Dit levert een groen keurmerk op voor je bedrijf

Consumenten gebruiken groene keurmerken om duurzame keuzes te maken. Met een keurmerk op je product laat je ze zien dat jij als producent extra aandacht hebt voor bijvoorbeeld het milieu of dierenwelzijn. Lees verder en ontdek of een duurzaam keurmerk interessant is voor je product of dienst.

Advies op maat?

Met de MKB Diagnosetool zie je hoe jouw bedrijf ervoor staat

Vul de tool in

Een keurmerk is een beeldmerk op een product of bij een beschrijving van een dienst. Met het logo bewijs je dat je voldoet aan bepaalde eisen die het keurmerk stelt. Een duurzaamheidskeurmerk kan iets zeggen over milieu, dierenwelzijn, mensenrechten en arbeidsomstandigheden. Met Fairtrade laat je bijvoorbeeld zien dat arbeiders die je product maken ten minste minimumloon verdienen. En dat zij onder veilige omstandigheden werken. Het Climate Neutral Certfied-keurmerk bewijst dat je je CO2-uitstoot vermindert.

Een duurzaamheidskeurmerk op je product of bij de beschrijving van je dienst is niet verplicht, maar kan een verstandige keuze zijn. Het levert je namelijk de volgende voordelen op:

Voordeel 1. Je helpt klanten kiezen

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat consumenten het steeds belangrijker vinden om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom kiezen steeds meer mensen voor duurzame producten. Ruim veertig procent van de Nederlanders denkt dat een beeldmerk daarbij kan helpen. “Het keurmerk onderscheidt je duurzame product van de concurrent zonder keurmerk”, vertelt Paulien van der Geest, Strategisch Communicatieadviseur Duurzaam Consumeren bij Milieu Centraal.

Driehonderd merken

Er zijn zo’n driehonderd beeldmerken en logo’s voor duurzame producten en diensten. De een zich richt op het milieu, een ander gaat over dierenwelzijn. Dan zijn er nog keurmerken voor specifieke producten, bijvoorbeeld voor cosmetica, bloemen en papier. Om consumenten en bedrijven hierin wegwijs te maken ontwikkelde Milieu Centraal de Keurmerkenwijzer. Je ziet daarin welke eisen een keurmerk stelt.

Voordeel 2. Betrouwbaar bewijs

Met een keurmerk bewijs je dat je duurzaam bezig bent. En dat je je niet groener voordoet dan dat je echt bent. Dat heet greenwashing en is verboden. “Klanten vragen zich vaak af of groene beloftes en plaatjes wel echt waar zijn”, licht van der Geest toe. “Omdat je een keurmerk niet zomaar mag gebruiken laat je je klant ermee zien dat je doet wat je belooft.”

Dat bewijs kan ook belangrijk zijn voor je opdrachtgevers, weet Marco Jansen. Jansen is directeur en mede-eigenaar van Sunbeam, een bedrijf dat stalen montagesystemen voor zonnepanelen maakt. Sunbeam gebruikt het keurmerk Climate Neutral Certified. Het keurmerk laat zien dat het bedrijf actief de CO2-uitstoot vermindert. Mede dankzij compensatie is Sunbeam klimaatneutraal. Hun opdrachtgevers hechten waarde aan het bewijs dat het klimaatkeurmerk met zich meebrengt. “We werken veel voor overheidsorganisaties en die stellen steeds meer eisen aan leveranciers”, zegt Jansen. “Ons keurmerk geeft ons een voorsprong op concurrenten.”

Voordeel 3. Hulpmiddel bij verduurzamen

Een keurmerk laat zien waar je je bedrijf kunt verduurzamen. Het beeldmerk mag je pas gebruiken als je aan speciale regels voldoet. Die regels dwingen je om kritisch naar je processen te kijken. “Een onafhankelijke controleur bekijkt jaarlijks je resultaten”, vertelt Jansen. “Het keurmerk zorgt er zo voor dat je doorlopend aan de eisen blijft voldoen. In ons geval kijkt deze controleur naar onze berekeningen van onze CO2-uitstoot, maar ook naar onze CO2-verminderingsdoelen en bedrijfsvoering. Zo weten we dat we op de goede weg blijven.”

Verplichte duurzaamheidsrapportage

Per 1 januari 2024 moeten grote bedrijven in een verplichte duurzaamheidsrapportage vastleggen wat ze doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven moeten aan de EU laten zien hoe hun keten in elkaar steekt. Ze zullen dus kritischer kijken naar kleine bedrijven waar ze zaken mee doen. Een keurmerk helpt kleine bedrijven om op een positieve manier op te vallen bij grote bedrijven.

Kosten

Voor het aanvragen van het keurmerk investeerde Sunbeam zo’n zestig uur, verdeeld over een periode van zes maanden. Naast tijd kost een keurmerk geld. Die kosten verschillen sterk per keurmerk. Ook branche en grootte van je bedrijf spelen een rol. Er zijn altijd kosten voor de goedkeuring bij de start, voor de controles en de jaarlijkse licentie. Bij Fairtrade kost die licentie vijfhonderd euro voor kleine bedrijven en tot 1.650 euro voor grote bedrijven. Climate Neutral Certified rekent 250 euro tot 3.000 euro, afhankelijk van de grootte van je bedrijf.