Een zakelijke website maken: negen tips

- Juliëtte Geers
- Bijgewerkt 8 december 2025
- 4 min
- Starten
- Marketing
Met een professionele website win je het vertrouwen van je bezoekers. Het nodigt je bezoekers uit om klant te worden. Met een sterke zakelijke website laat je zien dat je serieus bent en vergroot je de kans op verkoop. Begin goed en ontdek deze negen praktische tips om het beste uit jouw online visitekaartje te halen.
KVK Ondernemerskompas
Staat je dat je bedrijf over 10 jaar nog als een huis? Deze e-mailserie biedt je actuele kennis, praktische inzichten en ondernemersverhalen.
Liever kijken dan lezen?
De inhoud van dit artikel staat ook als video op kvk.nl.
Een zakelijke website (laten) maken
Wil je een zakelijke website (laten) maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Het is belangrijk om van tevoren duidelijk te hebben wat je doelen zijn, wie je doelgroep is en welke functies je nodig hebt. Daarnaast moet je rekening houden met het ontwerp en de techniek achter je website. Met deze negen tips zorg je voor een website die goed past bij je bedrijf en je klanten.
1. Bedrijfsnaam als domeinnaam
Wil je je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam? Bij Stichting Internet Domeinregistratie controleer je of je gewenste domeinnaam nog vrij is. eerst je domeinnaam bij SIDN. Schrijf je daarna pas in bij KVK. Als je je inschrijft in het Handelsregister wordt je bedrijfsnaam namelijk openbaar. Iemand anders kan dan ‘jouw’ domeinnaam registreren voordat jij dat hebt gedaan. In dit praktijk gebeurt dit regelmatig.
2. Bepaal je doelgroep
Weet wie je doelgroep is voordat je je website bouwt. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Je kunt hiervoor persona’s gebruiken. Dit zijn verzonnen klanten met bepaalde kenmerken, zoals:
- geslacht
- leeftijd
- inkomen
- karaktereigenschappen
- hobby’s
- online activiteiten
- verwachtingen van je producten en diensten
Persona’s kun je later aanpassen, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online onderzoek te doen. De resultaten hiervan gebruik je om je website te verbeteren.
3. Regel het auteursrecht voor je website
Je domeinnaam is de link naar je website, bijvoorbeeld: kvk.nl. Als je een geschikte domeinnaam hebt en weet wie je doelgroep is, begin je met het bouwen vanje website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:
- opmaak en structuur
- broncode
- tekst, afbeeldingen en video’s
Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen. De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht. Maak dus vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je het maken van je website uitbesteedt. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.
gebruik je muziek op je website? Dan heb je een licentie (toestemming) nodig voor muziekrechten. De kosten hangen af van hoe je de muziek gebruikt, bijvoorbeeld als achtergrondmuziek of in een video. Meer informatie over de kosten en het aanvragen vind je in de licentiewijzer van BumaStemra.
4. Besteed aandacht aan je SEO
Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (Search Engine Optimization, SEO). De volgende punten helpen voor een goede vindbaarheid:
- Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine je website lager in en ben je minder goed zichtbaar in de zoekresultaten.
- Plaats links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat relevante websites naar jouw website linken.
- Schrijf originele teksten en zet de belangrijkste zoekwoorden in titels en subtitels.
- Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst en in de URL.
- Houd de URL kort en duidelijk.
- Voeg per artikel een meta-omschrijving toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.
Kom ook voor in antwoorden van AI
Om je website vermeld te krijgen als bron in bijvoorbeeld ChatGPT of de samenvatting bovenin de Google zoekresultaten, is het belangrijk dat je duidelijk antwoord geeft op vragen van je mogelijke klanten. Hiervoor zijn je zoekwoorden ook belangrijk: waar zoeken je bezoekers op, wat zijn hun vragen? En kun je hier een duidelijk antwoord op geven? Hoe vaker je als bron wordt gebruikt, hoe belangrijker je bent voor de zoekmachines. Je teksten komen dan vaker voor in de zoekresultaten. Bovendien is het goed voor je naamsbekendheid.
5. Ga aan de slag met SEA
Via zoekmachine-advertenties (Search Engine Advertising, SEA) kun je ook bezoekers naar je website trekken. Gebruik hiervoor zoekwoorden die passen bij je doelgroep. Je advertentie verschijnt dan boven de gewone, onbetaalde zoekresultaten. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik, Dit heet CPC (cost per click) of PPC (pay per click).
Online bedrijfsprofiel maken
Wanneer je een bedrijfsprofiel bij een zoekmachine aanmaakt, ben je daar beter te vinden. Dat is meestal gratis. Als je bijvoorbeeld bij Google Mijn Bedrijf een account maakt, dan ben je te vinden via Google Zoeken en Google Maps.
Voeg je openingstijden, webadres en telefoonnummer toe en deel goede foto's en andere informatie. Klanten kunnen een review achterlaten (tip 6). Bovendien kun je zien welke zoekwoorden mensen gebruiken om je bedrijf te vinden. Deze informatie is handig voor je SEA en SEO (tips 4 en 5).
6. Scoor met klantreviews
Reviews van klanten helpen toekomstige klanten om te kiezen voor jou. Veel mensen vertrouwen op ervaringen van anderen voordat ze iets kopen. Je kunt op je website een functie toevoegen, waarmee klanten zelf een review kunnen achterlaten.
Je kunt ook zelf reviews van klanten op je website plaatsen. Die noem je ook wel testimonials of ervaringen. Vraag hiervoor altijd eerst toestemming. Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Vermeld of verzamel je gegevens van (toekomstige) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Let bij reviews op de regelgeving voor online . Zo moet je je klant informeren over hoe je met reviews omgaat en je best doen om nepreviews te voorkomen. Negatieve reviews mag je niet zomaar weghalen, behalve als ze duidelijk nep zijn.
7. Zorg voor een veilige website
Je moet er niet aan denken: een hacker breekt in op je website. Ook je klanten lopen dan het risico dat hun gegevens op straat komen te liggen. Geef ze meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding en gewaarborgde privacy.
Hoe zorg je voor een veilige website?
- Met TLS . Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens. Een TLS-certificaat vraag je aan bij een Certification Authority (CA). Bezoekers zien dan een slotje in de adresbalk van hun browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen en helpt je website hoger te scoren in Google.
- Gebruik altijdmet de nieuwste softwareversie en voer updates zo snel mogelijk uit om datalekken te voorkomen.
8. Maak je website toegankelijk
Niet iedereen kan een website even gemakkelijk gebruiken. Denk aan mensen die slechtziend, doof of laaggeletterd zijn. Verbeter de webtoegankelijkheid van je website bijvoorbeeld met contrasterende kleuren, ondertiteling bij video’s en grotere navigatieknoppen.
9. Kies voor een website voor elk apparaat
Een responsive website is een website die geschikt is voor zowel desktop als mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones. Met een responsive website kan je klant met elk apparaat je website goed bekijken. Een responsive website past zich bijvoorbeeld qua lay-out aan een kleiner scherm aan.
Knoppen op de site zijn bijvoorbeeld extra groot, waardoor je ze makkelijker met je vinger aanraakt. Ook de tekst is extra groot, en tekst en afbeeldingen passen binnen de breedte van je scherm. Scrollen naar links en rechts of in- en uitzoomen is niet nodig.


