Sterkte-zwakteanalyse
Met een sterkte-zwakteanalyse beschrijf je de sterktes en zwaktes (strengths en weaknesses) van je bedrijf. Ook maak je de kansen en bedreigingen (opportunities en threats) in de markt duidelijk. In vijf eenvoudige stappen maak je een eigen sterkte-zwakteanalyse of SWOT-analyse:
- analyse binnen je bedrijf
- analyse buiten je bedrijf
- SWOT-tabel invullen
- confrontatiematrix maken
- eindresultaat bepalen
Tip: maak de analyse samen met verschillende mensen. Ook mensen buiten je bedrijf en familie, zo voorkom je tunnelvisie.
Nieuwe doelgroep?
Een mogelijke uitkomst van de SWOT-analyse is dat je een nieuwe doelgroep gaat zoeken. Bijvoorbeeld: een ondernemer met een legowinkel voor kinderen gaat zich ook richten op volwassenen. Of een klusbedrijf dat naast particuliere klanten, nieuwe klanten zoekt in de zakelijke markt.
Geldzaken op orde
Plan een extra gesprek met je boekhouder of accountant. Dan krijg je meer financieel inzicht in je bedrijf en zie je snel hoe je bedrijf het financieel doet. De cijfers die jullie bespreken gaan ook over hoe levensvatbaar je bedrijf is.
Levensvatbaarheid van je bedrijf bepalen
Denk ook aan jezelf
Je besteedt veel van je tijd aan je bedrijf. Zeker nu de zaken minder goed gaan. Je maakt je misschien zorgen over je medewerkers, maar vergeet jezelf niet. Ben jij gezond, dan heb je genoeg energie om je bedrijf er weer bovenop te krijgen. Als je zorgen zich opstapelen, kan dat zorgen voor psychische klachten. Merk je dat bij jezelf? Zoek dan op tijd hulp. Je hoeft niet alles in je eentje op te lossen.
KVK Adviesteam
Wil je overleggen over je financiële situatie en de kansen die er voor je bedrijf liggen? Bel met het KVK Adviesteam: 088 585 22 22.