Afspraak maken en langskomen

Wil je langskomen bij KVK? Maak dan eerst online een afspraak. Een afspraak is niet altijd nodig, veel zaken regel je makkelijk online. Check in welke situaties je langs moet komen, en maak dan zo nodig een afspraak.

Afspraak maken

Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te  maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.

Je maakt een afspraak voor:

  • Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
  • Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming/commerciële activiteiten.
  • Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
  • Het overnemen van een bestaand bedrijf.
  • Het wijzigen van de rechtsvorm.

Een afspraak maak je door in te loggen met DigiD. Je plant zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruit plannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed. Deze heb je nodig om je aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie.

Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.

Een afspraak maak je online door in te loggen met DigiD. Je plant zelf de datum, tijdstip en locatie. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruitplannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed: deze heb je nodig om je aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie.

Waarvoor maak je een afspraak?

Je maakt een afspraak als je:

  • een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv wil inschrijven
  • een bestaande onderneming overneemt
  • je rechtsvorm wijzigt
  • je als nieuwe functionaris wil inschrijven (zoals bestuurder, vennoot, maat of gevolmachtigde)

Vooraf formulieren invullen

Vul voor de inschrijving of aanpassing altijd eerst een online formulier in. Op dit formulier staat of je moet langskomen of niet. Veel wijzigingen kun je online doorgeven. Een afspraak maken is dan niet nodig. 

Tijdig een afspraak maken

Op bijna alle locaties is het vaak druk. Niet altijd is een afspraak binnen een week mogelijk. Plan daarom op tijd je afspraak. 

Volg voor het bekijken van de beschikbaarheid dezelfde stappen als voor het online maken van een afspraak. Per locatie zie je welke afspraakmogelijkheden er zijn. Het aantal beschikbare plekken is afhankelijk van de drukte. Je kunt op ieder kantoor een afspraak maken.

Om langs te komen moet je een afspraak maken. Je kunt zelf het kantoor kiezen dat jou het beste uitkomt. Dat hoeft niet het kantoor in jouw regio of woonplaats te zijn. Je plant de afspraak eenvoudig online door in te loggen met DigiD. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruitplannen.

Wij bieden adviesgesprekken aan via chat, Twitter of telefoon. Onze adviseur geeft antwoord op al je vragen of verbindt/verwijst je door naar een specialist. Een afspraak hiervoor maken is niet mogelijk.

Het is vervelend dat je op korte termijn geen afspraak kunt inplannen. Het is op dit moment druk op onze kantoren. 

Afspraak plannen en eventueel wijzigen

Ons advies is om toch alvast (toevoegen) online een afspraak in te plannen op een KVK-kantoor door in te loggen met DigiD. Hiervan ontvang je een bevestiging per e-mail met een link.

Houd daarna (toevoegen) via deze link onze website in de gaten of je misschien eerder terecht kunt. Het komt namelijk voor dat iemand een afspraak annuleert. Deze annulering is direct zichtbaar in onze afsprakenkalender. Ook zetten wij in de ochtend vaak extra balies open, waardoor er meer afspraakmogelijkheden zijn op de dag zelf. 

Hoe je je afspraak vervolgens wijzigt hangt af van het soort afspraak dat je hebt. 

Afspraak wijzigen voor inschrijven eenmanszaak, vof of maatschap

Je wijzigt je geplande afspraak op de volgende manier:

Of gebruik de link in je bevestigingsmail om naar je afspraakpagina te gaan. Voor het wijzigen van je afspraak klik je op de button ‘Je afspraak wijzigen’, log in met DigiD en klik in het overzicht op ‘Afspraak wijzigen’. 

Alle andere afspraken 

In de bevestigingsmail van jouw afspraak staat een link waarmee je je afspraak eenvoudig wijzigt.

Bevestigingsmail kwijt?

Ben je de bevestigingsmail kwijt? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails.

Afspraak wijzigen of annuleren

Het hangt van je afspraak af hoe je deze wijzigt. 

Afspraak wijzigen voor inschrijven eenmanszaak, vof of maatschap

Je wijzigt je geplande afspraak op de volgende manier:

Of gebruik de link in je bevestigingsmail om naar je afspraakpagina te gaan. Voor het wijzigen van je afspraak klik je op de button ‘Je afspraak wijzigen’, log in met DigiD en klik in het overzicht op ‘Afspraak wijzigen’. 

Gaat het om een andere afspraak?

In de bevestigingsmail van jouw afspraak staat een link waarmee je je afspraak eenvoudig wijzigt.

Wijziging van kantoor

Wijzig je het kantoor van je afspraak? Dan sturen we je een e-mail met de annulering van je oude afspraak.

Bevestigingsmail kwijt?

Ben je de bevestigingsmail kwijt? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. 

Extra afspraakmogelijkheden

Lukt het niet een afspraak te maken op de dag van je voorkeur? Probeer het dan in de ochtend op de dag zelf. Wij zetten vaak extra balies open waardoor er meer afspraakmogelijkheden zijn. 

Het hangt van je afspraak af hoe je deze vervroegt.

Afspraak voor inschrijven eenmanszaak, vof of maatschap

Wil je je afspraak verzetten naar een eerdere datum of tijd?

  1. Ga naar Mijn inschrijvingen.
  2. Log in met DigiD.
  3. Klik in het overzicht op 'Afspraak wijzigen'.

Of gebruik de link in je bevestigingsmail om naar je afspraakpagina te gaan. Voor het wijzigen van je afspraak klik je op de button ‘Je afspraak wijzigen’, log in met DigiD en klik in het overzicht op ‘Afspraak wijzigen’. 

