid assortiment en gemotiveerd personeel.
- Zwaktes: de webshop is slecht beveiligd, je gebruikt plastic draagtassen en je meest ervaren personeelslid gaat bijna met pensioen.
Stap 2. Externe analyse maken
Bepaal daarna de kansen (opportunities) of bedreigingen (threats) buiten je bedrijf. Dit heet de externe analyse, oftewel een extern onderzoek. In je externe analyse zet je invloeden van buitenaf op een rij, zoals nieuwe wet- en regelgeving en ontwikkelingen in de markt, in je branche, bij je klanten, je concurrentie en in de politiek. KVK biedt de locatiescan, die je hierbij helpt.
Voorbeeld: de eerder genoemde boekhandel.
- Kansen: klanten willen hun bonnetje digitaal ontvangen en hun e-mailadres geven, klanten kunnen een review schrijven.
- Bedreigingen: veel cybercriminaliteit en hacks bij webshops, het verbod op wegwerpplastic en een concurrent in een nabijgelegen winkelcentrum.
Stap 3. SWOT-tabel invullen
Zet daarna alle verzamelde sterktes en zwaktes van zowel de interne als de externe analyse in een tabel.
Voorbeeld:
Sterktes | Zwaktes | |
intern | goedlopende webshop | webshop slecht beveiligd |
uitgebreid assortiment | plastic draagtassen | |
gemotiveerde medewerkers | meest ervaren medewerker bijna met pensioen | |
Kansen | Bedreigingen | |
extern | e-mailadressen van klanten | cybercriminaliteit en hacks |
omscholingsregeling | verbod op plastic | |
nieuwe concurrent in de buurt | ||
positief | negatief |
In bovenstaand voorbeeld van de boekhandel kun je je concurrenten voorblijven met de volgende verbeteringen:
- Beveilig je webshop beter
- Mail je klanten de bon en vraag meteen of je hen een e-mailnieuwsbrief mag sturen
- Gebruik het ontwikkelbudget om je personeel om- of bij te scholen, bijvoorbeeld in marketing en digitale veiligheid
- Hou rekening met de ontwikkelingen rondom duurzaam ondernemen en stap over op papieren draagtassen
Tips voor het maken van de SWOT-analyse
- Maak de SWOT-analyse met een team deelnemers met verschillende inhoudelijke kennis. Betrek ook mensen van buitenaf
- Benoem maximaal drie sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Kies de punten die voor je klanten het belangrijkst of het meest onderscheidend zijn.
- Beschrijf de punten zo duidelijk mogelijk. Kies bijvoorbeeld in plaats van ‘omscholen personeel’ voor ‘personeel omscholen naar marketing en digitale veiligheid’.
Liever een adviseur spreken?
Heb je vragen over je strategie of SWOT-analyse? Het KVK Adviesteam staat klaar om je te helpen. Bel met een ondernemersadviseur op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur via 088 585 22 22.
Stap 4. Confrontatiematrix opstellen
Bij het maken van een SWOT-analyse kun je nog een stap verder gaan. Je kunt scores geven aan de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen. Dit doe je in een tabel. Voor elke sterke en zwakke punt geef je aan hoe groot of klein het effect is op de kansen en bedreigingen. Dit doe je met plussen en minnen: heel groot (++), neutraal (0) of heel klein (--). Dit heet een confrontatiematrix.
Deze matrix vergelijkt de belangrijkste sterke en zwakke punten van je bedrijf met de belangrijkste kansen en bedreigingen uit de markt. Met de resultaten van de matrix kun je je marketingstrategie verder uitwerken.
Kansen | Bedreigingen | |||||
E-mail- adressen | Omscholings- regeling | Cybercrimi- naliteit en hacks | Verbod op plastic | Nieuwe concurrent | ||
Sterktes | Totaal | |||||
Goedlopende webshop | ++ | ++ | - | + | +++ | |
Gemotiveerde medewerkers | ++ | ++ | + | 0 | 0 | +++++ |
Zwaktes | ||||||
Webshop slecht beveiligd | - | ++ | - | - | - | |
Plastic draagtassen | - | - | ||||
Totaal | +++ | ++++++ | - | - | 0 |
Stap 5. Eindresultaat en plan bepalen
Onderstreep wat je het meest opvalt in de confrontatiematrix. Bedenk wat je met deze informatie kunt doen om je bedrijf te laten groeien.
Voorbeeld: de eerder genoemde boekhandel:
- Hoe kan de boekhandel de goedlopende webshop beter benutten?
- Hoe kan de boekhandel het gemotiveerde personeel inzetten om de webshop beter te beveiligen?
Kies daarna de beste strategie voor je onderneming. Vier voorbeelden hiervan zijn:
- Groeien: benut je kansen en sterktes door slim te ondernemen. Promoot je evenementen in je webshop of verzamel e-mailadressen en verstuur een nieuwsbrief met het nieuwe assortiment.
- Verdedigen: gebruik je sterktes om weerstand te bieden aan bedreigingen. School je personeel om en zet hen in om de webshop beter te beveiligen.
- Verbeteren van je zwaktes, waardoor je kansen benut. Beveilig je webshop beter waardoor je veilig e-mailadressen verzamelt.
- Terugtrekken: omdat de bedreigingen precies inspelen op je zwaktes. Besluit om geen plastic draagtassen meer in te kopen vanwege het verbod op plastic.
Business Model Canvas als aanvulling op de SWOT-analyse
Een SWOT-analyse maken is een veelgebruikte methode die je helpt om je strategie te bepalen. Je kunt ook een nog uitgebreider onderzoek doen met het Business Model Canvas. Dit model bestaat uit negen onderdelen en helpt je om snel te in te spelen op veranderingen.