Formulier 1: Eenmanszaak inschrijven
- 21 augustus 2025
- 2 min
- Starten
Met formulier 1 schrijf je een eenmanszaak in in het Handelsregister. Na het overlijden van de eigenaar kun je met dit formulier ook een nieuwe eigenaar of mede-eigenaar van de eenmanszaak inschrijven.
Een eenmanszaak kun je ook online invullen.
- Waarvoor is dit formulier
- Hulp bij invullen
- Afspraak maken of opsturen?
- Welke stukken moet je meenemen?
- Digitale post van KVK
Waarvoor is dit formulier?
Bij een eenmanszaak is één persoon de eigenaar, ook al werken er soms meer mensen in het bedrijf. De eigenaar kan maar één eenmanszaak hebben. Wel kan een eenmanszaak meer dan één vestiging hebben.
Formulier 1 kun je gebruiken voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak.
- Het doorgeven dat je een bestaande onderneming of vestiging overneemt en voortzet als eenmanszaak.
- Het inschrijven van een nieuwe eigenaar die de eenmanszaak heeft geërfd. Vul formulier 1 dan in alsof je de eenmanszaak hebt overgenomen.
- Het inschrijven van een mede-eigenaar van een eenmanszaak. Dat doet je als twee of meer personen de eenmanszaak hebben geërfd. Eén erfgenaam schrijf je in met dit formulier. De overige erfgenamen schrijf je in met formulier 12.
Hulp bij invullen
Adres
Voor een adres dat je invult op formulier 1 gelden de volgende regels:
- Het adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan.
- Een woonadres moet juist in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten staat.
Controleer met de BAG of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.
Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen van de Nederlandse gemeenten. Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen.
Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de eenmanszaak niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 1 pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.
Datums
De datums die je invult op formulier 1 mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt dat de inschrijving vanaf dat moment te zien is in het Handelsregister.
Afspraak maken of opsturen?
Controleer of je moet langskomen bij KVK of de stukken kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Wie moet langskomen bij KVK voor het inschrijven van de eenmanszaak?
De eigenaar moet een afspraak maken om langs te komen op een kantoor van KVK.
Moet je een ander formulier met de post naar KVK sturen?
Neem dan ook de stukken die je mag opsturen mee naar je afspraak met KVK.
Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak.
Welke stukken moet je meenemen?
Controleer welke stukken en formulieren je moet meenemen naar de afspraak met KVK. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Wat moet je in ieder geval meenemen naar je afspraak?
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Formulier 1.
Heeft de eenmanszaak verschillende vestigingen?
Schrijf dan iedere vestiging in met formulier 9.
Wil je voor de eenmanszaak een gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven in het Handelsregister?
Geef die gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent op met formulier 13.
Heb je een onderneming of vestiging overgenomen?
Dan moet de oude eigenaar van de onderneming of vestiging dat doorgeven aan KVK. Voor een eenmanszaak of vestiging kan dat met formulier 14. Voor de onderneming van een vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap is dat mogelijk met formulier 17. Voor de onderneming van een rechtspersoon kan dat met formulier 17a. Je moet het originele formulier meenemen naar KVK. Bij een erfenis heeft KVK formulier 14 niet nodig.
Gebruik je niet je eigen woonadres voor de eenmanszaak?
Neem dan een bewijsstuk mee, waaruit blijkt dat je het opgegeven bezoek- of postadres voor je eenmanszaak mag gebruiken.
Digitale post van KVK
Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een Berichtenbox.