Klantvertrouwen krijgen: van reviews tot persoonlijk contact

Als zzp’er is het overtuigen van nieuwe klanten soms een grote uitdaging. Zeker wanneer een klant jou nog niet kent. Dit artikel geeft je praktische tips om zowel online als offline vertrouwen op te bouwen. Hiermee overwegen klanten eerder om jouw producten of diensten af te nemen.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

Tip 1: Werk aan je online geloofwaardigheid 

Klanten zoeken eerst online welke informatie ze over jou kunnen vinden voordat ze contact met je opnemen. Zorg er daarom voor dat genoeg informatie over je te vinden is, waarmee je jouw geloofwaardigheid en deskundigheid laat zien. Dan denken klanten sneller aan je en nemen ze je eerder serieus. Denk aan de volgende punten: 

Maak een professionele website

Zorg voor een duidelijke beschrijving van wat je doet en voor wie op je website.  

  • Heb je een webwinkel, plaats dan scherpe productfoto’s en heldere productomschrijvingen, zoals afmetingen en materialen.  
  • Lever je diensten, zoals een kapper, aannemer of coach? Omschrijf dan wat er precies valt onder jouw aanbod en je specialisaties. “Bij ons kun je terecht voor knippen, kleuren, stylen, en haarverzorging. We zijn aantoonbaar gespecialiseerd in highlights en bruidskapsels.” 

Vermeld je contactgegevens, je KVK-nummer, eventuele keurmerken en certificaten. Denk aan je privacyverklaring en retourbeleid. Deel ook het verhaal achter jouw bedrijf, liefst met een foto of filmpje erbij. 

Zorg voor sterke reviews en ervaringen  

Negen op de tien consumenten leest reviews voordat ze iets kopen. Met eerlijke en persoonlijke reviews zijn mensen eerder geneigd om iets bij je te kopen. Vraag je huidige klanten of ze voor jou een korte recensie willen achterlaten op Google Reviews, LinkedIn of je website. Laat bijvoorbeeld klanten een situatie beschrijven waarin jij hun probleem hebt opgelost. 

  • Als IT-consultant kun je een klant bijvoorbeeld vragen: "Kun je beschrijven hoe mijn advies je bedrijf heeft geholpen om efficiënter te werken?" 
  • Ben je personal trainer, dan kun je vragen: "Kun je delen wat mijn sessies hebben gedaan voor jouw energie en gezondheid?" 

Plaats cases en succesverhalen

Schrijf korte verhalen over hoe jij een klant hebt geholpen. Begin met het probleem of uitdaging die je klant had en hoe jij die vervolgens hebt geholpen. Liefst met een concreet resultaat.  

  • Schrijf bijvoorbeeld hoe je klant moeite had om te groeien en hoe jij met jouw marketingdiensten de omzet van die klant hebt verdubbeld. 
  • Beschrijf hoe jouw interieuradvies een huis gezelliger en functioneler maakte waardoor je klant weer met plezier en rust kon wonen. 

Wees duidelijk over prijzen en processen

Vermeld duidelijk wat klanten van je kunnen verwachten en wat je tarieven zijn. Leg in je offerte bijvoorbeeld uit waarom je bepaalde stappen of kosten hebt. 

Wees zichtbaar op sociale media

Deel tips en successen die jouw kennis en expertise laten zien. Geef ook een inkijkje in wie je bent en hoe je werkt, bijvoorbeeld met een kort filmpje en fotoverslag van je werkdag. Als je volgers kunnen meekijken met de persoon achter jouw merk, bouwt dat vertrouwen op.  

Tip 2: Houd persoonlijk contact 

Mensen willen graag zaken doen met mensen, met iemand die ze kennen en begrijpen. Persoonlijk contact helpt daarbij. 

Zorg voor een kennismakingsgesprek

Laat klanten jou eerst leren kennen via een vrijblijvende kennismaking. Gebruik dit moment vooral om open vragen te stellen, laat hen praten en luister actief. Dit geeft jou de kans om je aanbod af te stemmen op hun exacte behoeften. 

  • Als grafisch ontwerper vraag je bijvoorbeeld: "Wat wil je dat jouw merk uitstraalt?" 
  • Als kapper kun je vragen: "Welke look zou je graag willen krijgen, en waar ben je nu onzeker over?" 
  • Als coach kun je vragen: wat zijn je belangrijkste doelen voor coaching en wat zijn je verwachtingen? 

Werk je projectmatig, zoals een schilder of consultant, vraag ook wat het budget en de tijdlijn is voor een project. Zo kun je op tijd bepalen of jij de juiste persoon bent voor de opdracht.  

Bied een proefperiode aan

Vertrouwen kun je ook winnen door klanten iets kleins te laten proberen voordat ze je dienst of product echt kopen. Denk aan een gratis intakegesprek, proefmonster of een eerste sessie voor een lager tarief. 

Tip 3: Toon je vakkennis 

Klanten willen graag ‘bewijsmateriaal’ om te weten of je goed bent in wat je doet. Dit kun je laten zien door het delen van je kennis. Geef gratis waardevolle informatie, zoals tips in blogs, whitepaper, korte video’s of een nieuwsbrief. Dit laat zien dat je weet waar je het over hebt.  

  • Als boekhouder kun je een blog schrijven over ‘De 5 belastingvoordelen die elke zzp’er moet kennen’. 
  • Als hovenier kun je een how-to video maken met een checklist of stappenplan voor hoe je mogelijke klanten hun tuin kunnen onderhouden. 
  • Als businessanalist of marketeer kun je een whitepaper schrijven met rapporten over specifieke markttrends, uitdagingen en kansen. 

Tip 4: Blijf in contact na het eerste gesprek 

Zorg dat je niet vergeten wordt door in contact te blijven.

Stuur een bedankje of follow-up

Stuur na een kennismakingsgesprek een korte e-mail of berichtje waarin je bedankt voor het gesprek. Hierin vat je samen wat je hebt besproken en wat de volgende stappen kunnen zijn. Denk aan een vervolgafspraak. 

Verstuur een nieuwsbrief

Vraag je mogelijke klant of die zich wil inschrijven voor je nieuwsbrief. Een persoonlijke, verrassende nieuwsbrief zorgt voor betrokken klanten. 

Aan de slag 

Start deze week nog met het krijgen van vertrouwen bij mogelijke nieuwe klanten en maak een actieplan. Denk aan:  

  • Vraag deze week minstens twee reviews of gebruikerservaringen aan eerdere klanten. Heb je nog geen klanten? Vraag dan mensen uit je netwerk om iets over jou te schrijven, bijvoorbeeld in ruil voor een gratis product of afname van jouw dienst.  
  • Plan een gesprek met een mogelijke klant die je pasgeleden hebt ontmoet, bijvoorbeeld op een bijeenkomst. 
  • Bedenk een onderwerp waar je veel kennis van hebt en schrijf dit uit in een blog, how-to video of social post. 
  • Verzin een leuke actie, proefperiode of proefmonster om een klant over de streep te trekken.