Inschrijven bij KVK
Veel zaken regel je bij ons makkelijk online. Check daarom eerst of een afspraak maken nodig is.
Veelgestelde vragen over inschrijven
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.
Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de inschrijving van je bedrijf. Dit kan tot maximaal 3 maanden voor jouw startdatum. Maak daarvoor een afspraak op een van onze kantoren. De echte inschrijving verzorgen wij in de week voorafgaand aan de door jouw opgegeven startdatum. Hiervoor hoef je niet opnieuw bij KVK langs te gaan. Na registratie ontvang je van ons een schriftelijke bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding per post.Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Je kunt je inschrijven vanaf een week voor de start van je bedrijf, maar je kunt al eerder naar KVK gaan om je inschrijving voor te bereiden. Dit kan tot maximaal 3 maanden voor de startdatum. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dit geval een week voor de start van je bedrijf plaats. Je hoeft daarvoor niet opnieuw naar KVK te komen.
Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.
Je maakt een afspraak voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
- Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming / commerciële activiteiten.
- Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
- Het overnemen van een bestaand bedrijf.
- Het wijzigen van de rechtsvorm.
Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van € 51,30. Wil je bij je inschrijving een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen? Dit kan direct en kost € 15,40. Betalen is alleen mogelijk met een pinpas, mobiel of creditcard.
Je krijgt je btw-id en omzetbelastingnummer binnen 2 weken na de startdatum van je bedrijf van de Belastingdienst. Ontvang je binnen 2 weken geen reactie van de Belastingdienst? Bel dan met de BelastingTelefoon (0800 05 43).
Het btw-id gebruik je voor de communicatie met je klanten en leveranciers. Bijvoorbeeld op je website en factuur. Het omzetbelastingnummer gebruik je voor je aangifte omzetbelasting.
Op deze pagina kies je voor 'wijzigen' of 'uitschrijven'. Vul in voor welke organisatie je dit wilt regelen en doorloop de stappen.
- Wijzigen is voor het inschrijven van een nieuwe functionaris of voor het aanpassen van de gegevens van een al ingeschreven functionaris (bijvoorbeeld titel of volmacht).
- Uitschrijven is voor het uitschrijven van een functionaris.
Tekent de vennoot of bestuurder die zich uitschrijft ook voor de inschrijving van de nieuwe vennoot of bestuurder? Geef het formulier voor de uitschrijving dan mee aan de nieuwe vennoot of bestuurder als hij zich komt inschrijven bij een KVK-kantoor.
Zo voorkom je dat de in- en uitschrijving elkaar kruisen en inschrijven op dat moment niet mogelijk is. Alleen een nog inschreven vennoot of bestuurder mag tekenen voor de toetreding van een nieuwe vennoot of bestuurder.
Maak je keuze voor inschrijven, wijzigen of uitschrijven
Wie de inschrijving mag doen staat aangegeven op het formulier dat u invult.
Je gebruikt de volgende documenten als geldig legitimatiebewijs:
- paspoort
- Nederlands rijbewijs of bromfietsrijbewijs (categorie AM)
- Europese identiteitskaart (ID-kaart uit een EER-land)
- Nederlands vreemdelingendocument (verblijfsdocument, Vreemdelingen Identiteitsbewijs Type W en W2 voorheen W-document, geprivilegieerdendocument)
- Nederlands vreemdelingenpaspoort
- Nederlands vluchtelingenpaspoort
Let op: het document waarmee je je legitimeert moet geldig zijn. De geldigheidsdatum staat op je legitimatiebewijs.
Kopie legitimatiebewijs
Als je bij een formulier een kopie van je legitimatiebewijs moet meesturen naar KVK, dan mag je - met het oog op je privacy - je foto en nationaliteit onleesbaar maken met bijvoorbeeld een sticker of stift. Of gebruik hiervoor de KopieID app van de Rijksoverheid. KVK heeft je foto en nationaliteit niet nodig voor de beoordeling van je opgave. Andere gegevens mag je niet afschermen. Op rijbewijzen staat geen nationaliteit.
Kopie legitimatiebewijs UBO
Voor het inschrijven van UBO's in het UBO-register moet je ook een kopie-ID in kleur (voor- en achterkant) van de UBO's bijvoegen. Je mag de nationaliteit op de kopie-ID niet doorstrepen. De foto mag je wel onherkenbaar maken. Het nummer van het paspoort, rijbewijs of de identiteitskaart mag je niet afschermen! Print de kopie uit op een A4-tje, of scan het legitimatiebewijs op ware grootte.
Hier lees je alles over op de pagina over online registreren in het Handelsregister voor notariskantoren.
Sta je ingeschreven in het Handelsregister? Dan is een deel van jouw gegevens openbaar. Maar dit betekent niet dat iedereen je nu zonder toestemming mag benaderen. Soms gebeurt dit toch. Op deze pagina lees je hoe je het gebruik van je gegevens door anderen beperkt. En hoe het zit met de openbaarheid van jouw gegevens.