Eenmanszaak wijzigen naar vof
- 12 september 2021
- Bijgewerkt 14 februari 2023
- 3 min
Wil je je eenmanszaak wijzigen naar een vof? Volg dan alle onderstaande stappen.
Let op! om je eenmanszaak voort te zetten in een vof moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
Stap 1. Download de volgende formulieren
- Formulier 14. Hiermee hef je je eenmanszaak op om hem straks voort te zetten als vof. Vul punt 1 (gegevens), 2 (opheffing of overdracht), 9.1 (overdracht) en 10 (ondertekening) in.
- Formulier 2. Hiermee schrijf je je nieuwe vof in. Geef bij punt 1 aan dat het om een voortzetting van jouw eenmanszaak gaat.
- Formulier 10. Hiermee schrijf je de vennoten van je vof is. Geef de gegevens van de vennoten op.
- Formulier 32. Hiermee schrijf je de UBO's (ultimate beneficial owners) van je vof in.
Stap 2. Vul alle formulieren in en onderteken ze
De handtekeningen onderaan het formulier moeten met pen worden gezet. Een digitale of gescande handtekening wordt niet geaccepteerd.
Stap 3. Bewijsstuk voor gebruik adres
Is het adres van de vof het woonadres of privéadres van een van de vennoten is, hoef je geen bewijsstuk voor het gebruik van dit adres voor de vof mee te nemen. Is het adres van de vof niet het woonadres van een van de vennoten? Dan hebben we naast de volledig ingevulde en ondertekende wijzigingsformulieren ook een bewijsstuk nodig voor je vestigingsadres van de vof. Neem één van de volgende bewijsstukken mee naar je afspraak.
- Een door huurder en verhuurder ondertekende huur- of pachtovereenkomst.
- Een toestemmingsverklaring voor gebruik van het pand waarin je jouw onderneming vestigt. De verklaring moet voorzien zijn van een handtekening van de eigenaar/verhuurder.
- Een door koper en verkoper ondertekende koopovereenkomst of een bewijs uit het kadaster.
Stap 4. Bepaal of je een afspraak moet maken
Het is niet altijd noodzakelijk persoonlijk langs te komen op kantoor om de nieuwe vof in te schrijven. Je hoeft niet langs te komen als allebei de onderstaande punten voor jou gelden:
- Jij was de eigenaar van de eenmanszaak, je wordt vennoot in de vof én je hebt je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd, en
- Alle vennoten zijn rechtspersonen (geen mensen van vlees en bloed).
Zijn beide bovenstaande regels voor jou van toepassing? Dan hoef je niet langs te komen om je in te schrijven. Bij stap 5 zie je welke documenten je naar KVK moet opsturen om je eenmanszaak in een vof om te zetten.
Gaat een of beide bovenstaande regels niet voor jou op? Dan moet je wél een afspraak maken zodat de jij en/of de vennoten zich kunnen legitimeren op een KVK-kantoor.
Stap 5. Legitimeren op kantoor
Moet jij langskomen om de nieuwe vof definitief in te schrijven? Maak dan via de knop hieronder een afspraak op een KVK-kantoor naar keuze. Neem de volgende documenten naar je afspraak mee:
- Alle ingevulde en ondertekende formulieren.
- Het bewijsstuk van het adres als het adres niet het woonadres of privéadres van één van de vennoten is.
- Een geldig legitimatiebewijs.
Hoef jij niet langs te komen op kantoor omdat beide regels van stap 4 voor jou gelden? Stuur dan de 3 documenten hierboven naar KVK op. Let op: stuur niet het origineel, maar een kopie van je legitimatiebewijs op.
Voorbereiding voor je afspraak
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
- Je betaalt de eenmalige inschrijfkosten (je kunt deze alleen betalen met mobiele telefoon).Â
Goed om te weten
Aanvullende bewijsstukkenÂ
Is er een vennootschapscontract opgemaakt? Neem dit dan mee naar de afspraak. De afspraken over de bevoegdheid van de vennoten registreren wij in het Handelsregister.Â
IngangsdatumÂ
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.Â
VeranderingenÂ
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij zorgen tijdens de wijziging in het Handelsregister ook voor de wijziging bij de Belastingdienst.
Lopende contractenÂ
Bekijk welke contracten op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de vof.Â
UBO-register
Bij de inschrijving in het Handelsregister van een vof, maatschap of cv, moet je meteen ook de UBO’s inschrijven. Via de voorbereidingspagina's op onze website kan je vaststellen wie de UBO’s zijn.
Meer informatieÂ
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je op .