Met deze 5 tips levert online adverteren echt iets op

Het internet staat vol stappenplannen voor online adverteren. Maar levert een online advertentie nou echt iets op? Volgens online advertentie-expert Robin van Leeuwen wel, als je de juiste zoekwoorden gebruikt, een goede landingspagina hebt, het effect meet, weet wat je doelgroep wil en je dezelfde advertentie niet te vaak inzet. Lees in dit artikel hoe je effectief online adverteert.

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

Gebruik de juiste zoekwoorden

Volgens Van Leeuwen gebruiken ondernemers niet altijd de juiste zoekwoorden bij het maken van een online advertentie. Zoekwoorden zijn de woorden die internetgebruikers intypen in zoekmachines als ze een product of dienst zoeken. Denk aan ‘verduisterend rolgordijn online bestellen’ of ‘betrouwbare loodgieter Zwolle’. Onderzoek welke zoektermen je doelgroep gebruikt om jouw product of dienst te vinden en op welke zoektermen zij klikken.Dat kan met een keywoordplanner: een tool waarmee je ziet hoe vaak er op een bepaald woord wordt gezocht.

“Een breed zoekwoord is soms minder effectief dan een specifiek zoekwoord,” licht Van Leeuwen toe. Een breed zoekwoord is een zoekwoord dat door veel mensen wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld het zoekwoord ‘schoenen’ Veel mensen zoeken op ‘schoenen’, maar hebben daarbij wel specifiekere wensen. Specifiekere zoekwoorden zijn bijvoorbeeld ‘blauwe schoenen’ , of nog gerichter ‘blauwe schoenen met platte zool’. Hoe specifieker de zoekwoorden die je gebruikt, hoe groter de kans dat mensen op je advertentie klikken.

Maak een goede landingspagina

Een goede online advertentie levert niets op als de achterliggende landingspagina niet goed genoeg aansluit. Een landingspagina is een websitepagina waarop bezoekers terechtkomen nadat ze op je advertentie of zoekresultaat hebben geklikt. Als je landingspagina niet goed is ingericht, vertrekt je bezoeker weer meteen. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers direct iets kopen, zich inschrijven of doorklikken naar andere pagina’s op je website. 

“Zorg dat je landingspagina logisch aansluit op je advertentie” tipt Van Leeuwen. Volgens hem moet een landingspagina: 

  • Aansluiten bij de inhoud en boodschap van de advertentie. “Je advertentie belooft iets. Je landingspagina moet die belofte nakomen.”
  • Duidelijk en beknopt zijn. “Gebruik korte, krachtige koppen en subkoppen. Daarmee trek je de aandacht van je bezoeker.”
  • Een call-to-action (CTA) bieden, oftewel een knop waarmee de bezoeker een actie uitvoert. “Gebruik een tekst zoals ‘koop nu’ of ‘registreer je hier’ of ‘ontvang je gratis proefperiode’..”
  • Zo min mogelijk invulvelden bevatten. “Vraag alleen naar de belangrijkste informatie. Lange formulieren jagen je bezoeker weg.”
  • Meetbaar zijn. “Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld de prestaties van je landingspagina meten.”

Meet het effect

Zonder tracking heb je geen inzicht in goed werkende en minder goed werkende advertenties. Tracking is het bijhouden van het gedrag van je bezoekers. Van Leeuwen waarschuwt dat je zonder tracking misschien geld verspilt aan advertenties die niet werken.Tracking kan via:

  • Cookies: dit zijn kleine bestanden die internetinstellingen op het apparaat van je bezoeker opslaan. Dankzij die instellingen ziet je bezoeker jouw advertentie op een andere website. Houd er wel rekening mee dat dit vanaf 2024 niet meer kan.
  • Tracking-url’s oftewel utm-codes: een tracking-url  is een webadres met daarachter een stukje code, de utm-code. Dankzij dat stukje code kun je meten hoe vaak dat webadres wordt bezocht. De resultaten zie je terug in je onderzoekstool, bijvoorbeeld Google Analytics.
  • Trackingpixels: dit stukje afbeelding plaats je in je advertentie en is zo klein dat je bezoeker het niet ziet. Met een pixel meet je wat je bezoeker op je website of met je nieuwsbrief doet.

Weet wat je doelgroep wil

Selecteer altijd een doelgroep als je een online advertentie plaatst. Als je dit niet doet, is je doelgroep te breed. Je richt je op meer mensen, maar een kleiner percentage daarvan doet iets met je advertentie. Dat zorgt voor lagere klikfrequentie en lagere conversie.

Zet je advertenties beperkt in

Vernieuw je advertenties regelmatig of laat je advertenties aan een nieuwe doelgroep zien, adviseert Van Leeuwen. “Als je steeds dezelfde advertenties gebruikt of je advertenties aan dezelfde doelgroep laat zien, leidt dit tot vermoeidheid bij de doelgroep en een lagere klikfrequentie.”

Aan de slag met adverteren? Volg het stappenplan voor Google, Facebook, Instagram, TikTok of Linkedin of bekijk onderstaande video. Liever een online marketingbureau inhuren? Vind een aanbieder op Mijndigitalezaak.

Maak je bedrijf zichtbaar via socialmedia-advertenties | De Opvallers