Stap 2 van 5

Vernieuw je businessmodel

De uitkomst van de vorige stap laat zien dat het anders moet met je bedrijf. Je gaat je businessmodel aanpassen. Hier vind je inspiratie en praktische hulp.

Naar een nieuw businessmodel

De basis van je bedrijf is de toegevoegde waarde die je levert aan je klanten. Hoe je dat doet, is je businessmodel of bedrijfsmodel. Je weet wie je klanten zijn, hoe je die bereikt, waar ze naar zoeken en waarom ze voor jou kiezen en niet voor je concurrent. Het is goed om te blijven checken of je businessmodel nog past bij de ontwikkelingen in de markt. En aansluit bij de wensen van je klanten. Nu de resultaten van je bedrijf achterblijven, heb je een extra reden om je businessmodel bij te schaven.

Je kunt verschillende onderdelen van je businessmodel aanpassen en vernieuwen:

Nieuw product of nieuwe dienst aanbieden

Onderzoek of je een nieuw product of nieuwe dienst kunt aanbieden. Welke extra service willen je klanten? Je kunt bijvoorbeeld een bijvoorbeeld onderhoudsservice op je product aanbieden. Lever je een dienst? Bied die dienst ook online aan via een website, webshop of platform. Bestaande klanten kunnen dan makkelijker aankopen doen. En je haalt nieuwe klanten binnen.

Je kunt ook gaan werken met abonnementen. Zoals bij softwarebedrijven die antivirusprogramma’s aanbieden. Of gebruik de creativiteit van je klanten. Dat bespaart je als aanbieder tijd en geld. Op je website of app stellen klanten zelf hun producten samen. Bijvoorbeeld T-shirts, mokken, puzzels, fotoboeken of behang. Jij voert de opdracht alleen maar uit.

Bedrijfsvoering en techniek vernieuwen

Ook je bedrijfsvoering, organisatiecultuur en processen kun je vernieuwen. Met nieuwe materialen en technieken maak je je product bijvoorbeeld mooier, duurzamer of goedkoper. Via digitalisering van bedrijfsprocessen werk je sneller, slimmer en met minder fouten. Bijvoorbeeld digitaal factureren, een CRM-systeem voor klantbeheer of een digitale variant van je product of dienst. Een opleidingstraject voor jou en je medewerkers helpt ook mee aan vernieuwing in je bedrijf.

Duurzaam ondernemen

Bij duurzaamheid voorkom je verspilling en vermindert de schade aan het milieu. Bijvoorbeeld via elektrisch rijden, zonnepanelen en milieuvriendelijke verpakkingen. Voor een duurzame aanpak zijn subsidies beschikbaar. Lees meer over het duurzaam maken van je businessmodel.

Business model canvas invullen

Heb je genoeg ideeën voor het aanpassen van je dienst, product of bedrijf? Werk de nieuwe plannen uit in het Business Model Canvas. In het canvas beschrijf je voor je nieuwe idee alle onderdelen van je bedrijf: de organisatie, de klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Het canvasmodel maakt duidelijk wat de sterke en zwakke punten van je bedrijf zijn en waar de behoefte van je klant ligt. Heb je alles tot in detail uitgewerkt? Dan zie je of je nieuwe aanpak kans van slagen heeft.

Verdienmodel

Een verdienmodel is een belangrijk onderdeel van je businessmodel. Je verdienmodel is de manier waarop je bedrijf geld verdient. Kijk goed waar jouw bedrijf écht geld mee verdient en welk verdienmodel past bij je nieuwe businessmodel. 

Er zijn tientallen verdienmodellen die je kunt gebruiken en combineren. Bijvoorbeeld directe verdienmodellen, verdienmodellen die zorgen voor terugkerende klanten, online verdienmodellen en modellen waarbij klanten betalen voor gebruik.

KVK Adviesteam

Heb je vragen over een nieuw verdienmodel of het Business model canvas? Bel met het KVK Adviesteam: 088 585 22 22.