Personeelstekort in de retail: zo werf je medewerkers

In de detailhandel is het gebrek aan medewerkers nog steeds een groot probleem. Winkels moeten soms meerdere dagen sluiten of eerder dicht omdat ze geen personeel hebben. Hoe vind je geschikt personeel in de retail? Drie tips.

In het eerste kwartaal van 2023 telde de detailhandel ongeveer 48.000 openstaande vacatures . Dat is 53 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2019, de periode voor corona. Drie werkgevers in de retail vertellen hoe zij toch personeel vinden en delen hun tips.

Drie wervingstips voor de retail

Schoenwinkeleigenaar Bart Borremans, retailspecialist Bram Eefting en HR-adviseur voor INretail-leden Suzanna Heuff geven tips voor het vinden van personeel in de retail.

1. Beloon de gouden tipgever

Geef een gratis product weg als iemand je een goede kandidaat tipt. Borremans zette eind vorig jaar een vacature uit en beloofde een nieuw paar schoenen voor de gouden tipgever. “Je wilt een vacature zo snel mogelijk vervullen, en onze vacature stond zes maanden open. We zijn kritisch op wie we aannemen, dus dan moet je creatief zijn. Een paar schoenen weggeven bleek een goede zet. Naar aanleiding van een tip hebben wij uiteindelijk onze nieuwe werknemer gevonden. De beloonactie is een win-win-winsituatie voor de tipgever, de nieuwe werknemer en ons bedrijf.”

Heb jij een uniek product of verkoop je bijzondere collecties? Ga na wat je uit je winkel als beloning kunt weggeven dat waarde heeft voor je netwerk.

Een paar schoenen weggeven bleek een goede zet.

 2. Geef werknemers vrijheid in taken

Geef je werknemers vrijheid in werkzaamheden door ze meer taken te geven dan alleen de verkoop, en vermeld dit in de vacaturetekst. Dit zorgt voor extra betrokkenheid bij en ontwikkeling van je werknemers. Bovendien trekken algemene functies meer kandidaten aan dan specialistische, stelt Borremans. “In mijn schoenenwinkel werken vooral allround verkoopmedewerkers. Dat maakt het wervingsproces makkelijker omdat ik minder eisen heb. Ik kijk vooral of een sollicitant zorgt voor diversiteit in het bestaande team. Zo merk ik bijvoorbeeld dat jonge werknemers affiniteit hebben met social media, terwijl oudere werknemers de klanten liever één-op-één adviseren.”

Geef werknemers bijvoorbeeld de mogelijkheid om foto’s te maken voor de socialmediakanalen of neem ze mee naar inkoopbeurzen. En luister naar hun ideeën en wensen. Zo gaf woonwinkel Laif & Nuver werknemer Bram Eefting de mogelijkheid om zijn eigen merk Gnitfee te ontwikkelen. Laif & Nuver is nu zelfs een verkooppunt voor Gnitfee. “Mijn collectie canvas art prints en kussens hebben een prominente plek in de winkel en op de online kanalen,” vertelt Eefting trots. “Omdat Laif & Nuver een groot bereik heeft op Instagram komen mijn collecties onder de aandacht bij andere interieurzaken in binnen- en buitenland. Dit zorgt weer voor extra inkomsten voor zowel mijn werkgever als voor mij.”

Ben jij op zoek naar allround werknemers? Zorg ervoor dat je hen de mogelijkheid biedt om zich te blijven ontwikkelen en luister naar welke taken ze interessant vinden. Werknemers vinden scholing namelijk één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Zo trek je sneller personeel aan en breng je extra kennis je bedrijf in.

Met scholing trek je sneller personeel aan en breng je extra kennis je bedrijf in.

3. Maak van solliciteren een feestje

Gooi het traditionele sollicitatieproces over boord en organiseer een feestelijke sollicitatie-inloop. “Een laagdrempelige, creatieve manier van solliciteren zorgt voor meer reacties,” stelt personeelsadviseur Heuff. “En bij een inloop maken sollicitanten meteen kennis met je winkel en kun je laten zien dat het een prettige werkplek is.” Vermeld de sollicitatie-inloop op je communicatiekanalen, zoals je website, social media en flyers in de winkel.

Versier je winkel met ballonnen, zorg voor hapjes en drankjes, een rode loper voor de deur en vrolijke muziek. Houd korte sollicitatierondes. Of vergeet de gehele sollicitatieprocedure en laat geïnteresseerden alleen kennismaken met je winkel. Maak er een gezellige, informele bijeenkomst van. Deze manier van selecteren is bij uitstek geschikt als je een persoonlijke klik belangrijker vindt dan een cv.

Arbeidsvoorwaarden zijn knelpunt

Volgens onderzoek van ABN Amro zijn de arbeidsvoorwaarden in de retail niet aantrekkelijk genoeg. De retail heeft een cao, maar als werkgever kun je een stapje extra doen en je arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker maken. Ook Borremans vindt het minimumloon in de cao te laag. “Daarom geef ik mijn werknemers een hoger salaris. Dit zorgt ervoor dat personeel langer blijft. Zeker op deze krappe arbeidsmarkt is dat veel waard.”

Eefting is het met Borremans eens dat het loon laag is. Maar doordat de arbeidsvoorwaarden goed aansluiten bij zijn persoonlijke behoeften, ervaart hij het salaris niet als knelpunt. “De arbeidsvoorwaarden in de retail hebben ook voordelen: mijn werkdag begint niet om 8.00 uur. En omdat ik in het weekend werk ben ik doordeweeks een dag vrij. Dat vind ik prettig. Een andere leuke arbeidsvoorwaarde vind ik de personeelskorting: ik koop namelijk graag producten bij Laif & Nuver.”

Vier de eerste werkdag

Laat de indiensttreding van je nieuwe werknemer niet zomaar voorbijgaan. Een werknemer wil namelijk gezien worden door de werkgever. Laat nieuwe en huidige werknemers weten dat je ze waardeert. “Werknemers bepalen in de eerste 30 tot 60 dagen of ze blijven of vertrekken,” licht Heuff toe. “Stuur de week van tevoren een bericht dat je uitkijkt naar iemands eerste werkdag en geef op de dag zelf een bos bloemen of cadeaubon voor je winkel. Versier ook dan je pand, de etalage en nodig je klanten uit kennis te komen maken met hun nieuwe verkoopadviseur."

Branchespecifiek personeel vinden

Personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt is een uitdaging. Hoe je geschikt personeel vindt, verschilt per branche. Lees ook: succesvol personeel werven in de horeca en kinderopvang. Of los je personeelstekort op zonder personeel. Lees deze en 11 andere (on)gewone manieren om personeel te vinden.