Doe je mee met Black Friday? Let op deze regels

- Laura van Dijk
- Achtergrond
- Bijgewerkt 22 oktober 2025
- 3 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Op 28 november is het Black Friday. Een uitgelezen kans om je omzet te verhogen. Ga je je producten extra in de (online) etalage zetten of stunten met je prijzen? Let op de wet- en regelgeving voor het geven van kortingen, reviews op je website en het betalen met persoonsgegevens. In dit artikel vind je de tien belangrijkste regels en wat dit voor jou betekent.
Hoe vind ik nieuwe klanten?
Hoe bereik je nieuwe kanten? En hoe zorg je dat ze ook weer terugkomen? Kom 14 of 15 november naar de KVK Ondernemersdagen in Utrecht.
1. Vermeld de werkelijke korting
Als je je prijzen gaat verlagen, moet je eerlijk zijn over je korting. Dat betekent dat je bij een 'van-voor'-prijs uit moet gaan van de laagste prijs die je in de 30 dagen vóór Black Friday gebruikte. Je mag dus geen ‘willekeurige’ van-prijs gebruiken om de korting groter te laten lijken.
Er is één uitzondering: de regels gelden niet voor beperkt houdbare producten. Denk hierbij aan vlees, vis, zuivel, brood of groente en fruit.
Pre-Black Friday en Black Friday Week
Black Friday is altijd de laatste vrijdag van november. Steeds meer (online) winkels beginnen eerder of gaan langer door met aanbiedingen. Sommige winkels starten met Pre-Black Friday vanaf Singles day op 11 november. De meeste winkels doen mee met een Black Friday Week vanaf 21 november tot aan Cyber Monday op 1 december.
2. Informeer je klant over datagebruik
Bied je je klanten een persoonlijke aanbieding op basis van de informatie die je over ze hebt? Dan moet je je klanten voor de aankoop laten weten welke informatie je daarvoor gebruikt hebt. Het is namelijk verboden om met zogeheten ‘third party cookies’ gegevens te verzamelen. Je mag wel de data gebruiken die je zelf hebt verzameld. Bijvoorbeeld met statistieken vanuit je website of nieuwsbrief of de klantgegevens uit je klantenbestand.
3. Garantie: verkeerd gebruik bewijzen
Je klant heeft recht op garantie. Als verkoper moet je bewijzen dat een product kapot is doordat je klant het verkeerd heeft gebruikt. Dit is de omgekeerde bewijslast. Voorheen moesten klanten aantonen dat zij het product correct hadden gebruikt en het defect niet hun schuld was. Verder moet je garantieformulier duidelijk zijn over de garantieprocedure en -voorwaarden.
4. Verplichte software-updates
Als je digitale producten zoals smartphones, printers, beveiligingscamera’s of babyfoons levert die software-updates nodig hebben tijdens het gebruik, ben je verplicht deze updates te leveren. Een update is verplicht als je product zonder de update niet (goed) werkt na een bepaalde tijd of gevoelig is voor hackers. Deze regel geldt zowel voor nieuwe als gebruikte of geïmporteerde producten. Houd rekening met de AVG: als je ervoor kiest je klanten per mail te informeren, heb je daarvoor hun toestemming nodig.
5. Controleren online reviews
Je moet kunnen aangeven hoe je aan reviews bent gekomen. Dat doe je door bijvoorbeeld IP-adressen te controleren of te vermelden dat je nagaat of de afzender werkelijk het product heeft gekocht. Ook mag je negatieve reviews niet verwijderen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn.
6. Meer rechten voor nieuwsbriefontvangers
Vertel de inschrijver van je nieuwsbrief duidelijk hoe lang ze geabonneerd zijn op je digitale dienst en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Wil je je Black Friday klanten een nieuwsbrief sturen, bijvoorbeeld over nieuwe aanbiedingen, events of shopmiddagen? Weet dan dat klanten deze binnen veertien dagen zonder reden mogen opzeggen. Als ze zich uitschrijven, moet je direct de verwerking van hun klantgegevens stoppen en deze verwijderen.
Wil je je klanten na hun Black Friday-aankoop actief benaderen, bijvoorbeeld met e-mailmarketing of telefonische acquisitie? Check dan wat je wel of niet mag doen met persoonsgegevens die je hebt verzamelt tijdens het aankoop- en bestelproces. Je mag de financiële en adresgegevens namelijk niet zomaar gebruiken voor marketing. Wat wel is toegestaan, lees je in de privacywetgeving van de AVG.
7. Reclameregels voor influencers
Influencers moeten zich aan de reclameregels van de houden als ze je product promoten. YouTubers, TikTokkers en Instagrammers met meer dan 100.000 volgers moeten duidelijk zijn over hun commerciële boodschap en jongeren beschermen voor schadelijke content. De content mag bijvoorbeeld niet misleidend of kwetsend zijn. Voor influencers gelden, net als voor TV, de algemene .
8. Betalen met persoonsgegevens
Klanten die betalen door hun persoonsgegevens te delen, bijvoorbeeld voor muziek, apps of software, hebben dezelfde rechten als klanten die betalen met geld. Oftewel: de rechten en plichten uit de gelden voor iedereen die producten bij je afneemt, ongeacht wat je in ruil daarvoor van hen hebt ontvangen. Zorg dus dat je bedrijf AVG-proof is, voor elke ‘betalende’ gebruiker van je digitale dienst.
9. Tabaksreclame verboden
Je mag geen reclame maken voor tabak en aanverwante zoals vapes.
10. Verkopen via een platform
Verkoopplatforms zijn verplicht om gegevens van rechtstreeks door te geven aan de Belastingdienst. Verkoop je dus producten op een platform? Dan moet dit platform sommige informatie, zoals je omzet, rekeningnummer, naam en adresgegevens, doorgeven aan de belastingdienst.


