Een zakelijke website maken: negen tips
- Juliëtte Geers
- Bijgewerkt 15 april 2024
- 5 min
- Starten
- Marketing
Met een professionele website win je het vertrouwen van je bezoekers. Het nodigt je bezoekers uit om klant te worden. Met een sterke zakelijke website laat je zien dat je serieus bent en vergroot je de kans op verkoop. Begin goed en ontdek deze negen praktische tips om het beste uit jouw online visitekaartje te halen.
Hulp bij klanten en opdrachten werven
Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.
Een zakelijke website (laten) maken
Wil je een zakelijke website (laten) maken, maar weet je niet waar te beginnen? Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben wat je doelen zijn, wie je doelgroep is en welke functies je nodig hebt. Daarnaast moet je rekening houden met het ontwerp en de techniek achter je website. Met deze negen tips zorg je voor een website die goed past bij je bedrijf en je klanten.
1. Bedrijfsnaam als domeinnaam
Wil je je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam? dan eerst je domeinnaam bij SIDN. Schrijf je daarna pas in bij KVK. Als je je inschrijft in het Handelsregister wordt je naam namelijk openbaar. Iemand anders zou ‘jouw’ domeinnaam dan kunnen registreren voordat jij dat hebt gedaan. In dit praktijk gebeurt dit regelmatig. Bij Stichting Internet Domeinregistratie controleer je of je gewenste domeinnaam nog vrij is.
Liever kijken dan lezen?
De inhoud van dit artikel komt ook aan bod in onderstaande video.
Een zakelijke website maken: 9 tips
2. Bepaal je doelgroep
Weet wie je doelgroep is voordat je je website bouwt. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Je kunt hiervoor persona’s gebruiken. Dit zijn verzonnen klanten met bepaalde kenmerken, zoals:
- geslacht
- leeftijd
- inkomen
- karaktereigenschappen
- hobby’s
- online activiteiten
- verwachtingen van je producten en diensten
Persona’s kun je later verbeteren, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online onderzoek te doen. De resultaten hiervan gebruik je vervolgens om je website te verbeteren.
3. Regel het auteursrecht voor je website
Je domeinnaam is de link naar je website, bijvoorbeeld: kvk.nl. Als je een geschikte domeinnaam hebt en weet wie je doelgroep is, begin je met je website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:
- opmaak en structuur
- broncode
- tekst, afbeeldingen en video’s
Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen. De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht.
Maak dus vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je het maken van je website uitbesteedt. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.
Draai je muziek als achtergrond op je website? Dan krijg je met te maken. Informeer bij wat de kosten zijn.
4. Besteed aandacht aan je SEO
Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization, SEO). De volgende punten helpen voor een goede vindbaarheid:
- Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine je website lager in en ben je minder goed zichtbaar in de zoekresultaten.
- Plaats links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat relevante websites naar jouw website linken.
- Schrijf originele teksten en zet de belangrijkste zoekwoorden in titels en subtitels.
- Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst en in de URL.
- Houd de URL kort en duidelijk.
- Voeg per artikel een meta-omschrijving toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.
Kom ook voor in antwoorden van AI
Om je website vermeld te krijgen als bron in bijvoorbeeld ChatGPT of de samenvatting bovenin de Google zoekresultaten, is het belangrijk dat je duidelijk antwoord geeft op vragen van je mogelijke klanten. Hiervoor zijn je zoekwoorden ook belangrijk: waar zoeken je bezoekers op, wat zijn hun vragen? En kun je hier een duidelijk antwoord op geven? Hoe vaker je als bron wordt gebruikt, hoe belangrijker je bent voor de zoekmachines. Je teksten komen dan vaker voor in de zoekresultaten. Bovendien is het goed voor je naamsbekendheid.
5. Ga aan de slag met SEA
Via zoekmachine-advertenties (Search Engine Advertising, SEA) kun je ook bezoekers naar je website trekken. Gebruik hiervoor relevante zoekwoorden van je doelgroep. Je advertentie verschijnt dan boven onbetaalde zoekresultaten. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik: met CPC (cost per click) of PPC (pay per click).
Online bedrijfsprofiel maken
Wanneer je een bedrijfsprofiel bij een zoekmachine aanmaakt, dan ben je daar beter te vinden. Dat is meestal kosteloos. Als je bijvoorbeeld bij Google Mijn Bedrijf een account maakt, dan ben je te vinden via Google Zoeken en Google Maps.
Voeg je openingstijden, webadres en telefoonnummer toe en deel goede foto's en andere informatie. Klanten kunnen een review achterlaten (tip 6). Bovendien kun je zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om je bedrijf te vinden. Deze informatie is handig voor je SEA en SEO (tips 4 en 5).
6. Scoor met klantreviews
Reviews van klanten helpen toekomstige klanten om te kiezen voor jou. Zij laten hun aankoop namelijk voor een groot deel afhangen van onafhankelijke ervaringen van anderen. Je kunt een functie aan je website toevoegen, zodat klanten zelf een review kunnen achterlaten.
Je kunt ook zelf reviews van klanten op je website plaatsen. Die noem je ook wel testimonials of ervaringen. Vraag vooraf toestemming. Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Vermeld of verzamel je gegevens van (toekomstige) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Let bij reviews op de regelgeving voor online . Zo moet je je klant informeren over hoe je met reviews omgaat en je best doen om nepreviews te voorkomen. Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen, tenzij ze duidelijk nep zijn.
Heb je vragen over het maken van een zakelijke website?
Het KVK Adviesteam staat klaar om je te helpen met persoonlijk advies. Bel met een ondernemersadviseur op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur via 088 585 22 22.
7. Zorg voor een veilige website
Je moet er niet aan denken: een hacker breekt in op je website. Ook je klanten lopen dan het risico dat hun gegevens op straat komen te liggen. Geef ze meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding en gewaarborgde privacy.
Hoe zorg je voor een veilige website?
- Met TLS . Transport Layer Security (TLS) is de opvolger van Secure Sockets Layer (SSL). Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens. Let op: de termen SSL en TLS worden door elkaar gebruikt. Een TLS-certificaat vraag je aan bij een Certification Authority (CA). Bezoekers krijgen dan een slotje te zien in de adresbalk van de browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger in Google rankt. Daarmee zorgt het voor meer bezoekers en dus meer omzet.
- Werk daarnaast met de nieuwste softwareversie en voer updates zo snel mogelijk uit om beveiligingslekken te voorkomen.
- Lees meer over hoe je een datalek voorkomt.
8. Maak je website toegankelijk
Lezers met een beperking hebben moeite met het begrijpen van tekst op je website. Denk aan mensen die slechtziend, doof of laaggeletterd zijn. Verbeter de webtoegankelijkheid van jouw website bijvoorbeeld met contrasterende kleuren, ondertiteling bij video’s en grotere navigatieknoppen.
9. Kies voor een website voor elk apparaat
Een responsive website is een website die geschikt is voor zowel desktop als mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. Met een responsive website kan je klant met elk apparaat je website lezen en bekijken.
De kleine lettertjes van een normale website via een mobiel apparaat lezen is niet prettig, omdat de beeldgrootte niet op elkaar is afgestemd. Hierdoor haken bezoekers sneller af. Een responsive website past zich qua lay-out aan het kleine scherm aan.
Knoppen op de site zijn bijvoorbeeld extra groot, waardoor je ze makkelijker met je vinger aanraakt. Ook de tekst is extra groot, en tekst en afbeeldingen passen binnen de breedte van je scherm. Scrollen naar links en rechts of in- en uitzoomen is niet nodig.