Nieuwe Zijderoute, per trein naar China

Een moderne spoorverbinding maakt goederentransport van en naar China mogelijk. Dit geldt voor containers en stukgoederen. Lees wanneer deze Nieuwe Zijderoute een interessante extra mogelijkheid is voor lucht- of zeevervoer vanuit en naar Europa.

Vraag Maar Raak: starten met import

Ga met andere importeurs in gesprek en krijg praktische tips.

Meld je aan

Groot voordeel van de Nieuwe Zijderoute is de ontsluiting van het Aziatische en Europese binnenland. De belangrijkste uitbreiding gebeurt in Azië, met Khorgos in Kazachstan als centraal overslagpunt en toegangspoort. Ook landen in Midden-Europa, zoals Polen, Tsjechië en Hongarije zijn beter bereikbaar.

EU-sancties Rusland

De EU-maatregelen tegen Rusland hebben gevolgen voor het goederenvervoer per spoor op de Nieuwe Zijderoute. Deze route loopt voor het grootste deel door Belarus en Rusland.

De sancties tegen Rusland schrikken bedrijven af. Steeds meer bedrijven ontwijken het Russische deel van de Nieuwe Zijderoute. Bijvoorbeeld voor het voorkomen van verzekeringsproblemen voor de goederen. Sommige expediteurs vervoeren geen goederen meer over het noordelijke deel van de Nieuwe Zijderoute. Deze route loopt voor een groot deel door Rusland en Wit-Rusland.

De langere zuidelijke route via de Kaspische Zee is een andere mogelijkheid. Deze spoorverbinding loopt vanuit China over Altynkol in Kazachstan, Bakoe in Azerbeidzjan en Tbilisi in Georgië naar Turkije. Of je kiest voor transport over zee. Op dit moment heeft de containervaart te weinig containers. Bespreek met je vervoerder welke transportroute de snelste of goedkoopste oplossing is voor je zendingen.

De informatie over de Nieuwe Zijderoute die nu volgt gaat over de periode voordat Rusland Oekraïne binnenviel. En voordat onder andere de EU internationale sancties aan Rusland oplegde.

Kansen

Vervoer van containers over het spoor is een extra keuze voor goederentransport van en naar China. Naast al langer bestaande transportmodaliteiten als lucht- en zeetransport. Het spoor biedt kansen voor Nederlandse bedrijven via vier directe verbindingen: vanuit Tilburg, Amsterdam, Venlo en de Rotterdamse haven. Deze verbindingen maken direct transport vanuit Nederland naar China mogelijk en andersom.

Duisburg heeft de grootste binnenhaven van de wereld en is het grootste Europese knooppunt in de Nieuwe Zijderoute. Hier wordt de grootste trimodale inlandterminal van Europa gebouwd. Dit is een terminal voor de overslag van goederen met mogelijkheden voor drie modaliteiten; vrachtwagens, binnenschepen en treinen. Vanuit buurland Duitsland zijn er verbindingen vanuit Duisburg, Frankfurt en Hamburg. En er staat een Europese terminal in Warschau, Polen.

Investeringsplan Brussel

Het plan ‘Global Gateway’ van de Europese Commissie (EC) moet het Europese antwoord worden op de Nieuwe Zijderoute. Met gunstige leningen en garanties wil de EC vooral persoonlijke investeerders binnenhalen. Met als doel zo’n 300 miljard euro ophalen voor infrastructuurprojecten in ontwikkelingslanden. Deze projecten besteden aandacht aan groene energie, vervoer, onderwijs en het opzetten van gezondheidssystemen. Volgens de EC zorgen de EU-investeringen op termijn ook voor nieuwe markten voor Europese ondernemers. 

Nieuwe Zijderoute

De Chinese overheid investeert onder de naam ‘Belt and Road Initiative’ (BRI) miljarden in meer verbindingswegen met het Westen. De Nieuwe Zijderoute blaast de oorspronkelijke route nieuw leven in met moderne verbindingen over land en zee. Al eeuwenlang vormt deze route de belangrijkste verbinding tussen Oost en West. De ruilhandel tussen China en het Westen begon ooit met glanzende zijde. Het product waaraan de Zijderoute haar naam dankt. Met de nieuwe verbindingen verbetert de overheid de economische groei van het land.

Het totale traject strekt zich uit over de meeste landen in Eurazië en sommige landen aan de oostkust van Afrika. De Zijderoute over spoor gaat over een afstand van 10.000 tot 12.000 kilometer. De goederentreinen rijden over drie hoofdroutes, verdeeld over één zuidelijke en twee noordelijke routes:

  • De noordelijke route via Rusland. Deze route richt zich vooral op het noordoosten van China rond Shenyang, Suzhou, Dalian en Beijing.
  • De andere noordelijke route via Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan, met Khorgos als centraal overslagpunt. 
  • De langere zuidelijke route via Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan en centraal China. Denk aan de regio's rond Chengdu, Chongquing en Zhengzhou.

