Voordat je gaat inschrijven
1. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt.
Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV. Of, als je een bijstandsuitkering hebt, met je gemeente.
2. Meer over de commanditaire vennootschap
Heb je zelf geen of weinig vermogen en wil je een bedrijf starten met een investeerder? Kies dan voor de rechtsvorm commanditaire vennootschap. Lees meer over de cv.
3. Het verschil tussen natuurlijke en niet-natuurlijke personen
Met een natuurlijk persoon bedoelen we een mens (van vlees en bloed). Niet-natuurlijke personen zijn organisaties, bijvoorbeeld een bv, cv, maatschap, vof, coöperatie, stichting of maatschap. Deze pagina richt zich op het inschrijven van een cv met natuurlijke personen. Je kunt ook:
- een cv inschrijven met natuurlijke en niet-natuurlijke personen,
- een cv inschrijven met alleen niet-natuurlijke personen.
Stappenplan cv inschrijven
1. Vul het inschrijfformulier in
Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. Hoe completer het formulier is, hoe soepeler je inschrijving op kantoor verloopt.
Vul je naam in zonder leestekens of diakrieten
Vul bij "uw naam" geen tekens zoals een trema of accent in. Dan ontstaat er namelijk een fout waardoor we geen email kunnen versturen en je niet verder kunt met de inschrijven. Je naam kan later nog aangepast worden.
2. UBO's inschrijven
UBO's (ultimate beneficial owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Deze moet je inschrijven wanneer je een nieuwe vof begint. Bepaal eerst wie de UBO's van je organisatie zijn. Vul daarna formulier 32 in en neem het mee naar je afspraak.
3. Maak een afspraak
Heb je de formulieren volledig ingevuld? Dan kun je direct een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze. Je doet dit door in te loggen met DigiD (onderaan deze pagina).
Over de afspraak
Alle beherende vennoten moeten persoonlijk langskomen om zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Een KVK-medewerker controleert de legitimatiebewijzen en de ingevulde formulieren. De commanditaire, of stille, vennoten hoeven niet langs te komen.
Ligt je startdatum langer dan twee maanden in het verleden?
Dan moet je bewijzen dat je vanaf de opgegeven startdatum bedrijfsactiviteiten hebt uitgevoerd. Neem bijvoorbeeld documenten mee naar je afspraak waaruit blijkt dat je investeringen hebt gedaan of opdrachten hebt uitgevoerd.
Kosten voor inschrijving
- Je betaalt een inschrijfvergoeding. Let op: je kunt alleen betalen met je mobiel, door de QR-code op de factuur te scannen.
- Je kunt meteen een uittreksel Handelsregister kopen.
Veelgestelde vragen over inschrijven cv
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Alleen een van de beherende vennoten kan de inschrijving doen. Je kunt iemand anders wel helpen bij de inschrijving, maar een maat moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.
We raden aan om onderling gemaakte afspraken vast te leggen in een cv-contract. Hierin leg je ook de bevoegdheden vast. Neem het cv-contract mee naar je afspraak bij KVK of, als je geen afspraak hoeft te maken, stuur het per post op.
Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten. Bereid je inschrijving online voor. Plan vervolgens een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Registreer je je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten, dan ontvang je direct je KVK-nummer.
Eerder langskomen
Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. Bereid dan online je inschrijving voor en maak een afspraak op één van onze kantoren. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.
We registreren je onderneming vanaf een week voor de door jou opgegeven startdatum. Na de inschrijving ontvang je per post een schriftelijke bevestiging, je KVK-nummer en een factuur voor de inschrijfvergoeding.
Voortzetting onderneming
Neem je een onderneming over? Dan versturen we het nieuwe KVK-nummer op de datum van de voortzetting.
Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over UBO's
Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.