Eenmanszaak uitschrijven

Op deze pagina lees je hoe je een eenmanszaak uitschrijft en wat de gevolgen zijn.

Stop je met je eenmanszaak? Dan moet je deze uitschrijven bij KVK. Dit regel je online met je DigiD. Het uitschrijven is gratis.
Een uitschrijving is definitief en heeft gevolgen. Lees de stappen daarom goed.

Voor je verder gaat

Check eerst of uitschrijven echt nodig is.

Wil je tijdelijk stoppen? Dan hoef je je bedrijf niet direct uit schrijven.
> Lees meer over tijdelijk stoppen

Wil je een nieuw bedrijf starten? Je kunt dan de activiteiten en/of de handelsnaam van je bestaande bedrijf wijzigen.
Wijzig de activiteiten of handelsnaam via Mijn KVK

Wil je je eenmanszaak overdragen of de rechtsvorm veranderen?
> Lees meer over rechtsvorm veranderen of overdragen

Zo werkt uitschrijven

1. Check of je alles geregeld hebt

Je moet vaak een hoop regelen als je gaat stoppen. Uitschrijven is de laatste stap. Lees daarom eerst de Checklist Stoppen  zodat je goed voorbereid bent.

2. Kies een datum van uitschrijving

Bij je uitschrijving geef je een datum door waarop je eenmanszaak stopt. Op die datum moet je gestopt zijn met al je zakelijke .

3. Geef de uitschrijving door aan KVK

Je kunt je eenmanszaak uitschrijven via Mijn KVK. Je hebt alleen je DigiD nodig. Uitschrijven bij KVK is gratis.

4. KVK schrijft de eenmanszaak uit

Dit doen we op de datum die je hebt doorgegeven. Dit kun je verwachten:

  • Binnen 2 werkdagen staat de uitschrijving in het Handelsregister.
  • Binnen 2 weken krijg je een brief van KVK. Bewaar deze als bewijs van je uitschrijving.
  • Wij geven je uitschrijving door aan de Belastingdienst.
  • De Belastingdienst stuurt je een brief over je laatste btw-aangifte. Let op: blijf je aangiftes doen zolang deze in Mijn Belastingdienst Zakelijk staan. Zo voorkom je een boete.

Start je uitschrijving

Geef de uitschrijving van je eenmanszaak door.

Veelgestelde vragen over eenmanszaak uitschrijven

Dan kun je niet online uitschrijven. Schrijf je bedrijf uit via de post, met formulier 14. Download het formulier, vul je gegevens in, print en onderteken het formulier en verstuur het per post. Stuur ook een kopie van je identiteitsbewijs mee.

Nee, dat doen wij voor je. Je ontvangt daarna automatisch een brief van de Belastingdienst.

Wanneer je je bedrijf uitschrijft is je KVK-nummer niet meer actief. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je zakelijke bankrekening, telefoonabonnement, uitkeringen, verzekeringen en pensioenfonds. Bekijk daarom de Checklist Stoppen voordat je je bedrijf uitschrijft.

Je moet nog aangifte doen zolang er aangiften in Mijn Belastingdienst Zakelijk staan. Je krijgt een brief over je laatste btw-aangifte. Daarna stopt je btw-plicht. Voor de inkomstenbelasting moet je het jaar na uitschrijving nog aangifte doen.

Tijdelijk uitschrijven kan niet. Soms kan het nodig zijn om tijdelijk te stoppen met de werkzaamheden in je bedrijf, bijvoorbeeld voor het volgen van een studie, door tijdelijke loondienst, ziekte of een reis. Lees per situatie wat je moet regelen als je tijdelijk stopt met je bedrijf.