Zoekmachineoptimalisatie (SEO): trek meer bezoek naar je site

- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 5 december 2025
- 6 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Wil je met je bedrijf hoger scoren in Google of andere zoekmachines? Zet dan zoekmachineoptimalisatie (SEO) in. Dat is een techniek die de vindbaarheid van je website vergroot. Met de juiste zoekwoorden in je teksten en een duidelijke website met relevante links, vinden zoekmachines je website sneller. En dat betekent: meer potentiële klanten.
KVK Ondernemerskompas
Staat je dat je bedrijf over 10 jaar nog als een huis? Deze e-mailserie biedt je actuele kennis, praktische inzichten en ondernemersverhalen.
Zoekmachineoptimalisatie heet ook wel SEO (search engine optimization). Met SEO maak je je website beter vindbaar voor zoekmachines zoals Google en Bing. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat teksten, titels en beelden duidelijk zijn. Zo begrijpen zoekmachines beter waar je website over gaat. Daardoor kom je hoger in de zoekresultaten en is de kans groter dat nieuwe klanten je website vinden.
Direct naar:
5 tips om te beginnen met SEO
Verschillende onderdelen bepalen hoe goed je website online gevonden wordt. SEO-expert Jordy Noll deelt de belangrijkste tips én valkuilen om gratis hoger te komen in zoekmachines.
1. Weet waar je klanten naar zoeken
Ontdek welke zoekwoorden je klanten gebruiken in zoekmachines om jouw product of dienst te vinden.
Doe een zoekwoordenonderzoek en let daarbij op het volgende:
- Denk vanuit je klanten. Weet welke vragen ze over je product of dienst invoeren in de zoekmachine. Hier kom je achter door jezelf en je klanten de vraag te stellen: welke problemen lost mijn product of dienst op?
- Noteer alle woorden waarvan jij denkt dat ze passen bij je bedrijf en bij wat jij doet.
- Zoek online naar zoekwoorden die hierop lijken met een zoekwoordplanner zoals of Umbrellum.
- Maak groepen van zoekwoorden die op elkaar lijken, inclusief synoniemen. Bepaal per groep welke zoekwoorden het belangrijkst zijn door te kijken op welke woorden het vaakst wordt gezocht (hoog zoekvolume) en welke woorden door andere websites het minst worden gebruikt (lage concurrentie).
2. Richt je website logisch in
Zorg dat je website duidelijk is opgebouwd, zodat je bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie vindt. Denk aan je homepage, meerdere productpagina’s en een contactpagina. Je pakt dit op de volgende manier aan:
- Geef elke zoekwoordengroep uit tip 1 een eigen pagina.
- Geef je website een logische opbouw en structuur. Een voorbeeld: verkoop je meubels, gebruik in je menubalk dan alleen hoofdcategorieën, zoals ‘banken’ en ‘tafels’. Op de onderliggende pagina’s omschrijf je de categorieën preciezer en geef je informatie over ‘tweezitsbanken’ of ‘salontafels’.
- Zorg dat alle pagina’s bereikbaar zijn via een andere pagina. Oftewel: zorg dat de bezoeker via een hyperlink op de pagina over ‘banken’ naar een volgende pagina over ‘tweezitsbanken’ kan doorklikken.
- Laat iemand je website testen. Vraag aan bekenden of klanten of ze makkelijk alle informatie op je website kunnen vinden.
Jordy Noll
Freelance SEO-Specialist bij noll.im
Online marketing, SEO en het algoritme van Google houdt Jordy al sinds 2008 bezig. Na het doen van SEO bij verschillende bureau's, een groot online warenhuis en een bekend sportkledingmerk, is hij sinds 2017 gaan freelancen.

Arnhem
2017
linkedin.com/in/jordynoll
Goed werk leveren gaat veel gemakkelijker wanneer je iets doet wat je echt leuk vindt
3. Gebruik tekst, metadata en afbeeldingen
Zoekmachines achterhalen waar je website over gaat via tekst, metadata en afbeeldingen. Gebruik daarom de belangrijkste zoekwoorden (zie tip 1) in alle onderdelen op je website.
Waarom zijn deze onderdelen belangrijk voor SEO?
- Tekst:
Zoekmachines lezen de tekst op je website af. Zo bepalen ze welke websites aansluiten bij een zoekwoord. Bij tekst kun je denken aan informatie op de homepagina, productpagina’s, de paginatitels, blogs en de ‘over-ons’-pagina.
- Paginatitel en metaomschrijving:
De paginatitel zie je niet op de pagina, maar staat wel in de tab van de browser. De paginatitel is meestal ook de klikbare link in je resultaat in de zoekmachine. De paginatitel heeft grote invloed op de zoekwoorden waarmee de pagina wordt gevonden.
De metaomschrijving is een korte beschrijving van je website of pagina op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Deze tekst zie je vaak onder de klikbare link in je zoekresultaat. De inhoud heeft niet direct invloed op de vindbaarheid, maar kan wel de gebruiker overtuigen om op je website te klikken.
- Afbeeldingen:
Afbeeldingen met een alt-tekst en titel maken je pagina beter vindbaar in zoekmachines. Alt-tekst staat voor alternatieve tekst. Het is de tekst die je invult bij een afbeelding. Verwerk je zoekwoord in de alt-tekst en ook in de afbeeldingstitel.
4. Voeg hyperlinks toe
Met links op je website kunnen bezoekers makkelijk doorklikken naar andere nuttige pagina’s. Denk goed na over het gebruik van hyperlinks: te veel links maken je teksten onleesbaar. En links die niet nuttig zijn of inhoudelijk weinig te maken hebben met het onderwerp verlagen de betrouwbaarheid van je website.
