Marketing

Visie, missie en strategie: strategisch plan in 3 stappen

Visie, missie en strategie: niet zomaar woorden, maar de kern van je strategisch plan en de basis voor succes. Daarom wil je helder hebben wat een visie, missie en strategie betekenen. Met dit stappenplan maak je een strategisch plan dat staat als een huis.

Een visie, missie en strategie stel je op voor de langere termijn. Je begint met je visie: hoe ziet de ideale wereld eruit voor jouw bedrijf en wat vind je belangrijk? Bijvoorbeeld een slaafvrije wereld (Tony’s Chocolonely). Je missie is de opdracht of rol van je bedrijf in het bereiken van die “ideale” wereld. Voor Tony’s Chocolonely is dat bijvoorbeeld: 100% slaafvrij de norm maken in chocolade. Van daaruit stippel je je route uit om die missie te bereiken. Dat is je strategie.

 Missie, visie en strategie

Je visie, missie en strategie vormen de basis van je strategisch plan, dat je helpt een businessmodel en marketingplan te maken. Bob de Wit is hoogleraar strategisch leiderschap en oprichter van Strategy works. Volgens hem vragen turbulente tijden om een heldere strategie. “We krijgen een grote digitale revolutie en een strategie helpt je daarin te kunnen schakelen. Zonder strategie overkomt het je, met een strategie kun je er zonder kleerscheuren uitkomen.”

Hij vergelijkt het met het onderhoud van een auto: “Je kunt blijven rijden als je regelmatig je check-up en APK doet. Doe je dat niet, dan sta je een keer langs de kant van de weg.”

Je visie en missie zitten waarschijnlijk al in je hoofd. Je schrijf ze op om je ambities en drive over te brengen op je medewerkers, samenwerkingspartners en klanten. Met de volgende 3 stappen zet je jouw strategisch plan op.

Stap 1. Beschrijf je visie

Kijk naar je toekomst en je grote doel. Bepaal hoe je toekomstplaatje eruitziet en welke klanten je wilt hebben. Een visie is voor de lange termijn en gaat soms zelfs een bedrijfsleven lang mee. Maak hem dus groots en meeslepend. Je mag dromen.

Stel jezelf de vraag: wanneer ben ik succesvol? Stel je visie op zonder rekening te houden met beperkingen. Je wilt eerst je droom vastleggen, later ga je pas kijken in hoeverre dat haalbaar is. Een visie is dus geen reëel plan, maar een verre toekomststip.

Je kunt je visie samenvatten in een zin of een quote. Die gebruik je in je elevator pitch en je marketinguitingen. Denk ook aan beelden of metaforen. Het kan makkelijker zijn om je verhaal in beeld te laten zien dan om de juiste woorden te vinden. Gebruik geen moeilijke woorden of vakjargon. Een visie is geslaagd als je hem niet meer kunt vergeten.

De meest bekende visie is misschien wel die van Kennedy: ‘voor het eind van de eeuw hebben we een man op de maan’. Een paar andere visies: ‘inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld’ (Nike), ‘een toekomst in vrede voor alle oorlogskinderen’ (War Child) en ‘100% slaafvrije chocolade’ (Tony Chocolonely).

Om je visie te bepalen, beantwoord je de volgende vragen:

  • Welke ontwikkelingen zijn belangrijk voor je bedrijf?
  • Waar wil je over een paar jaar staan?
  • Wat wordt jouw succesmoment?

Stap 2. Benoem je missie

Je missie is de opdracht van je bedrijf in het bereiken van je visie. Hij sluit dus aan op je visie. Je missie zegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Het is de bijdrage die je levert om mensen een beter leven te geven. Dit zit veel dieper dan alleen geld verdienen. Met een missie straal je je identiteit, kernwaarden en bestaansrecht uit. Om welke reden stap jij elke ochtend vol energie uit je bed? Een missie wordt ook wel ‘mission statement’ genoemd.

Voorbeelden van bekende missies zijn: ‘alles voor een glimlach’ (Coolblue), ‘de wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen’ (Tesla), ‘geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen’ (Apple) en ‘het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar’ (Albert Heijn).

Daarentegen zijn missies als ‘veel geld verdienen’, ‘klanten tevreden houden’ of ‘topkwaliteit leveren’ te vaag. Je kunt hier geen acties bij plannen.

Een goede missie is eenvoudig en door iedereen te begrijpen. Hij is positief, motiveert, inspireert en is uniek. Een duurzame missie kan je zelfs een goed imago, kostenbesparing en andere voordelen opleveren.

Een paar vragen die je kunnen helpen, zijn:

  • Wat gaat er verloren als jouw bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
  • Welke pijnpunten los je met je bedrijf op?
  • Waarom sta je elke dag weer paraat voor je bedrijf?

Je medewerkers en klanten herkennen zich in je missie, zodat ze het ook uitdragen. Bespreek daarom je voorlopige versie van je missie met mensen om je heen en vraag hun eerlijke feedback.

Stap 3. Plan je strategie

Als je weet wat je missie en visie zijn, ga je de route bepalen. Dat doe je met een strategie. Dit is de weg naar jouw succes. Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd. Maak je strategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft.

Bij een strategie opstellen hoort keuzes maken. Je kunt niet alles tegelijk doen, dus moet je prioriteiten stellen. Houd ook rekening met onzekerheden, concurrenten en beren op de weg.

Kijk bijvoorbeeld naar de volgende vragen:

  • Wat zijn jouw krachten en zwaktes?
  • Wat zijn de trends in jouw branche?
  • Wat doen je concurrenten?
  • Welke beren zie jij op de weg?
  • Waar krijg je nachtmerries van?
  • Waar heeft je klant echt behoefte aan?
  • Hoe kun je potentiële klanten bereiken?

Er bestaan allerlei modellen die je helpen je strategie op te stellen, zoals het model van Porter, de balanced score card en het Business Model Canvas.

Let op! In turbulente, onzekere tijden heb je meer dan 1 strategie nodig. Het gaat namelijk nooit zo zoals je verwacht. Om verrassingen op te vangen, kun je verschillende strategieën uitwerken.

Een missie, visie en strategie op papier alleen zijn niet veel waard. Iedereen in jouw bedrijf moet je missie en visie delen en je moet deze uitdragen naar je doelgroep. Daarvoor maak je een marketingplan.

Meer weten over (online) marketing? Bezoek onze marketingpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel