Marketingkanalen: waar bereik je je klanten

Je weet wie je doelgroep is en waar je je klanten kunt vinden. In dit artikel ontdek je hoe je vervolgens deze kanalen het beste inzet om je doelgroep te bereiken en meer klanten te werven. Met de stappen in dit artikel kun je meteen een start maken.

Hulp bij klanten en opdrachten werven

Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.

Beantwoord de vragen

Richt jij je meer op de zakelijke markt? Lees dan Zo bereik je zakelijke klanten om deze doelgroep te bereiken.

Stap voor stap

Dit artikel is gemaakt om je stap voor stap te begeleiden. Volg deze praktische stappen om direct aan de slag te gaan:

  1. Kies één of twee plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Begin klein om focus te houden.
  2. Lees de informatie per plek goed door.
  3. Schrijf je acties op en plan ze in voor de komende weken. 
  4. Test en controleer wat werkt. Kijk na een paar weken welke acties de meeste klanten opleveren, wat je kunt aanpassen en wat je vervolgstappen zijn.

Door deze stappen te volgen, blijf je werken aan het bereiken van je klanten.

Kom je er niet uit? 

Het KVK Adviesteam staat voor je klaar. Bel 088 585 22 22. Wij zijn te bereiken op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur. 

Marketingkanalen

Online plekken om klanten te bereiken

Fysieke plekken om klanten te bereiken


Online plekken om klanten te bereiken

1. Social media 

Met social media bereik je veel mensen en heb je direct contact met klanten. Kanalen zoals Facebook, Instagram en TikTok kun je gebruiken om reclame te maken voor je producten of dienst. Zo zet je social media in:

  • Plaats meerdere keren per week berichten. Zo blijf je zichtbaar en verhoog je de betrokkenheid van je volgers. Laat je producten en je kennis zien en deel ervaringen van andere klanten. 
  • Je kunt ook adverteren op social media. Hiermee bereik je een grotere groep mensen dan met een bericht. Begin met een klein bedrag per dag. Je kunt selecteren wie je advertentie te zien krijgt, zodat je nog gerichter je doelgroep bereikt. 

Direct beginnen met social media

Kies een platform waar jij je de komende tijd op concentreert. Bedenk hoe dat platform jou helpt om je doel te halen.

2. Nieuwsbrieven per mail

E-mailmarketing is het versturen van mails over je producten en diensten. Let op: je mag je klanten alleen een e-mail sturen als ze hier vooraf toestemming voor geven. Je stuurt je klanten nieuwsbrieven met informatie en aanbiedingen. Hierbij kun je een mail personaliseren: je kunt de klant bij de naam noemen als je die weet en persoonlijke aanbiedingen sturen. Hoe zet je je digitale nieuwsbrief in?

  • Verzamel e-mailadressen. Plaats een inschrijfformulier op je website, social media of vraag toestemming om ze een nieuwsbrief te mogen versturen wanneer ze wat bij je kopen.
  • Deel tips, trends of updates die jouw doelgroep helpt. Maak je e-mails kort en goed doorleesbaar.
  • Gebruik een sterke call-to-action. Bijvoorbeeld “Kom snel naar de winkel” of “Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan”.

Direct beginnen met je nieuwsbrief per mail

Kies een platform waarmee je nieuwsbrieven kunt versturen. Maak een inschrijfformulier voor je digitale nieuwsbrief. Deel het inschrijfformulier, bijvoorbeeld op je website en je social media. 

3. Zoekmachines 

Veel klanten beginnen hun zoektocht naar jouw product of dienst via zoekmachines, zoals Google en Bing. Zorg dat je wordt gevonden.
Zo zet je zoekmachines in:

  • Vul je bedrijfsprofiel van de zoekmachine in met duidelijke informatie, foto’s en contactgegevens. Bijvoorbeeld bij Google Bedrijfsprofiel en Bing Places for Business. Dit helpt vooral om lokaal zichtbaar te zijn.
  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Gebruik op je website de juiste zoekwoorden in je teksten en zorg dat je een duidelijke, goed werkende website hebt. Dan wordt je bedrijf beter gevonden in de zoekmachines.
  • Adverteren (SEA): Met zoekmachine advertenties betaal je om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Hiermee bereik je bedrijven die actief zoeken naar jouw producten of diensten. 

Direct beginnen met je vindbaarheid in zoekmachines

Zoek met Google Zoekwoordplanner of Umbrellum naar zoekwoorden die jouw klanten gebruiken. Plaats ze op je pagina’s en in blogs. Download en lees de tutorial Klanten werven met SEA.

4. Online advertenties

Met online adverteren plaats je advertenties op websites van anderen en betaal je per klik. Je ziet snel resultaat, je kunt een gerichte doelgroep bereiken en je kunt werken met een flexibel budget. 

Ga gelijk aan de slag met online advertenties

Bedenk op welke websites je doelgroep komt en vraag naar de advertentiemogelijkheden en tarieven.

5. Contentmarketing

Contentmarketing is het maken en delen van nuttige inhoud, zoals blogs en video's. Je biedt waardevolle informatie die aansluit bij de interesses van je klanten. Hiermee bouw je vertrouwen op, verhoog je de betrokkenheid van je klanten en trek je nieuwe klanten aan.

Direct beginnen met content

Bedenk wat je doelgroep graag wil weten, waar ze vaak vragen over stellen of wat ze bezighoudt. Schrijf een eerste versie van je blog of bedenk een script voor je video. 

Fysieke plekken om klanten te bereiken

1. Netwerken 

Met netwerken breidt je je contacten uit, je maakt kennis met mensen die je misschien op een later moment nodig hebben of je kunnen aanbevelen bij anderen. Door jezelf zichtbaar te maken, vergroot je de kans dat mensen aan je denken wanneer ze jouw producten of diensten nodig hebben. Netwerken kan overal. Zelfs op een verjaardag, bij de sportclub of op het schoolplein. Misschien kent de persoon die je spreekt wel een tante, buurman of een collega die net op zoek is naar jouw dienst of product. 

Direct beginnen met netwerken

Schrijf je eigen pitch. Met je pitch vertel je de belangrijkste informatie over jezelf en je bedrijf. Probeer je pitch uit bij de eerst volgende keer dat je kennis maakt met mensen. 

2. Op evenementen staan

Sta op een lokale markt, braderie of evenement waar je doelgroep komt. Laat zien wat je te bieden hebt en hoe je de bezoeker helpt. Een bijkomend voordeel is dat je direct ziet hoe ze reageren op je producten of dienst. Hiermee kun je verbeteringen aanbrengen. 

Direct beginnen met evenementen

Kijk welke evenementen er georganiseerd worden en bedenk naar welke je doelgroep gaat. Vraag bij de organisatie wat de mogelijkheden zijn om een plek te huren.

3. Adverteren in de (lokale) krant of in een blad

Zoek uit welke krant of blad je doelgroep leest. Vraag bestaande klanten welke (lokale) krant of blad ze lezen. Plaats een advertentie of informatief artikel (advertorial) die aansluit bij de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld een informatief artikel over een veelvoorkomend probleem van je doelgroep en laat subtiel zien hoe jouw product of dienst dit oplost.

Direct beginnen met adverteren

Kies één krant of blad dat jouw doelgroep leest en verken advertentie- of inhoudsmogelijkheden.