Download

Formulier 10a: Maten van een maatschap inschrijven

Met formulier 10a schrijf je één of meer maten van een maatschap in in het Handelsregister.

Waarvoor is dit formulier?

Met formulier 10a kun je maximaal twee natuurlijke personen en twee vennootschappen of rechtspersonen inschrijven als maat van een maatschap. Wil je meer maten inschrijven, dan moet je daarvoor een tweede formulier 10a gebruiken.

Hulp bij invullen

Adres

Voor een adres dat je invult op formulier 10a gelden de volgende regels: 

  • Het adres moet in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) staan. 
  • Een woonadres moet juist zijn in de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten.

Controleer met de BAG Viewer of het adres klopt in de BAG. Denk aan straatnaam, huisnummer, toevoeging (zoals 24a of 24b) of bestemming (zoals winkelpand). Klopt iets niet, dan kun je de fout op de website BAG Viewer melden.

Het Handelsregister is gekoppeld aan de Basisregistratie Personen (BRP) van de Nederlandse gemeenten. Als een woonadres niet of fout in de BRP staat, moet de gemeente dat eerst aanpassen. 

Klopt het adres in de BAG of BRP niet, dan kan KVK de inschrijving van de maat niet opnemen in het Handelsregister. Stuur formulier 10a pas naar KVK als in de BAG en BRP de juiste gegevens staan.

Datums

De datums die je invult op formulier 10a mogen in de toekomst liggen. KVK zorgt dat de inschrijving vanaf dat moment te zien is in het Handelsregister.

Afspraak maken of opsturen?

Controleer of je moet langskomen bij KVK of de formulieren kan opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.

Ondertekent een notaris formulier 10a? 
Als een notaris het formulier ondertekent en de stukken opstuurt naar KVK, hoef je niets te doen.

Ondertekent een vennoot formulier 10a?
Is die maat een persoon? Dan moet die maat een afspraak maken om langs te komen op een kantoor van KVK. Ondertekent een bestuurder van een personenvennootschap of rechtspersoon die maat is? Geef de stukken dan mee aan een maat die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als maat met formulier 10a. Hoeft geen enkele maat langs te komen bij KVK? Dan kun je de stukken opsturen.

Woont de maat die tekent in het buitenland? 
Dan zijn er drie mogelijkheden:

  1. De maat komt langs bij KVK.
  2. De maat geeft de stukken mee aan een vennoot die bij KVK langs moet komen om zich in te schrijven als vennoot met formulier 10.
  3. Als geen enkele maat bij KVK moet langskomen, kun je de stukken met de post opsturen.

Hoe maak je een afspraak?
Maak een afspraak op kvk.nl/afspraak. Moeten meer maten langskomen bij KVK, maak dan samen een afspraak.

Wat is het postadres van KVK? 
Het postadres vind je op kvk.nl/postadres.

Welke stukken moet je opsturen?

Controleer welke stukken je moet meenemen of opsturen. De vragen hieronder helpen je daarbij.

Wat moet een persoon die als maat wordt ingeschreven in ieder geval meenemen?

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Formulier 10a.
  • Formulier 32 voor het inschrijven van een UBO (uiteindelijk belanghebbenden).

Welke stukken heeft KVK nodig van een vennootschap of rechtspersoon die als maat wordt ingeschreven?

  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de functionaris die formulier 10a voor de personenvennootschap of rechtspersoon heeft getekend.
  • Formulier 10a.

Is de maat een vennootschap of rechtspersoon uit het buitenland?
Dan heeft KVK ook een gelegaliseerd bewijs van registratie van de vennootschap of rechtspersoon nodig. Bijvoorbeeld een uittreksel van een kamer van koophandel in het buitenland. Op dat bewijs moeten de bestuurders staan.

Wat moet een maat die in het buitenland woont meenemen, meegeven of opsturen?
Een maat moet een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres in het buitenland meenemen naar de afspraak. Als de buitenlandse vennoot niet meekomt naar de afspraak, dan heeft KVK een gelegaliseerde kopie van een geldig identiteitsbewijs en een gelegaliseerd bewijs voor het woonadres nodig.

Wat is bewijs voor een buitenlands woonadres? 
Het bewijs voor een woonadres in het buitenland kan een origineel uittreksel van het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente zijn. Of een gelegaliseerde kopie daarvan. Ook een gelegaliseerde kopie van een officiële instantie of een bank waarop het woonadres staat, kan bewijs zijn.

Wat is een gelegaliseerde kopie van een document? 
Een kopie van een document is gelegaliseerd door een stempel van bijvoorbeeld een notaris, consulaat, ambassade of gemeente. 

Waar moet een document uit het buitenland aan voldoen? 
Het bewijs mag niet ouder zijn dan een maand. Het document moet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld. Is dat niet het geval, dan moet u het document laten vertalen. KVK heeft dan de vertaling en het originele document nodig.

Schrijf je naast de maten ook de maatschap in?
Dan moet je de vof of cv inschrijven met formulier 2a. Neem formulier 2 en de overige stukken mee naar de afspraak met KVK. Hoeft geen enkele maat langs te komen bij KVK? Dan kun je alle formulieren en documenten opsturen.

Is de maat beperkt of niet bevoegd?
Dan heeft KVK een contract, overeenkomst of formulier 18 nodig waaruit blijkt dat de maat beperkt of niet bevoegd is.

Is een maat uiteindelijk belanghebbende (UBO)?
Geef dat dan door met formulier 32. Het is verplicht UBO’s bij KVK op te geven. Als je geen UBO’s opgeeft, kan KVK de maat niet inschrijven. Geef je een UBO door voor een maat van een maatschap die in het Handelsregister staat, dan kun je dat online doen.

Digitale post van KVK

Ontvang je post van KVK het liefst digitaal? Meld je dan aan voor de Berichtenbox voor bedrijven. Dat is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Je hebt een KVK-nummer nodig voor het aanvragen van een Berichtenbox.