Hoe schrijf ik een overige privaatrechtelijke rechtspersoon in?

Je vult een aantal formulieren in om een overige privaatrechtelijke rechtspersoon in te schrijven in het Handelsregister. Je stuurt de formulieren met de post naar KVK om de inschrijving definitief te maken. Zijn er commerciële activiteiten? Dan moet je ook de onderneming inschrijven. Kijk voor meer informatie op formulier 28.

In dit artikel:

Wat zijn overige privaatrechtelijke rechtspersonen?

Dit zijn bijvoorbeeld de boermarke, de fundatie, het hofje, het buurtschap, het kerspel (kerkgemeente, parochie of een onderdeel daarvan) en het gilde. 

Welke formulieren heb ik nodig voor de inschrijving?

Download de formulieren hieronder en vul ze in. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt: 

  • Formulier 28: Inschrijving overige privaatrechtelijke rechtspersonen
  • Formulier 29: Inschrijving functionarissen voor overige privaatrechtelijke rechtspersonen

Wat stuur ik met de post naar KVK?

  • De ingevulde en ondertekende formulieren. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Ook staat er op het formulier of je nog andere formulieren moet invullen.
  • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van elke persoon die een formulier heeft ondertekend. Lees welke gegevens je moet afplakken in de kopie identiteitsbewijs.
  • Als deze er zijn: de oprichtingsakte of statuten. 

Stuur je inschrijving naar een van de postadressen van KVK.

Wat gebeurt er nadat ik de formulieren heb opgestuurd?

  • Bekijk hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
  • Ligt je startdatum in de toekomst? Dan schrijven we de overige privaatrechtelijke rechtspersoon een week voor de startdatum in.
  • Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een rekening voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post.
  • Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.

Veelgestelde vragen

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

Je krijgt een e-mailbevestiging als we je online wijziging ontvangen. Soms komt de e-mail in je spambox, dus controleer deze ook. Volg de behandeling van je wijziging in Mijn KVK.

Geen e-mail?
Heb je geen e-mail van ons met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets misgegaan. Neem contact met ons op.

Wijziging per post
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Je ontvangt dan alleen een bevestiging als je wijziging is verwerkt. Check de verwerkingstijden op onze website. We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.

Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas vanaf die datum in het Handelsregister.

Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.