Een zakelijke hypotheek afsluiten
- KVK Redactie
- De basis
- Bijgewerkt 20 juni 2025
- 2 min
- Runnen en groeien
- Geldzaken
Met een zakelijke hypotheek of bedrijfshyptoheek kun je investeren in een bedrijfspand. Net als bij een particuliere hyptoheek is het vastgoed je onderpand. In dit artikel lees je over wat een zakelijke hypotheek is en waar je op moet letten als je die afsluit.
Zoek je financiering voor je bedrijf?
Bel met experts via de hulplijn 088 585 11 11 of gebruik informatie uit de FinancieringsGids
Wat is een zakelijke hypotheek?
Een zakelijke hypotheek of bedrijfshypotheek lijkt op een hypotheek voor je huis. Alleen gaat het nu om financiering van zakelijk vastgoed. Bijvoorbeeld een kantoor, winkelruimte of bedrijfspand dat je voor het grootste deel zelf gebruikt. Het vastgoed dat je met het geleende geld koopt, is het onderpand. Dat betekent dat de geldverstrekker het pand mag verkopen als jij de lening niet terugbetaalt. De geldverstrekker loopt zo minder risico.
Een bedrijfshypotheek werkt bijna altijd met een lineaire aflossing. Dat betekent dat je elke maand hetzelfde bedrag aflost. Je betaalt rente over het restant van de lening. Het bedrag dat je aan rente betaalt verandert dus gedurende de looptijd van de lening.
Waarvoor een zakelijke hyptoheek gebruiken?
Een zakelijke hypotheek gebruik je voor de aankoop van een nieuw bedrijfspand, de verbouwing van een bestaand pand of de herfinanciering van een bestaande lening.
Wat kost een zakelijke hypotheek?
De rente van een zakelijke hypotheek kan hoger zijn dan die van een particuliere hypotheek. Dat hangt af van je bedrijfssituatie. De aanbieder van de hypotheek beoordeelt of je de hypotheek kunt betalen. De financier kijkt bijvoorbeeld naar je kennis en ervaring als ondernemer, hoe lang je bedrijf bestaat en de financiële prestaties en financiële reserves van je bedrijf. Ook het bedrag dat je wilt lenen ten opzichte van de waarde van het onroerend goed heeft invloed op de hoogte van de rente.
Ga je een bedrijfshyptoheek afsluiten? Vergelijk de voorwaarden en kosten van verschillende aanbieders voordat je een keuze maakt.
Looptijd en flexibiliteit
De looptijd van een bedrijfshypotheek is vaak vijf, tien of twintig jaar. Het aflosschema wordt meestal berekend op twintig jaar. Stel dat de hypotheek een looptijd heeft van tien jaar, dan staat aan het einde van de looptijd nog een bedrag open. Dit heet de bullet. Dit bedrag kun je dan opnieuw gaan financieren. Sluit je een zakelijke hypotheek af voor een verbouwing? Dan kan het zijn dat je dit bedrag in een kortere periode moet terugbetalen, bijvoorbeeld tien jaar. Informeer hiernaar bij jouw financier.
Voor wie is een zakelijke hypotheek interessant?
Voor ondernemers die willen investeren in een bedrijfspand. Bijvoorbeeld een nieuw of bestaand bedrijfspand kopen of verbouwen.
Zakelijke hypotheek aanvragen
Voor een zakelijke hypotheek kun je terecht bij de diverse banken. Maar er zijn ook andere aanbieders. Bijvoorbeeld via crowdfunding, andere financiële instellingen of via onderhandse leningen van private investeerders. Ga je een zakelijke hyptoheek aanvragen? Dan moet je allerlei informatie aanleveren bij de financier zie je kiest. Elke financier heeft eigen stappen voor het aanvragen van een zakelijke hypotheek. Check deze vooraf. Vaak heb je de volgende documenten nodig:
- Een ondernemingsplan.
- Een uittreksel van KVK.
- Financiële gegevens zoals de jaarcijfers (liefst van de laatste drie jaar), prognoses en actuele bankafschriften.
- De Inkomensverklaring Ondernemer (voor de inkomenstoets).
- Documenten die bij het vastgoed horen (bijvoorbeeld taxatierapport, koopcontract of koop-aannemingsovereenkomst).
- Identiteitsbewijs.
Tips
Met een zakelijke hypotheek krijg je niet het hele aankoopbedrag van het bedrijfspand bij elkaar. Het maximale percentage dat aanbieders van een zakelijke hypotheek financieren, verschilt per aanbieder. Je hebt dus ook eigen geld nodig, bijvoorbeeld voor de overdrachtsbelasting.
Ga je een pand kopen? Dan moet je ook rekening houden met extra eenmalige kosten. Bijvoorbeeld voor de waardebepaling (taxatie) van het pand, overdrachtsbelasting en notariskosten. Je hebt ook kosten die elk jaar terugkomen zoals de onroerendzaakbelasting (ozb), opstalverzekering en onderhoud.
Je kunt ook financieringsvormen combineren. Dat heet stapelfinanciering. Eén van de financiers krijgt dan het recht van eerste hypotheek. Deze financier heeft als eerste recht op terugbetaling van het nog openstaande hypotheekbedrag bij vrijwillige of gedwongen verkoop van het pand. Financiers met het tweede en eventueel verdere hypotheekrecht worden daarna in rangorde terugbetaald.
Hulp bij bedrijfsfinanciering
De FinancieringsGids wijst je de weg in financieringsland. Heb je na het lezen van de informatie nog vragen? Bel de hulplijn op 088 585 11 11 of vraag een expert.