eHerkenning: 7 vragen van startende ondernemers
- Jeanine Hoekstra
- De basis
- 13 sep 2022
- Bijgewerkt 26 sep 2022
- 3 min
- Starten
- Geldzaken
Als je een bedrijf begint, kom je op een dag de term eHerkenning tegen. Dit is een soort DigiD voor ondernemers. Maar niet elke ondernemer heeft het nodig. In dit artikel lees je veelgestelde vragen van startende ondernemers over eHerkenning. Of je het nodig hebt bijvoorbeeld, wat je ermee kunt en hoe je het aanschaft.
eHerkenning is vooral belangrijk voor ondernemers die een andere rechtsvorm hebben dan eenmanszaak, zoals een bv of een vof. Ben je zzp’er, dan kun je de meeste zaken voor je bedrijf regelen met je DigiD.
- Heb ik eHerkenning nodig en waarvoor dan?
- Hoe vraag ik eHerkenning aan?
- Welk veiligheidsniveau heb ik nodig?
- Wat kost eHerkenning?
- Wat is Belastindienst EH3?
- Heb ik eHerkenning nodig op kvk.nl?
- Wat is eIDAS?
1. Heb ik eHerkenning nodig en waarvoor dan?
eHerkenning is een inlogmiddel dat je nodig hebt om veilig in te loggen bij (overheids)organisaties, zoals de Belastingdienst en de gemeente. Voor je btw-aangifte bijvoorbeeld of voor de aangifte van loonheffingen als je personeel hebt. Of voor aangifte vennootschapsbelasting als je een bv hebt.
Als je een eenmanszaak hebt, kun je voor je btw-aangifte inloggen in met DigiD of eHerkenning.
Wil je een subsidie aanvragen of heb je een vergunning nodig? Ook daarvoor log je in met eHerkenning. En doe je internationaal zaken, dan kun je met eHerkenning inloggen bij verschillende (Europese) douaneportalen. Je hebt dus maar één set inloggegevens nodig om zaken te doen met meerdere organisaties.
2. Hoe vraag ik eHerkenning aan?
Je kunt eHerkenning aanschaffen bij een van de zes goedgekeurde leveranciers, die voldoen aan de strenge eisen. eHerkenning kent vier verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer gegevens je moet aanleveren. eHerkenning kun je meestal binnen een paar dagen regelen. Moet je veel gegevens aanleveren, dan kan het soms langer duren. Je hebt bij je eHerkenning aanvraag soms een uittreksel nodig uit het KVK Handelsregister dat maximaal veertien dagen oud is. Check bij de leverancier van jouw keuze of die een uittreksel nodig heeft.
eHerkenning moet je na aanschaf activeren en testen. Vraag het op tijd aan. Zo weet je zeker dat je klaar bent voor je eerste belastingaangifte en voorkom je een boete.
Heb je personeel dat ook moet kunnen inloggen met eHerkenning? Dan moet je voor elk personeelslid een eigen eHerkenning aanvragen. Per aanvraag kun je machtigingen vastleggen. Dat betekent dat je kunt kiezen wat je personeelsleden er wel en niet mee kunnen doen.
3. Welk veiligheidsniveau heb ik nodig?
Op de website van de verschillende organisaties kun je vinden welk niveau je nodig hebt. Denk van tevoren goed na over waar je eHerkenning allemaal voor nodig hebt. Als je in de toekomst een hoger niveau nodig hebt, moet je dit opnieuw aanschaffen. Er zijn vier verschillende niveaus:
- EH2
- EH2+
- EH3
- EH4
De meeste organisaties eisen veiligheidsniveau EH3. Bij niveau EH2 log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord. De hogere niveaus hebben extra veiligheidsmaatregelen, zoals 2-factorauthenticatie.
4. Wat kost eHerkenning?
eHerkenning is geen dienst van de overheid, je koopt het bij een leverancier. De kosten verschillen per leverancier en betrouwbaarheidsniveau. Voor niveau EH2 betaal je bijvoorbeeld vanaf zeventien euro per jaar. Niveau EH4 kost minimaal 45 euro per jaar. Je kunt ook eHerkenning voor drie of vijf jaar aanschaffen. Dan zijn de kosten per jaar lager. De speciale Belastingdienst EH3 (zie volgende vraag) kost maximaal 25 euro per jaar. Omdat dit zakelijke kosten zijn, kun je die aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
5. Wat is Belastingdienst EH3?
Wil je alleen inloggen bij de Belastingdienst, dan kun je de speciale Belastingdienst EH3 eHerkenning aanschaffen. Deze kost maximaal 25 euro per jaar en je kunt er een vergoeding voor krijgen van 24,20 euro per jaar. Deze vergoeding vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
6. Heb ik eHerkenning nodig op KVK.nl?
Op kvk.nl moet je inloggen met eHerkenning om je jaarrekening te deponeren. Onder meer bv’s, nv’s en coöperaties moeten dit doen. Eenmanszaken hoeven geen jaarrekening te deponeren.
7. Wat is eIDAS?
Als je leest over eHerkenning, kom je vaak ook de term eIDAS tegen: Electronic Identification And Trust Services. Dit zijn afspraken tussen landen uit de Europese Economische Ruimte (EER) over het identificeren van mensen. Offline doe je dat met een paspoort of identiteitskaart, online gebruiken we DigiD of eHerkenning. Dankzij de eIDAS afspraken kun je met DigiD en eHerkenning ook inloggen bij overheidsorganisaties in andere EER-landen. Je hebt dan wel eHerkenning niveau EH3 of hoger nodig.