Keuze

Vervoer per spoor is goedkoper dan luchtvracht en sneller dan zeetransport. De meest milieuvriendelijke manier van transport blijft zeevracht. Als je duurzaam wilt ondernemen en snel moet leveren, biedt goederenvervoer per spoor uitkomst. De CO2-uitstoot is een stuk lager dan bij luchtvracht.

Bij je transportkeuze kijk je naar het soort product dat je wilt vervoeren. En naar de snelheid, kosten en CO2-uitstoot van de trein, het vliegtuig of schip.

Soort product

Het gewicht van je producten en de grootte van een pallet bepalen je transportkeuze. Zware producten of bulkgoederen als kolen of erts vervoer je al gauw per spoor of schip. Dit is goedkoper dan luchtvracht. De Nieuwe Zijderoute neemt vooral pakketten van de luchtvracht over. Producten als consumentengoederen en halffabricaten zijn hiervoor geschikt. Dit noem je ook wel stukgoederen. Bijvoorbeeld kleding, speelgoed, tv-schermen en auto-onderdelen. Via het spoor zijn je kosten lager.

Tijdens het vervoer per spoor zijn er grote verschillen in de omgevingstemperatuur over vaak korte perioden. In China kan het bijvoorbeeld erg warm zijn. Als de trein door Rusland rijdt kan de temperatuur onder het vriespunt liggen. Goederen die kunnen bederven vervoer je nu meestal per luchtvracht. Dit is vaak een dure oplossing. Producten die gevoelig zijn voor temperatuur vervoer je gemakkelijker per spoor in gekoelde containers.

Trein of vliegtuig?

  • Vervoer per spoor is vier tot zes keer goedkoper dan luchtvracht.
  • Een vliegtuig is vijf tot acht dagen onderweg. Dit is sneller dan de trein. Die doet er vijftien tot achttien dagen over.
  • Aankomsttijden bij luchtvervoer zijn beter voorspelbaar dan bij spoorvoer.
  • Het spoor stoot bijna 20 keer minder CO2 uit dan luchtvervoer. Dit is de uitkomst van een meting voor een vracht van 12.000 kilogram op de route tussen China en Noordwest-Europa.

Trein of schip?

  • Vervoer over het spoor en per schip gaat bijna altijd met containers. Door de grote temperatuurverschillen bij het spoorvervoer zijn dit vaak koelcontainers.
  • De trein is sneller want de reis duurt vijftien tot achttien dagen. Een schip doet er 35 tot 55 dagen over. Door de kortere transporttijd kun je sneller reageren op veranderingen in de markt. Een voordeel wanneer je consumentenproducten levert. 
  • Een schip biedt schaalvoordelen. Een modern groot containerschip heeft bijvoorbeeld plaats voor ruim 20.000 containers van twintig ft (foot). De trein heeft ruimte voor zo’n 84 containers. Een twintig ft container heeft ongeveer een lengte van 6,06 meter, een breedte van 2,44 meter en een hoogte van 2,59 meter.    

Bespreek met je vervoerder welke transportvorm het beste bij je producten en eisen voor snelheid, prijs en duurzaamheid past. Controleer vooraf welke documenten je nodig hebt. Zorg dat het papierwerk in orde is. Dan heb je minder of geen vertraging tijdens het transport. 

Sancties

Voor sommige landen langs de route zijn internationale sancties vanuit de EU en andersom. Bijvoorbeeld voor Rusland. Hierdoor is er misschien een verbod voor een speciaal product in een bepaald land. Je vervoerder helpt je verder met informatie over deze maatregelen en het spoorvervoer.

Hindernissen

De Nieuwe Zijderoute moet nog flinke stappen zetten op weg naar volwassenheid. Uitdagingen zijn bijvoorbeeld: 

  • Verschillen in veiligheidssystemen en voltages op de sporen in de aangesloten landen.
  • Extra overslag in Kazachstan. Daar gaan alle containers over van Russische treinen naar wagons met de Chinese spoorbreedte. Deze breedte is nu nog anders. 
  • De ruimte op het spoor in Noordwest-Europa staat onder druk. Dit netwerk is erg druk. Vaak krijgen passagierstreinen voorrang.
  • Douanecontroles aan Europese grenzen nemen veel tijd in beslag. Dit is vooral bij de Pools-Wit-Russische grens en bij Schengen- en niet-Schengenlanden.
  • De treinen die vanuit China komen zijn altijd vol. Andersom is dit niet zo.