Alle andere afspraken

In de bevestigingsmail van jouw afspraak staat een link waarmee je je afspraak eenvoudig wijzigt. 

Kun je de bevestigingsmail niet vinden? Check of deze in je map met spam of verwijderde e-mail staat.

Extra afspraakmogelijkheden

Lukt het niet een afspraak te maken op de dag van je voorkeur? Probeer het dan in de ochtend op de dag zelf. Wij zetten vaak extra balies open, waardoor er meer afspraakmogelijkheden zijn. 

Het hangt van je afspraak af hoe je deze annuleert. 

Gaat het om het inschrijven van een eenmanszaak, vof of maatschap?
Dan annuleer je je afspraak online:

Je kunt je afspraak ook direct, zonder in te loggen met DigiD, annuleren via de link in je bevestigingsmail.

Gaat het om een andere afspraak?
In de bevestigingsmail van jouw afspraak staat een link waarmee je je afspraak eenvoudig kunt annuleren.

Bevestigingsmail kwijt?
Ben je de bevestigingsmail kwijt? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. 

Nieuwe afspraak maken?
Wil je binnenkort een nieuwe afspraak maken bij KVK? Maak online een afspraak door in te loggen met DigiD.

Afspraak maken en DigiD

Op verschillende plekken op de website van KVK vind je een knop om in te loggen met DigiD. Klik je daarop, dan krijg je de keuze op welke manier je wil inloggen. Je kunt kiezen voor de DigiD app en een sms-controle. KVK gebruikt DigiD om je identiteit te controleren, zodat we zeker weten dat jij het bent die inlogt. 

Met de DigiD app 
Installeer de DigiD app op je mobiele telefoon of tablet. De eerste keer dat je de app gebruikt, moet je een code van vijf cijfers kiezen en invoeren. Onthoud deze code goed: steeds als je de DigiD app gebruikt, moet je die intypen.

Als je bij KVK.nl inlogt met de DigiD app, vraagt onze website je om een koppelcode van vier letters. Open de DigiD app op je telefoon of tablet, vraag daar om zo’n koppelcode en vul die letters in op KVK.nl. Dan moet je in de DigiD app een knop aanklikken om het inloggen op KVK.nl goed te keuren. Daarna kun je verdergaan op onze website.

Met sms-controle 
Log in op de website van DigiD met je DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord. Voeg daar je mobiele of vaste nummer toe aan je DigiD-account en kies voor inloggen met sms-controle

Als je op de website van KVK.nl inlogt met DigiD kies je voor ‘Met sms-controle’. Dan stuurt DigiD je meteen een code in een sms (op je mobiel) of een gesproken bericht (op je vaste telefoon). Met die code log je in op KVK.nl.

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit maar wel de nationaliteit van een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER)? Schrijf je eerst in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN) en kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je een nationaliteit van buiten de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kun je geen gebruik maken van DigiD. Heb je een DigiD nodig om een afspraak te maken om je eenmanszaak of vof in te schrijven? Neem dan contact op met 088-585 15  85.

Een foutmelding bij het inloggen kan verschillende oorzaken hebben.

De DigiD app verbreekt de verbinding als je 15 minuten of langer niet actief bent. Opnieuw inloggen is dan de oplossing.

Krijg je nog steeds geen verbinding? Ga dan naar de website van DigiD voor meer informatie. Daar kun je controleren of er een storing is of meer lezen over mogelijke oplossingen.

Blijft het inloggen met DigiD mislukken, kijk dan op Inloggen met DigiD app of Inloggen met sms-controle.

Kom je er niet uit? Bekijk dan deze  uitlegvideo .

Over mijn afspraak

Het hangt van je afspraak af hoe je deze controleert.

Afspraak voor inschrijven eenmanszaak, vof of maatschap

Heb je een afspraak gemaakt om je eenmanszaak of vof in te schrijven? Je kunt de datum en het tijdstip online controleren.

  1. ga naar Mijn inschrijvingen
  2. log in met DigiD.
  3. klik op je afspraak.

Alle andere afspraken

In de bevestigingsmail die je hebt ontvangen staan je afspraakgegevens zoals de datum, locatie, het geboekte tijdstip, doel en duur van je afspraak.

Kun je de bevestigingsmail niet vinden? Check of deze in je map met spam (ongewenste e-mail) of verwijderde e-mail staat. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?

Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn inschrijvingen. Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.

Ben je te laat, dan kan onze medewerker je niet helpen vanwege andere afspraken. Wij vragen je in dat geval een nieuwe afspraak te maken.

Op het formulier staat of je het formulier per post kunt opsturen of niet. Soms moet je je persoonlijk legitimeren op een van onze kantoren. Een groot aantal wijzigingen kun je overigens ook online doorgeven.

Als je moet langskomen bij KVK, neem het ondertekende formulier dan mee. Langskomen kan alleen op afspraak. Maak online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Wil je een nieuwe organisatie of bedrijf inschrijven? Dat kan bij elk KVK-kantoor in Nederland. In drukke periodes is het soms lastig om een afspraak te maken. Plan daarom op tijd je afspraak voor het inschrijven van je organisatie of bedrijf. Houd er rekening mee dat je niet altijd binnen een week een afspraak kan maken.

Wat neem je altijd mee:

Wat je misschien ook moet meenemen:

  • een door beide partijen getekend huurcontract of een toestemmingsverklaring als je bezoekadres afwijkt van je privéadres
  • vof-, cv- of maatschapscontract, als je die gemaakt heb
  • franchisecontract, als je een franchiseonderneming start 

Controleer of je organisatie ook UBO's moet inschrijven. Is dit het geval? Neem dan ook de volgende documenten mee: 

Je kunt ook direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.