Je uurtarief verhogen
- Gé Sletterink
- How to
- Bijgewerkt 9 oktober 2025
- 2 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
Als zzp‘er bepaal je je eigen uurtarief. En dus ook of je het aanpast. Ga daarom elk jaar na of je uurtarief nog actueel is. Past het nog bij jouw werkzaamheden en ervaring? En hoe ontwikkelt de markt zich? Kies je voor een hoger tarief? Communiceer hier dan over met je klanten.
Zoek je financiering voor je bedrijf?
Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids
Waarom je uurtarief verhogen?
Er zijn verschillende redenen om je uurtarief te verhogen.
- Je vakmanschap, kennis en kwaliteit van je werk verbeteren met de jaren.
- Je wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden.
- Je kosten stijgen.
Maar misschien wil je het uurtarief niet verhogen, omdat:
- je klanten dan meer van je gaan verwachten
- je bang bent dat je dan klanten kwijtraakt
- je jezelf daar niet prettig bij voelt
Je uurtarief checken
Toen je begon met ondernemen, heb je een uurtarief bepaald. Na een tijdje ondernemer zijn, kunnen je activiteiten en doelstellingen veranderen. En ook de markt en de economie veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten, nieuwe wetgeving en de tarieven van je concurrent.
Kijk of je uurtarief nog actueel is. Gebruik daarvoor je ondernemingsplan en je financiële planning als hulpmiddel. Je kunt ook de prijsontwikkelingen in de markt als uitgangspunt nemen. Je past je tarief dan aan volgens een prijsindex van het . In onderstaande video zie je hoe je dat doet.
Prijs aanpassen met prijsindexatie
Communiceer de verhoging met je klanten
Kies je voor een hoger uurtarief? Informeer je klanten over de prijsstijging. Gebruik hiervoor de volgende zeven tips.
1. Communiceer op tijd
Heb je een grote groep vaste klanten? Dan is het extra belangrijk dat je hen op tijd over de tariefsverhoging informeert. Laat ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Klanten vinden het vaak vervelend als je opeens een hoger tarief moeten betalen. Er is geen standaardtekst waarmee je een verhoging van je uurtarief aankondigt. Stel hiervoor zelf een tekst op die past bij jouw bedrijf.
Pas je op een vast moment je uurprijs aan de inflatie aan? Bijvoorbeeld per jaar of half jaar? Neem dit op in je algemene voorwaarden en je offertes. Zo voorkom je verrassingen en discussie.
2. Kies voor een persoonlijke benadering
Heb je weinig klanten of een paar hele belangrijke? Informeer ze persoonlijk over de tariefswijziging. Ga bij ze langs of bel ze op. Het contactmoment kun je meteen gebruiken om de wensen van je klant te horen en nieuwe opdrachten binnen te halen.
3. Maak geen excuses
Je hebt goed nagedacht over je tariefsverhoging. Maak geen excuses voor je beslissing. Breng je boodschap over de tariefsverhoging zo overtuigend mogelijk. Laat geen ruimte voor onderhandeling.
4. Geef vaste klanten een voordeel
Bedank en beloon je trouwste klanten. Dat kan een korting zijn, maar je kunt hen ook iets extra's aanbieden. Een kadootje, een service, aandacht of controle. Wees creatief. Zo verkoop je jouw prijsverhoging op een positieve manier.
5. Verhoog je uurtarief in stapjes
Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat je klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Reageren je klanten negatief op prijsverhogingen? Kies dan voor een verhoging ineens.
6. Zie je uurtarief als marketinginstrument
Als startende ondernemer kun je naar je klant communiceren dat je een eerste periode korting biedt. Je geeft dan direct aan dat voor je kennis en kunde eigenlijk een hoger tarief gebruikelijk is. Overtuig ze van de toegevoegde waarde van jouw dienst. Communiceer je dat niet vooraf? Dan ben je bij verhoging van je uurtarief mogelijk je klant kwijt.
7. Varieer met je uurtarief
Duurt een opdracht langer dan een bepaalde periode? Gebruik dan een lager tarief. Of reken voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren. Kwalitatieve uren zijn uren die je direct besteedt aan je opdracht. Reisuren zijn een voorbeeld van kwantitatieve uren.
Je uurtarief bepalen
Heb je moeite met het bepalen van je uurtarief? Gebruik bij de KVK Rekentool uurtarief. Daarmee bereken je jouw uurtarief op basis van een gewenst netto inkomen.