Europese regels e-commerce bij zakendoen in de EU

Voor webshops binnen de EU zijn er Europese wetten en regels. Deze wetten beschermen consumenten, zodat zij veilig kunnen winkelen. Tussen de landen verschillen de regels, bijvoorbeeld bij producteisen. En ook is de wetgeving voor geleverde producten aan buitenlandse klanten soms anders.

Maak van je importplannen een succes

Krijg waardevolle tips in onze e-mailserie over importeren

Meld je aan

In dit artikel krijg je uitleg over de regels voor webshops die zakendoen binnen de EU. Over het verbod op geoblocking bijvoorbeeld. Verder lees je meer over producteisen die soms per land verschillen. En over veilig en zeker zakendoen met buitenlandse klanten. 

Crossborder e-commerce

Je webshop draait goed en je bent toe aan een volgende stap. Kijk dan eens over de grens. Met crossborder e-commerce boor je nieuwe markten aan. Want zo doe je niet alleen zaken met Nederlandse klanten, maar ook met klanten in andere EU-landen. Deze buitenlandse markten hebben Europese en soms plaatselijke wetten en regels voor webshops. Zoek daarom eerst uit welke regels er voor je webshop zijn. Het liefst voordat je actief gaat verkopen in deze landen. Bied je consumentenproducten aan binnen Europa? Let er dan op dat je veilige producten verkoopt.  

Landenkeuze

Onderzoek eerst welke landen kansen bieden voor je product. Nederlandse ondernemers kijken al snel naar markten dichtbij. Landen als Duitsland, België of Frankrijk. Onderzoek van expertgroep shopping tomorrow laat zien dat ook andere Europese landen interessant zijn. Italië, Polen of Denemarken bijvoorbeeld. In het rapport Cross-border (E)commerce lees je welke landen je kansen bieden. Thuiswinkel.org vertelt meer over online verkopen over de grens. 

Verbod op geoblocking

In de EU is een verbod op geoblocking van kracht. Door geoblocking zijn online activiteiten gebonden aan een bepaald gebied. Je maakt online informatie bijvoorbeeld alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten. Hierdoor krijgen buitenlandse klanten geen toegang tot je website. Zij worden door hun IP-adres geweigerd. Een IP-adres is een uniek adres waarmee internet een computer of ander apparaat herkent. 

Europese wetgeving

Europese webshops moeten vanuit Europese wetgeving alle klanten toegang geven tot hun volledige website en diensten. Het maakt niet uit vanuit welk land klanten je website bezoeken. Dit is ook van toepassing wanneer je je activiteiten niet speciaal op het land richt waar een klant woont. Volgens de Europese Commissie mogen webwinkeliers geen consumenten uit andere EU-landen weigeren. Ook gebruik je voor alle klanten dezelfde prijzen, verzend- en betalingsvoorwaarden. Je prijzen mag je bijvoorbeeld niet automatisch aanpassen aan de plaats of het IP-adres van je klant.

In de praktijk

  • Accepteer je in je Nederlandse webshop een VISA-creditkaart van je Nederlandse klanten? Dan doe je dit bijvoorbeeld ook voor Duitse klanten. 
  • Stuur je buitenlandse klanten door naar je webshops in andere EU-landen? Dat mag alleen met toestemming van je klant. Je mag Belgische klanten bijvoorbeeld niet automatisch doorsturen naar je Belgische webshop. 

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) geeft meer informatie over geoblocking.

Verpakkingswetgeving

Via je webshop verstuur je producten naar consumenten in andere EU-lidstaten. Waarschijnlijk verpak je deze producten voor verzending in karton of plastic. Binnen de EU bestaat wetgeving voor het recyclen van productverpakkingen. In 2025 moeten EU-landen 65% van de verpakkingen recyclen. Deze wet is er niet alleen voor grote bedrijven. Ook kleine webshops die verpakte goederen in andere EU-landen op de markt brengen zijn dit verplicht.

Ieder land voert deze wet op een eigen manier uit. In Nederland is er een registratieplicht vanaf 50.000 kilogram aan verpakkingsmateriaal. In Duitsland en Frankrijk gaat deze verplichting in vanaf de eerste gram verpakkingsmateriaal. 

