Download

Formulier 1: Eenmanszaak inschrijven

Met formulier 1 schrijf je een eenmanszaak in in het Handelsregister. Bij een eenmanszaak is één persoon de eigenaar, ook al werken er soms meer mensen in het bedrijf.

Eenmanszaak online inschrijven

Een nieuwe eenmanszaak kun je ook online inschrijven. Je moet dan nog wel langskomen bij KVK. Bij een overname of voortzetting moet je een eenmanszaak met formulier 1 inschrijven.

Waarvoor is dit formulier? 

Met formulier 1 schrijf je een eenmanszaak in in het Handelsregister. Bij een eenmanszaak is één persoon de eigenaar, ook al werken er soms meer mensen in het bedrijf. De eigenaar kan maar één eenmanszaak hebben. Wel kan een eenmanszaak meer dan één vestiging hebben. 

Formulier 1 kun je gebruiken voor: 

  • Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak. 
  • Het doorgeven dat je een bestaande onderneming of vestiging overneemt en voortzet als eenmanszaak.

Hulp bij invullen

Adres

Voor een adres dat je invult op formulier 1 gelden de volgende regels: 

  • Het adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan. 
  • Een woonadres moet juist in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten staan.

Controleer met de BAG Viewer of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.

Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten. Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen.

Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de eenmanszaak niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 1 pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.

Datums

Is de oprichtingsdatum van de eenmanszaak langer dan twee maanden geleden? Dan heeft KVK daarvan bewijs nodig. Bijvoorbeeld een inkoopfactuur of accountantsverklaring. 

De datums die je invult op formulier 1 mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt als dat mogelijk is dat de inschrijving een week voor de oprichting van de eenmanszaak te zien is in het Handelsregister. Bij een overname is de inschrijving vanaf de overnamedatum zichtbaar in het Handelsregister als dat mogelijk is.

Afspraak maken of opsturen?

Controleer of je moet langskomen bij KVK of de stukken kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.

Schrijf je een nieuwe eenmanszaak in?
Dan moet de eigenaar een afspraak maken om langs te komen op een kantoor van KVK.

Neem je een bestaande onderneming of vestiging over en zet je die door als eenmanszaak?
Als de eigenaar niet bekend is bij KVK, moet die een afspraak maken. Is de eigenaar bekend bij KVK? Dan kan die de stukken opsturen.

Moet je een ander formulier met de post naar KVK sturen?
Neem dan ook de stukken die je mag opsturen mee naar je afspraak met KVK.

Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak.

Wat is het postadres van KVK?
Het postadres vind je op kvk.nl/postadres.

Welke stukken moet je meenemen?

Controleer welke stukken je moet meenemen naar de afspraak met KVK. De vragen hieronder helpen je daarbij.

Wat moet je in ieder geval meenemen naar je afspraak?

Is de oprichtingsdatum van de eenmanszaak langer dan twee maanden geleden?
Dan heeft KVK daarvan bewijs nodig. Bijvoorbeeld een inkoopfactuur of accountantsverklaring. 

Is de eenmanszaak een franchisenemer?
Dan heeft KVK het franchisecontract nodig.

Heeft de eenmanszaak verschillende vestigingen? 
Schrijf dan iedere vestiging in met formulier 9

Wil je voor de eenmanszaak een gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven in het Handelsregister? 
Geef die gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent op met formulier 13

Heb je een onderneming of vestiging overgenomen? 
Dan moet de oude eigenaar van de onderneming of vestiging dat doorgeven aan KVK. Voor een eenmanszaak of vestiging kan dat met formulier 14. Voor de onderneming van een vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap is dat mogelijk met formulier 17. Voor de onderneming van een rechtspersoon kan dat met formulier 17a. Je moet het originele formulier meenemen naar KVK. Ook heeft KVK een kopie van een geldig legitimatiebewijs nodig van de persoon die het formulier heeft ondertekend.

Gebruik je niet je eigen woonadres voor de eenmanszaak? 
Neem dan een bewijsstuk mee, waaruit blijkt dat je het opgegeven bezoek- of postadres voor je eenmanszaak mag gebruiken. 

Digitale post van KVK 

Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een Berichtenbox

Download formulier