Tips voor het gebruik van hyperlinks:
- Link bij voorkeur naar pagina’s binnen je eigen website. Zo houd je je bezoeker ‘binnen’ je online winkel en vergroot je jouw verkoopkans.
- Link je wel door naar andere websites, doe dat dan alleen naar websites die je vertrouwt. Je verwijst immers een mogelijke klant door. Voeg een hyperlink alleen toe als je de website ook in een adviesgesprek aan je klanten zou aanbevelen.
- Zorg er voor dat de pagina waarnaar je linkt meer vertelt dan jouw pagina. Denk aan een link op de pagina ‘banken reinigen’ naar de leverancier van het aanbevolen schoonmaakproduct. Dit maakt de link relevant voor de lezer die naar deze informatie op zoek is.
5. Vraag om relevante hyperlinks
Zorg voor links van andere websites naar jouw website. Je kunt deze links verzamelen door bijvoorbeeld aan je ondernemersvereniging te vragen of ze je website op hun webpagina willen vermelden. Als andere relevante en kwalitatieve websites naar jouw website verwijzen, dan groeit het aantal potentiële bezoekers dat op je website komt.
Het is wel belangrijk dat het onderwerp van de linkende website aansluit bij de producten of diensten van jouw bedrijf. Een link van een designblog heeft bijvoorbeeld meer waarde voor een meubelshop dan een link van een autosite.
6 valkuilen als je begint met SEO
Er zijn volgens Jordy Noll ook zaken die een negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website:
1. Een trage website
Door een trage website haken mogelijke klanten af voordat ze je website hebben gezien. Controleer de snelheid van je website met bijvoorbeeld Google Pagespeed Tool of GT Metrix.
2. AI-gegenereerde content
Tegenwoordig is het erg gemakkelijk om teksten, afbeeldingen en zelfs video’s te maken met AI (artificial intelligence). Het ’gevaar’ voor SEO zit in het feit dat deze gebaseerd zijn op andere content en eigenlijk dus nooit uniek zijn. Wil je toch AI gebruiken? Zorg er dan voor dat het echt toegevoegde waarde biedt en doe het niet alleen voor SEO.
3. Een onveilige website
Waar je vroeger vooral ‘http’ zag voor een websiteadres, is dat nu ‘https’. De extra ‘s’ staat voor ‘secure’ en houdt in dat het surfen op je site veilig is voor de gebruiker. Zonder https vinden zoekmachines je site minder betrouwbaar. Veilig surfen regel je via Let’s Encrypt of . Je kunt ook je eigen hostingprovider vragen of ze een SSL-certificaat willen regelen.
4. Een website zonder mobiele versie
Check of je website goed werkt op een mobiele telefoon. Omdat de meeste gebruikers websites bezoeken met hun mobiele telefoon, kijken zoekmachines vooral naar de mobiele versie van je website.
5. Betaalde links
Betaal anderen niet om hyperlinks naar je website op hun pagina’s te plaatsen. Dit gaat tegen Google’s richtlijnen in. Je kunt hiervoor een straf krijgen, zoals een lagere plaatsing in de zoekresultaten of verwijdering uit de zoekmachine.
6. Geen toegankelijke website
Je scoort beter in Google wanneer je website goed is ingericht. Je kunt de toegankelijkheid controleren met de digitale zelfscan.
SEO zelf doen of uitbesteden?
Zelf beginnen met SEO is vaak wel prima te doen. Maar wil je het goed onderhouden of steeds beter gaan doen? Dan kost het veel tijd en kennis. Je kunt dan nadenken over het uitbesteden van SEO. Dit kan door een SEO-specialist in te huren.
Kijk uit voor oplichters
Zoekmachineoptimalisatie is erg populair. Omdat het zo specialistisch is, is het gevaar dat er ook mensen zijn die het op de verkeerde manier doen. Dit kan voor jou nadelig zijn. Let daarom bij het uitbesteden op de volgende punten:
-
Garanties voor resultaten
Resultaten voor SEO zijn eigenlijk niet te garanderen. Je bent afhankelijk van het algoritme van de zoekmachine dat regelmatig verandert. Geeft iemand garanties voor de resultaten? Dan worden ze vaak gerealiseerd met technieken die niet zijn toegestaan. Het kan ervoor zorgen dat je website uit de zoekresultaten wordt verwijderd.
-
Snelle resultaten
Zoekmachineoptimalisatie kost tijd. Alleen in hele specifieke gevallen zijn resultaten binnen enkele weken mogelijk. Vaker duurt het maanden of langer voordat de resultaten zichtbaar zijn. Als een potentiële partner je wel snelle resultaten belooft, vraag dan door hoe degene dit van plan is te realiseren.
-
Spotgoedkope experts
Goedkoop is vaak duurkoop. Dat is ook zo bij SEO. Laat je daarom niet misleiden door experts door die je voor een spotprijs willen helpen. Dit gaat altijd ten koste van iets anders. Een goede SEO-freelancer kost bijvoorbeeld ergens tussen 60 en 130 euro per uur en bij een bureau liggen deze tarieven vaak ergens tussen 90 en 150 euro per uur.
Vraag bij het uitbesteden altijd naar de aanpak. Laat bijvoorbeeld een stappenplan opstellen en probeer een beeld te vormen van wat er allemaal gaat gebeuren. Twijfel je hierover? Zet dan een andere expert in voor een second opinion.
Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Lees andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.


