Formulier 10: Vennoten van vof of cv inschrijven
- 28 augustus 2025
- 4 min
- Starten
Met formulier 10 schrijf je één of meer vennoten van een vennootschap onder firma (vof) of commanditaire vennootschap (cv) in in het Handelsregister.
- Waarvoor is dit formulier
- Hulp bij invullen
- Afspraak maken of opsturen?
- Welke stukken moet je meenemen?
- Digitale post van KVK
Waarvoor is dit formulier?
Met formulier 10 kun je maximaal twee natuurlijke personen en twee ondernemingen of rechtspersonen inschrijven als vennoot van een vof of cv. Wil je meer vennoten inschrijven, dan moet je daarvoor een tweede formulier 10 gebruikten.
Hulp bij invullen
Adres
Voor een adres dat je invult op formulier 10 gelden de volgende regels:
- Het adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan.
- Een woonadres moet juist zijn in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten.
Controleer met de BAG Viewer of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.
Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse . Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen.
Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de maatschap niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 10 pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.
Datums
De datums die je invult op formulier 10 mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt dat de inschrijving vanaf dat moment te zien is in het Handelsregister.
Afspraak maken of opsturen?
Controleer of je moet langskomen bij KVK of de formulieren kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Ondertekent een notaris formulier 10?
Als een notaris het formulier ondertekent en de stukken opstuurt naar KVK, hoef je niets te doen.
Ondertekent een vennoot formulier 10?
Is die vennoot een persoon? Dan moet die vennoot een afspraak maken om langs te komen op een kantoor van KVK. Ondertekent een bestuurder van een personenvennootschap of rechtspersoon die vennoot is? Geef de stukken dan mee aan een vennoot die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als vennoot met formulier 10. Hoeft geen enkele vennoot langs te komen bij KVK? Dan kun je de stukken opsturen.
Woont de vennoot die ondertekent in het buitenland?
Dan zijn er drie mogelijkheden:
- De vennoot komt langs bij KVK.
- De vennoot geeft de stukken mee aan een vennoot die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als vennoot met formulier 10.
- Als geen vennoot bij KVK moet langskomen, kun je de stukken met de post opsturen.
Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak. Moeten meer vennoten langskomen bij KVK, maak dan samen een afspraak.
Wat is het postadres van KVK?
Het postadres vind je op kvk.nl/postadres.
Welke stukken moet je opsturen?
Controleer welke stukken je moet meenemen of opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.
Wat moet een persoon die als vennoot wordt ingeschreven in ieder geval meenemen?
- Een geldig identiteitsbewijs.
- Formulier 10.
- Formulier 32 voor het inschrijven van een UBO (uiteindelijk belanghebbenden).
Welke stukken heeft KVK nodig van een vennootschap of rechtspersoon die als vennoot wordt ingeschreven?
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de functionaris die formulier 10 voor de personenvennootschap of rechtspersoon heeft getekend.
- Formulier 10.
Is de vennoot een vennootschap of rechtspersoon uit het buitenland?
Dan heeft KVK ook een gelegaliseerd bewijs van registratie van de vennootschap of rechtspersoon nodig. Bijvoorbeeld een uittreksel van een kamer van koophandel in het buitenland. Op dat bewijs moeten de bestuurders staan.
Wat moet een vennoot die in het buitenland woont meenemen, meegeven of opsturen?
Een vennoot moet een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres in het buitenland meenemen naar de afspraak. Als de buitenlandse vennoot niet meekomt naar de afspraak, dan heeft KVK een gelegaliseerde kopie van een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres nodig.
Wat is bewijs voor een buitenlands woonadres?
Het bewijs voor een woonadres in het buitenland kan een origineel uittreksel van het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente zijn. Of een gelegaliseerde kopie daarvan. Ook een gelegaliseerde kopie van een officiële instantie of een bank waarop het woonadres staat, kan bewijs zijn.
Wat is een gelegaliseerde kopie van een document?
Een kopie van een document is gelegaliseerd door een stempel van bijvoorbeeld een notaris, consulaat, ambassade of gemeente.
Waar moet een document uit het buitenland aan voldoen?
Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Het document moet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld. Is dat niet het geval, dan moet u het document laten vertalen. KVK heeft dan de vertaling en het originele document nodig.
Schrijf je naast de vennoten ook de vof of cv in?
Dan moet je de vof of cv inschrijven met formulier 2. Neem formulier 2 en de overige stukken mee naar de afspraak met KVK. Hoeft geen enkele vennoot langs te komen bij KVK? Dan kun je alle formulieren en documenten opsturen.
Is de vennoot beperkt of niet bevoegd?
Dan heeft KVK een contract, overeenkomst of formulier 18 nodig waaruit blijkt dat de vennoot beperkt of niet bevoegd is.
Is een vennoot uiteindelijk belanghebbende (UBO)?
Geef dat dan door met formulier 32. Het is verplicht UBO’s bij KVK op te geven. Als je geen UBO’s opgeeft, kan KVK de vennoot niet inschrijven. Geef je een UBO door voor een vennoot van een vof of cv die in het Handelsregister staat, dan kun je dat online doen.
Digitale post van KVK
Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een .