Marketing

Een zakelijke website maken, 7 tips

Als je website een professionele uitstraling heeft, vergroot je de kans dat mensen bij je kopen. Ga goed van start met deze 7 tips voor een zakelijke website.

1. Bedrijfsnaam als domeinnaam

Je kunt je bedrijfsnaam gebruiken als domeinnaam. Helaas komt het voor dat jij je bedrijfsnaam inschrijft in het Handelsregister en een ander deze naam daarna snel als domeinnaam registreert. Registreer daarom eerst je domeinnaam bij SIDN. En schrijf je daarna pas in bij KVK.
Bij de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) controleer of je gewenste domeinnaam nog vrij is.

2. Bepaal je doelgroep

Breng je doelgroep in kaart voordat je je website gaat bouwen. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Veel ondernemers gebruiken hiervoor persona’s. Dit zijn fictieve klanten met specifieke kenmerken zoals:

  • geslacht
  • leeftijd
  • inkomen
  • karaktereigenschappen
  • hobby’s
  • online activiteiten
  • verwachtingen van je producten en diensten

Persona’s kun je later verbeteren, bijvoorbeeld door klantgesprekken te houden en online analyses te maken. De resultaten hiervan gebruik je vervolgens om je website te verbeteren.

3. Auteursrecht website

Als je een geschikte domeinnaam hebt en weet wie je doelgroep is, kun je beginnen met je website. Deze bestaat uit verschillende onderdelen:

  • lay-out
  • broncode
  • content, zoals tekst, afbeeldingen en video’s

Je kunt kiezen voor bestaande templates voor websites, zelf een website bouwen of een externe partij inhuren om dit voor je te doen.

De maker van de website krijgt automatisch het auteursrecht. Maak vooraf afspraken over de overdracht van het auteursrecht als je het maken van je website uitbesteedt. Zodra je het auteursrecht hebt, kun je wijzigingen doorvoeren zonder toestemming of extra kosten.

4. Meer bezoekers op jouw website

Om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, wil je hoog scoren in zoekmachines (SEO, Search Engine Optimization). Schrijf daarom originele teksten met veel synoniemen. Ook met de volgende punten kom je een heel eind:

  • Word een autoriteit op je vakgebied. Maak bijvoorbeeld nieuwsbrieven over onderwerpen die te maken hebben met je product of dienst.
  • Vernieuw regelmatig je website. Doe je dit niet, dan schat een zoekmachine je website lager in.
  • Plaats zoveel mogelijk links naar relevante websites van anderen. Zorg er ook voor dat websites met meer autoriteit naar je website linken. Dit heet linkbuilding.
  • Zet de belangrijkste zoekwoorden in titels en subtitels.
  • Verwerk deze zoekwoorden nog een paar keer in de tekst en in de URL.
  • Houd de URL zo kort mogelijk.
  • Voeg per artikel een meta-omschrijving toe. Dit is een omschrijving van de inhoud van de website die je zelf mag aanleveren. Zoekmachines nemen deze meestal over.

5 tips om je online te profileren

5. Gebruik zoekmachine-advertenties

Via zoekmachine-advertenties (SEA, Search Engine Advertising) trek je bezoekers naar je website. Gebruik hiervoor relevante zoekwoorden van je doelgroep. Je advertentie verschijnt dan boven onbetaalde zoekresultaten. Je betaalt bij zoekmachine-advertenties per klik, ofwel CPC (Cost per click) of PPC (Pay per click).

6. Scoor met klantreviews

Reviews van klanten worden steeds belangrijker. Klanten laten hun aankoop voor een groot deel afhangen van onafhankelijke ervaringen van anderen. Je kunt een functie aan je website toevoegen, zodat klanten zelf een review kunnen achterlaten. Of plaats zelf reviews van klanten op je website. Vraag vooraf toestemming om reviews, foto’s of video’s te mogen plaatsen.
Bijvoorbeeld van een nieuw aangelegde tuin of aanbouw, maar ook andere producten en diensten lenen zich hiervoor.

Houd hierbij rekening met de Europese Privacywetgeving. Vermeld of verzamel je gegevens van (potentiële) klanten? Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

7. Zorg voor een veilige website

Je moet er niet aan denken: een hacker breekt in op je website. Ook je klanten lopen dan het risico dat hun gegevens op straat komen te liggen. Geef ze meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding en gewaarborgde privacy. Hoe? Met TLS Encryptie. Transport Layer Security (TLS) is de opvolger van Secure Sockets Layer (SSL). Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens (https). De termen SSL en TLS worden door elkaar gebruikt.
Een TLS certificaat vraag je aan bij een Certification Authority (CA). Je krijgt dan een slotje te zien in de adresbalk van de browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger in Google rankt. Het zorgt zo voor meer bezoekers en dus meer omzet.
De klant weet nu dat de technische verbinding goed is, maar het slotje zegt niets over de inhoud van je website.

Werk daarnaast met de nieuwste softwareversie en voer updates zo snel mogelijk uit om beveiligingslekken te voorkomen.

Kijk de kunst af

Ieder jaar kiezen websitebezoekers de 'Website van het jaar' in verschillende categorieën. Een publieksprijs, die de waardering van bezoekers laat zien. In de categorie Lifestyle wint dit jaar ThePerfectWedding.nl. Sarah Glasbergen van ThePerfectWedding.nl reageert enthousiast: “Met onze online weddingplanner bieden we tools om een gastenboek, draaiboek, budgetlijst en moodboard te maken. We denken hierbij constant aan onze eindgebruikers. We maken het bruidsparen zo leuk en makkelijk mogelijk.” Wil jij weten wie de winnaar is in jouw categorie, zodat je de kunst kunt afkijken? Bekijk alle uitslagen op Website van het jaar.

Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage