Financiering 2022: investeren en belonen nieuwe stijl

De financieringsmogelijkheden voor ondernemers gaan komend jaar steeds meer door elkaar heen lopen. Naast ouderwetse vormen zoals de lening van de bank, ga je STAK (Stichting Administratiekantoor), tokens en alle vormen ertussenin zien. Jelle Pol van Dusk Network, een van de Nederlandse specialisten op het gebied van blockchain, cryptocurrency en andere alternatieve financiering, werpt een blik op volgend jaar. ‘’Als je niet meegaat in nieuwe vormen van kapitalisering en beloning, loop je talent en kansen mis.’’

Advies op maat?

Met de MKB Diagnosetool zie je hoe jouw bedrijf ervoor staat

Vul de tool in

Trend 1: nieuwe financieringsvormen

“We zitten overduidelijk in een overgangsfase van old school financiering naar nieuwe finance instrumenten. Aandelenuitgifte of leningen bij de bank? Die zijn traditioneel en rigide, daar ga je het niet mee redden. Er zijn nieuwe smaken die volgend jaar hotter worden. Ten eerste de ‘reguliere’ tokens, zoals wij die ook bij Dusk Network uitgeven. Tokens vertegenwoordigen vaak een product, eigendomsbewijs of een deel van een bedrijf. Dan is er de STAK, een traditioneel Nederlandse entiteitsvorm die gebruikt wordt om aandelen te certificeren. De STAK maakt een nieuwe opmars omdat je hiermee een rigide aandelenkapitaal een stuk meer liquide maakt en omdat het simpel te administreren is.
Als ondernemer heb je het meeste baat bij veel flexibele instrumenten. Je moet immers het ijzer daar kunnen smeden waar het heet is. Traditioneel aandelenkapitaal gebruik je om lange termijn-investeerders te binden. Daarnaast zet je STAK of tokenisation in voor flexibele financiering als je dat nodig hebt. Als je je bedrijf laat leiden door beide vormen van financiering naast elkaar, ouderwets via banken en nieuwe stijl digitaal, kun je daar veel winst mee pakken op alle vlakken. In 2022 zitten we duidelijk in de fase waarin deze zaken steeds vloeiender naast elkaar kunnen bestaan.”

Jelle Pol

oprichter en managing director Dusk Network

Dusk Network bouwt aan toepassingen met blockchain en cryptocurrency om het uitgeven, beheren, en handelen van digitale effecten voor iedereen mogelijk te maken.

  • Bedrijfskunde en Business Information Management in Rotterdam, Technology MBA in Korea
  • 34 werknemers
  • Startkapitaal: 7 miljoen euro (token sale)
Het is goedkoper, sneller en eenvoudiger om mensen aan te trekken met tokens dan met aandelen

Trend 2: blijven meedoen in de talent-oorlog

“We zitten momenteel middenin een heuse talent-oorlog. Wil je deze winnen, dan moet je eigenlijk al meedoen met de genoemde nieuwe financieringsvormen. Daar zitten zoveel voordelen aan dat het eigenlijk de enige schaalbare manier is om in te zetten in deze strijd. Via certificaten en tokens kun je jong talent simpel extra belonen, omdat je ze daadwerkelijk en laagdrempelig mee kan laten delen in je succes. Het is goedkoper, sneller en eenvoudiger om mensen aan te trekken met tokens dan ze in Nederland mee te laten profiteren van aandelen. Het mkb begint deze pijn al te voelen, en begint er ook al handig op in te springen. Omdat het aandelenlandschap behoorlijk rigide is, is het lastig om een procent van je bedrijf te beloven. Bovendien moet je daarvoor naar de notaris, dat betekent extra kosten. Wil je je topmensen niet kwijtraken, dan zul je ze een stukje van je bedrijf moeten geven, een stukje winstdeling. En dat kan nu dus veel simpeler via certificaten en tokens. Win-win voor iedereen.
Zie al die alternatieve financiering als uitbreiding van je gereedschapskist aan mogelijkheden. Onderzoek wat de sterkste elementen van je bedrijf zijn, hoe je daar mensen mee kunt belonen en hoe je daar certificaten of tokenisatie bij in kunt zetten. Dat maakt niet alleen medewerkers blij, ook investeerders zijn happig op ‘aandelen zonder stemrecht’. Bij startups werken deze vormen van beloning als accelerator ook sterker, zo is de afgelopen jaren al bewezen.”

Trend 3: community investment

“Ik zie ook steeds meer community-investeringen. Zoals lokale restaurants die participaties uitgeven, certificaten voor hun klanten, die daardoor dan een beetje mee delen in het bedrijf. Bewoners willen steeds meer onderdeel zijn van hun stad, hun wijk. Het is eigenlijk het gemeenschapsgevoel opnieuw uitvinden. Mensen vinden het leuk als er iets in hun buurt gebeurt en investeren daar graag in mee.
En als ondernemer hoef je niet naar de bank. Je haalt hetzelfde geld op in de wijk én hebt tegelijk meer klandizie. Lokaal kopen wordt dus ook lokaal investeren. Het vergt wat van je als ondernemer, maar het biedt ook heel veel kansen.”

Trend 4: voor/door investment

“Een andere duidelijk trend zijn investeringen van bepaalde groepen voor bepaalde groepen. Denk aan vrouwelijke ondernemers die specifiek andere vrouwen financieel steunen. Dit gebeurt veelal vanuit gemeenschapszin, door bepaalde fondsen of angel investors. Het idee is dat je je verdiende geld heel specifiek wil teruggeven aan een bepaalde community. Aan de ene kant is dit vaak heel ideologisch, de investeerder wil hiermee dat een bepaalde groep starters stimuleren. Aan de andere kant is het ook vaak vanuit de eigen geschiedenis van de investeerder, investeren in waar je zelf vandaan komt.”

Trend 5: van kapitalisme naar ideologie

“Wat we de afgelopen jaren veel zagen in het investeringslandschap en de financiële wereld was vooral het traditionele kapitalisme, snel geld verdienen, exit-gericht handelen. Daar is wel een bepaalde moeheid aan het ontstaan. Ik zie steeds meer ondernemers met een visie, met een behoefte om constructief iets te veranderen en bij te dragen, ofwel ondernemen vanuit een breder moreel kompas. Daarnaast wordt ook de roep om ideologische ondernemers groter, gezien de wereldproblematiek. Succes werd vaak gemeten aan de hand van nullen op de bank; inmiddels speelt impact, gelukkig, een steeds grotere rol.”

Trend 6: crowdfunding wordt beter en serieuzer

“Met nieuwe wet- en regelgeving wordt het steeds moeilijker om crowdfunding op poten te zetten. Dus ik verwacht dat binnen een paar jaar in Nederland een paar platforms overblijven, van 50 nu naar 10 straks. Voordeel hiervan is dat crowdfunding daardoor een betere en een serieuzere markt wordt.
En hiermee kunnen de platforms concurreren met de banken én sneller de weg naar Europa openbreken, wat starters meteen internationale mogelijkheden biedt.”