Je meldt je bedrijf aan bij het register voor de verpakkingen. Na je aanmelding in een andere EU-lidstaat doe je ieder jaar aangifte. In deze aangifte geef je de hoeveelheid verpakkingen op die om je producten zaten. Dan moet je wel weten hoeveel verpakkingen je in dat land verkocht. Houd dit bij vanaf het moment dat je je bedrijf inschreef. De Europese Commissie heeft een lijst met verantwoordelijke ministeries voor het uitvoeren van deze wet per EU-land. 

Op het niet naleven van de verpakkingswetgeving staat een boete. De maximale bedragen hiervan verschillen per land. 

WEEE-richtlijn

De WEEE-richtlijn staat voor Waste from Electrical and Electronic Equipment. Nederland noemt dit de Regeling Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparaten of Regeling AEEA. Dit zijn EU-regels voor afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Denk aan huishoudelijke apparaten, speelgoed of apparaten voor consumenten. 

Bij verkoop van deze producten via je webshop ben je verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van afgedankte producten. Hiervoor doe je een WEEE-registratie. Ieder EU-land heeft een verantwoordelijke organisatie voor het uitvoeren van deze richtlijn.

Merkteken

Op apparaten die je binnen de EU verkoopt, breng je een merkteken aan. Dit symbool mag je ook op de verpakking, gebruiksaanwijzing of het garantiebewijs zetten. Het merkteken is een doorgekruiste verrijdbare afvalbak. Zo weten je klanten dat je producten niet onder het gewone afval vallen. En dat ze dit afval apart verzamelen. 

Nationale eisen

Behalve regels voor je webshop zelf, zijn er ook producteisen en andere plaatselijke regels in het buitenland. Hieraan moet je voldoen als je aan klanten over de grens levert. Ontvang je via je webshop een order uit een ander Europees land? Ga dan eerst na of je je producten zomaar mag leveren. Productcontactpunten in verschillende landen helpen je hierbij. Zij weten meer over de nationale voorschriften voor producten. En welke organisaties je hierover lokaal verder informeren. 

Bescherming consument

Bij koop op afstand zijn consumenten vanuit de wet beschermd. Hiervoor zijn Europese regels. Bijvoorbeeld bij verkoop via internet, telefoon of post. Webwinkeliers hebben een informatieplicht aan hun klanten. Denk aan contactgegevens van je bedrijf, een omschrijving van je aanbod, bedenktijd van veertien dagen en betaling.

In Nederland controleert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of bedrijven zich aan de regels houden. Ieder Europees land heeft een eigen organisatie die hier nationaal op let.

In de EU zijn wetten en regels voor online verkopen. Vanuit de wet moeten webshops en online platformen klanten beter beschermen. Zo mag je geen valse beoordelingen van consumenten op je website plaatsen. Voordat je beoordelingen op je website plaatst, controleer je deze op echtheid. 

Algemene voorwaarden

Met algemene voorwaarden weet je klant direct hoe het zit met zaken als bedenkings- en betalingstermijn. Denk aan je internationale klant en bied je voorwaarden ook in andere talen aan, zoals Engels en Duits. Algemene voorwaarden zijn volgens de wet niet verplicht. Je kunt je algemene voorwaarden zelf opstellen, dit door een juridisch adviseur laten doen of voorbeeldteksten van brancheorganisaties gebruiken.

Beveiliging website

Je webshop moet betrouwbaar en beschikbaar zijn. Beveiligingsproblemen zijn een risico voor je bedrijf en klant. En je wilt dat klanten veilig kunnen betalen. Bescherm je webshop daarom tegen betaalfraude.

AVG

De privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) geldt voor de hele EU. Internationaal heet de wet General Data Protection Regulation (GDPR). Door de wet AVG heb je verplichtingen bij het verwerken van persoonsgegevens.

Regels webshops

De ACM heeft een overzicht met regels voor webshops in Nederland. Uw Europa geeft extra informatie over wetgeving voor e-commerce en verkoop op afstand.Â