Van je bedrijf een franchiseformule maken? Let hierop

Je hebt een succesvol concept en je wilt groeien met je bedrijf. Je kunt een nevenvestiging openen, maar een franchiseformule starten is ook een optie. Kom erachter of franchisegever worden bij jou en je bedrijf past en waar je op moet letten.

Welke rechtsvorm past bij jou?

Als je een bedrijf begint moet je een rechtsvorm kiezen. Met deze keuzehulp kom je erachter welke rechtsvorm bij jouw situatie past.

Doe de keuzehulp

Cathy Kroone van Bagels & Beans helpt je in dit artikel bij het bepalen of franchisegever worden iets voor jou is. Kroone is verantwoordelijk voor de werving en
selectie van franchisenemers bij Bagels & Beans.

1. Wat is een franchiseformule?

Een franchise is een samenwerking tussen een ondernemer (franchisenemer) en een eigenaar van een keten (franchisegever). De franchisenemer leidt het bedrijf volgens de franchiseformule en moet zich houden aan de afspraken met de franchisegever. Hiervoor sluit ze samen een contract af.

Je kunt bij franchise denken aan horeca en detailhandel, maar er zijn ook franchiseformules voor uitvaartondernemers, kinderdagverblijven, financieel adviseurs, sportscholen en zorgverleners. Een franchiseformule starten is dus niet alleen weggelegd voor grote bedrijven.

2. Is franchise voor mij het juiste groeimodel?

Kroone ziet franchise als een strategische keuze voor ondernemers. “Bij franchise ligt de investering bij de franchisenemer. De franchisenemers ondernemen voor eigen rekening en risico. Daardoor is de samenwerking minder vluchtig en staat iemand heel gedreven in zijn vestiging. Ook heb je minder personeel of financiële middelen nodig dan wanneer je eigen vestigingen opent.

Kroone raadt ondernemers die een franchiseformule willen starten aan de volgende vragen voor zichzelf te beantwoorden:

  • Is mijn concept verplaatsbaar: kan ik het kopiëren en werkt het op een andere plek ook?
  • Welke meerwaarde kan ik als formulehouder bieden aan franchisenemers: waarom zou iemand voor mijn formule kiezen?
  • Heb ik tijd voor het opstellen, verkopen en controleren van de franchiseformule?

De antwoorden op deze vragen helpen je bepalen of een franchiseformule bij jou past.

3. Hoe vind ik franchisenemers?

De juiste franchisenemers vinden is cruciaal voor het slagen van je formule. Kroone: “Vraag je af of de franchisenemer bij je past. Die moet echt achter je concept en filosofie staan én openstaan voor samenwerking. Wees open en realistisch in het informeren van potentiële franchisenemers en leer elkaar kennen. Zet alleen door als er gaandeweg het proces van beide kanten geen twijfel is.” Kandidaten werf je via je website en social mediakanalen of via online marktplaatsen als FranchisPlus en de Nationale franchise gids.

Bagels & Beans is een hardfranchiseformule. Dat betekent dat franchisegever Bagel & Beans de huisstijl, inkoop, landelijke marketing en menukaart bepaalt. “We hebben uniformiteit nodig om ons concept te laten slagen. Maar ik zeg altijd: we zijn hard in de regels en zacht in de relatie.” De samenwerking tussen Kroone en haar franchisenemers rust op drie punten:

  1. Commercieel succes
    Kan de franchiseondernemer een goede boterham verdienen?
  2. Tevredenheid
    De tevredenheid van franchisenemers straalt af op alles, ook op klanten en personeel.
  3. Uniformiteit
    Draagt de franchisenemer de formule goed uit? Werkt die volgens de regels? “Dit is niet alleen belangrijk voor ons, maar ook voor de andere franchisenemers. Een gast die een slechte ervaring heeft in een zaak loopt niet snel bij een andere vestiging binnen.”

4. Wat is het verdienmodel van franchise?

Er is een aantal vergoedingen die je aan de franchisenemer kunt vragen:

  • Entreefee
    Een eenmalige vergoeding om toe te mogen treden tot de formule.
  • Franchisefee
    Een percentage van de omzet dat je periodiek (meestal maandelijks) afdraagt voor deelname aan de formule.
  • Reclamebijdrage
    Een bijdrage aan de kosten die de formulehouder maakt voor reclame- en promotieactiviteiten.

De bedragen en percentages verschillen per formule.

5. Wat zijn succesfactoren?

Bagels & Beans groeide met hun franchiseformule in 26 jaar naar 86 vestigingen. Kroone vertelt wat zij als succesfactoren ziet.

De vestigingsplek

De vestigingsplek van de extra vestigingen zijn bepalend voor je succes. Onderzoek waar panden vrij zijn, weet via de Locatiescan waar je concurrentie zit of laat een gespecialiseerd bureau een vestigingsplaatsonderzoek doen. Zo'n onderzoek laat zien hoe groot het gebied is waarin je klanten wonen of gevestigd zijn(verzorgingsgebied). Maar ook welke concurrenten in het gebied actief zijn, wat de kwaliteit van de locatie is en welke omzet haalbaar is. Verdiep je ook in lokale regelgeving en praat met de daar al gevestigde ondernemers, om een beeld te krijgen van de laatste ontwikkelingen in de regio.

Goede samenwerking

Zorg voor een goede samenwerking met je franchisenemers. Kroone gelooft in de kracht van open communicatie en gelijkwaardigheid. “Om je formule te laten slagen moet je investeren in je relatie met de franchisenemers. Je hebt een gezamenlijk doel en hebt elkaar nodig om dit te behalen. Alleen als die samenwerking goed loopt, heb je het voordeel van franchise.”

Franchisehandboek

Het franchisehandboek is de praktische handleiding voor de franchisenemer. Je beschrijft hierin de juridische en praktische afspraken. Zoals marketing-, huisstijl- en inkoopregels. Verplaats je bij het schrijven in de situatie van de franchisenemer en maak het handboek aantrekkelijk om te lezen. Het handboek geeft antwoord op praktische vragen, zoals: hoe en bij wie plaats je bestellingen? Het handboek is een ‘levend’ document, je kunt het bijwerken.

Franchiseraad

Je kunt een franchiseraad instellen om de communicatie binnen de formule te verbeteren. Zo geef je vorm aan overlegmomenten met de franchisenemers. Kroone: “Door het regelmatig delen van ervaringen, ideeën en overwegingen, weet je wat er speelt en leeft onder franchisenemers. Zo ontstaat er begrip voor elkaars belangen en kun je samen besluiten nemen. De franchisenemers worden in de raad vaak vertegenwoordigd door een beperkt aantal leden. Dit om het overleg niet te log te maken en slagkracht te behouden.

Franchisewet

Sinda 1 januari 2021 geldt de wet Franchise ingegaan. Doel van de wet: de belangen van franchisegever en franchisenemer in balans brengen. Een belangrijk onderdeel van de wet is het versterken van de informatiepositie van de franchisenemer, nog voordat beide partijen de overeenkomst aangaan. Bekijk de andere regels die gelden voor franchise