Marketing

Marktonderzoek, breng je markt in kaart

Start je een onderneming, voeg je een product toe of breid je uit met een extra locatie? Een marktonderzoek en marktanalyse laten zien of je plannen haalbaar zijn. Het is de basis voor je marketingplan. Doe marktonderzoek in 7 stappen.

Met marktonderzoek breng je de marktpositie van je bedrijf in kaart. Het biedt veel informatie die, samen met je marktanalyse, tot concrete plannen kan leiden. Het laat bijvoorbeeld zien hoe je je onderscheidt van de concurrentie, wie potentiële klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt.

Wat is marktonderzoek?

Een marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken en analyses die met elkaar in verbinding staan. Het totaal laat zien hoe je met je onderneming de markt kunt veroveren.

Zelf marktonderzoek doen

Wie wil kan zelf aan de slag met marktonderzoek door deskresearch te doen. Of door via fieldresearch je idee voor te leggen aan potentiële klanten en leveranciers in een kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Bij deskresearch maak je gebruik van bestaande informatie. Bijvoorbeeld informatie die je online vindt. Dit vraagt wel een tijdsinvestering, omdat je de resultaten vervolgens ook goed moet analyseren.

Bij een kwalitatief onderzoek bevraag je diepgaand een beperkt aantal mensen. Bij een kwantitatief onderzoek verzamel je simpelere data onder een grote groep. Meestal in de vorm van cijfers. Deelnemers benader je bijvoorbeeld telefonisch of via een online enquête. De resultaten uit je onderzoek kun je rangschikken en met elkaar in verband brengen. Zo kom je tot een marktanalyse.

Aan de slag met marktonderzoek

Voor wie nog niet eerder een marktonderzoek heeft uitgevoerd, kan het lastig zijn om een beginpunt te kiezen. Onderstaand stappenplan helpt je op weg:

  1. Begin met een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd. Dit laat in 1 oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt.
  2. Breng de ontwikkelingen binnen de branche waarin je onderneemt in kaart met een brancheonderzoek. Dit geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee.
  3. Verzamel informatie over je belangrijkste concurrenten, zodat je je kunt onderscheiden. Dit kun je doen met behulp van een concurrentieanalyse.
  4. Maak een analyse van je potentiële klanten door een klantonderzoek. Dit geeft inzicht in wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Met deze gegevens bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert.
  5. Breng de voor- en nadelen van je bedrijfslocatie in beeld via een omgevingsanalyse. Dan weet je hoe ideaal de omstandigheden zijn voor je bedrijf.
  6. Onderzoek aan de hand van een klanttevredenheidsonderzoek de ervaringen en wensen van je bestaande klanten. Zo weet je of je je product of dienst kunt optimaliseren. Tevreden klanten zorgen immers weer voor nieuwe klanten.
  7. Onderzoek hoe je potentiële doelgroep je bedrijf ziet en ga na in hoeverre dit overeenkomt met het gewenste imago van je bedrijf.

Tips voor marktonderzoek

Let bij het doen van marktonderzoek op onderstaande 5 tips:

  • Werk je voor sommige onderzoeken met vragenlijsten? Bedenk vooraf wat je wilt weten en stem je vragen hierop af. Wat is het (marketing)probleem dat je wilt oplossen? Welke kans wil je verkennen?
  • Een (online) enquête is een populaire vorm van marktonderzoek. Overweeg zorgvuldig of dit voor jou de juiste onderzoeksmethode is. Vaak is kwalitatief onderzoek waardevoller. Tijdens een interview kun je bijvoorbeeld makkelijker doorvragen.
  • In een interview is het moeilijk om objectief te blijven. Je stelt al snel vragen door een 'gekleurde bril'. Wees je hiervan bewust. Een alternatief is dat je iemand het interview laat doen die niet of minder betrokken is bij jouw plan.
  • Stel niet te veel vragen. Rangschik vragen tot een logisch geheel.
  • De Locatiescan helpt je bij het bepalen van de locatie voor je bedrijf. Doe de scan en ontdek waar klanten en concurrenten zitten.

Marktonderzoek uitbesteden

Je kunt je marktonderzoek ook uitbesteden, aan studenten of aan een marktonderzoeksbureau. Huur bijvoorbeeld een student van een hogeschool in voor een stage of afstudeeropdracht van enkele weken of maanden. Diegene pakt gericht een ‘klus’ voor je op en je haalt op deze manier nieuwe kennis en verfrissende ideeën in huis. Dit kost wel tijd, omdat je een student moet begeleiden.

Kies je voor een onderzoeksbureau, dan zitten daar vaak hogere kosten aan verbonden. Daar staat tegenover dat een bureau vaak ervaring heeft en soms gespecialiseerd is in bepaalde markten en onderzoeksmethoden. Je kunt er ook voor kiezen om de marktanalyse uit te besteden als je het zelf moeilijk vindt om concrete vervolgstappen te halen uit onderzoeksresultaten.

Nu je alle kennis van je marktonderzoek en marktanalyse op zak hebt, wil je dit natuurlijk ook omzetten tot actie. Met deze tips over marketing ga je goed van start.
Esther Riphagen

Vanuit mijn kennis over marketing en personeel help ik je als KVK-adviseur verder. Bijvoorbeeld over het opzetten van een marktstrategie of hoe je een eerste werknemer werft. Volg mij op Instagram (@groeibaak) voor praktische tips over marketing en groei.

InspiratiePage