Personeel en technologie: 3 valkuilen
- Amber Kuipers
- 23 juli 2025
- 1 min
- Runnen en groeien
- Personeel
Je automatiseert en digitaliseert steeds meer bedrijfsprocessen. Je hebt misschien een digitale kassa, je doet aan e-mailmarketing en je werknemers gebruiken AI-tools. Handig maar ook riskant. Hier lees je waarom.
Word wijzer in personeelszaken
Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.
1. Je personeel gebruikt je software niet
Heb je een peperduur CRM-systeem aangeschaft, gebruikt je personeel het niet. Volgens een onderzoek van ICT Magazine is software in 68% van de gevallen te moeilijk. De grootste oorzaken daarvan? Werknemers krijgen geen uitleg en geen tijd om te oefenen. En de gevolgen? Als je personeel je software niet gebruikt of niet zoals het hoort, neemt de productiviteit af, ontstaan er fouten en maak jij onnodige kosten.
Tips
- Je personeel beslist mee over de aanschaf. Zij kennen de uitdagingen van het dagelijkse werk en weet welke softwarefuncties nodig zijn.
- Organiseer een training in softwaregebruik.
- Geef je werknemers de tijd om de software te leren gebruiken.
- Spreek je verwachtingen uit. Juist als je geen verwachtingen hebt. Dat stelt je personeel gerust.
2. Je personeel houdt zich niet aan de wetgeving
Bij online marketing en online verkoop hoort specifieke wetgeving. Als je je daar niet aan houdt, mogen consumenten een melding maken bij de ACM (Autoriteit Consumenten Markt). Daarnaast ben je als ondernemer verplicht persoonsgegevens veilig te verwerken. De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) controleert dat laatste. Met een klein foutje riskeer je al een boete van de ACM of de AP. In 2024 kregen vijf een boete omdat ze klanten misleidden met kortingen en ging de ACM in gesprek met 2000 organisaties die zich niet aan de privacywetgeving hielden.
Tips
- Organiseer een training over de wetgeving die belangrijk is voor het werk van jouw werknemer.
- Leg verantwoordelijkheden vast in het en personeelshandboek.
3. Je werknemers houden tijd over
Nieuwe technologie of software onder de knie? Dan houden je werknemers misschien tijd over. Bijvoorbeeld in een callcenter. Daar maakt een AI-gedreven tool de samenvattingen van de telefoontjes waardoor werknemers tijd over houden. Meer werk in minder tijd. Maar wat doe je met de overgebleven tijd en heb je je werknemer nog nodig? Je werknemer vraagt zich dit misschien ook af is en dan bang voor baanverlies.
Tips
- Bespreek samen met de werknemer wat die met de vrijgekomen uren kan doen.
- School je werknemers (deels) om met behulp van scholingssubsidies.
- Delegeer creatieve en strategische taken aan je werknemer.