Marketing

Marktonderzoek, breng je markt in kaart

Met marktonderzoek breng je de markt voor je bedrijf in kaart. Het laat je zien hoe je je kunt onderscheiden van de concurrentie, wie potentiële klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf kunt halen. Het is de basis voor je marketingplan.

Een marktonderzoek laat zien of je plannen haalbaar zijn.

Zelf doen of uitbesteden?

Je kunt zelf aan de slag met je marktonderzoek door deskresearch te doen. Of via fieldresearch je idee voor te leggen aan potentiële klanten en leveranciers in een kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Bij deskresearch maak je gebruik van bestaande informatie. Bijvoorbeeld informatie die je online vindt.

Bij een kwalitatief onderzoek bevraag je diepgaand een beperkt aantal mensen. Zij reageren vervolgens met inhoudelijke en gedetailleerde antwoorden. Bij een kwantitatief onderzoek is de groep respondenten groter. Je verzamelt hierbij data, meestal in de vorm van cijfers. Deze data kun je vervolgens rangschikken en in verband brengen met elkaar. Respondenten benader je bijvoorbeeld telefonisch of via een online enquête.

Je kunt je marktonderzoek ook uitbesteden, aan studenten of een marktonderzoeksbureau. Huur bijvoorbeeld een student van een hogeschool in voor een stage of afstudeeropdracht van enkele weken of maanden. Hij pakt gericht een ‘klus’ voor je op en je haalt op deze manier nieuwe kennis en verfrissende ideeën in huis. Dit kost tijd, omdat je een student moet begeleiden. De kosten van een onderzoeksbureau zijn hoger dan het inhuren van een student. Daar staat tegenover dat een bureau vaak ervaring heeft en soms ook gespecialiseerd is in bepaalde markten en onderzoeksmethoden.

Hoe doe je marktonderzoek?

Marktonderzoek bestaat uit een aantal onderzoeken en analyses die met elkaar in verbinding staan. Het totaal laat zien hoe jij met je onderneming de markt kunt veroveren.

  • Breng de ontwikkelingen binnen de branche waarin je onderneemt in kaart, door een brancheonderzoek. Dit geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee.
  • Verzamel informatie over je belangrijkste concurrenten, zodat je je kunt onderscheiden. Dit kun je doen met behulp van een concurrentieanalyse.
  • Maak een analyse van je potentiële klanten door een klantonderzoek. Dit geeft inzicht in wie je klanten zijn en wat hun koopgedrag is. Met deze gegevens, bepaal je gericht hoe, waar en wanneer je je klanten benadert.
  • Breng kansen en bedreigingen rondom je bedrijf in beeld via een omgevingsanalyse. Dan weet je hoe ideaal de omstandigheden zijn voor je bedrijf.
  • Onderzoek aan de hand van een klanttevredenheidsonderzoek de ervaringen en wensen van je bestaande klanten. Zo weet je of je je product of dienst kunt optimaliseren. Tevreden klanten zorgen immers weer voor nieuwe klanten.
  • Onderzoek hoe je potentiële doelgroep je bedrijf ziet en ga na in hoeverre dit overeenkomt met het gewenste imago van je bedrijf.

5 tips

  1. Werk je voor sommige onderzoeken met vragenlijsten? Bedenk vooraf wat je wilt weten en stem je vragen hierop af. Wat is het (marketing)probleem dat je wilt oplossen? Welke kans wil je verkennen?
  2. Een (online) enquête is een populaire vorm van marktonderzoek. Overweeg zorgvuldig of dit voor jou de juiste onderzoeksmethode is. Vaak is kwalitatief onderzoek waardevoller. Tijdens een interview kun je bijvoorbeeld makkelijker doorvragen.
  3. In een interview is het moeilijk om objectief te blijven. Je stelt al snel vragen door een 'gekleurde bril'. Wees je hiervan bewust. Een alternatief is dat je iemand het interview laat doen die niet of minder betrokken is bij jouw plan.
  4. Stel niet teveel vragen. Rangschik vragen tot een logisch geheel.
  5. De Locatiescan helpt je bij het bepalen van de locatie voor je bedrijf. Doe de scan en ontdek waar klanten en concurrenten zitten.
Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Andree Tankink

Als KVK-adviseur voor zzp’ers en innovatieve ondernemers ken ik de wetten en regels en actuele ontwikkelingen. Ik deel mijn kennis op thema’s als ondernemersvaardigheden, businessmodellen, marketing en netwerken.

InspiratiePage