Crowdfunding starten

Je wilt crowdfunding starten voor de financiering van je bedrijf. Crowdfunding opzetten doe je goed voorbereid met het KVK Stappenplan crowdfunding.

Doorloop de zeven stappen van het KVK Stappenplan crowdfunding.

1. Stel een plan op

Waarvoor heb je financiering nodig? Leg dat uit in je ondernemingsplan of business model canvas. Geef aan wat je financieringsbehoefte is (financieel plan) en welk bedrag je op wil halen met crowdfunding. Maak een zo realistisch mogelijke inschatting. 

In 2022 haalden ondernemers gemiddeld 350.000 euro op via crowdfunding. Via crowdfundingplatforms kun je vanaf 25.000 tot 2,5 miljoen euro ophalen.

Soms heb je naast crowdfunding ook andere vormen van externe financiering nodig om het totale bedrag bij elkaar te krijgen. Dat heet stapelfinanciering. Het ondernemingsplan is niet alleen de basis voor je (nieuwe) product, dienst, idee of onderneming, maar ook voor je crowdfundingcampagne.

2. Bepaal de vergoeding voor je investeerders

Bedenk welke vergoeding je de investeerders gaat bieden. Wat is realistisch? Kom met een aantrekkelijk aanbod zodat investeerders interesse krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden die je ook kunt combineren:

  • Eigen vermogen
    De investeerders kopen aandelen in je bedrijf en krijgen dividend. Dat is een vergoeding die afhankelijk is van de behaalde winst.
     
  • Vreemd vermogen
    De investeerders verstrekken een lening. Het rentepercentage en de looptijd van de lening kun je binnen een bepaalde bandbreedte zelf bepalen. Een start-up heeft een hoog risicoprofiel en dat betekent automatisch dat je een hogere rente moet aanbieden. Het crowdfundingplatform kan hierover adviseren.
     
  • Converteerbaar vreemd vermogen
    Dit is vreemd vermogen dat je om kan zetten in eigen vermogen, een converteerbare (obligatie-)lening. Dat is een lening die je op een bepaald moment kunt omzetten in aandelen.
     
  • Rewards of tegenprestatie
    Je biedt de investeerders een tegenprestatie in de vorm van een product of dienst. Je kunt ludieke acties verzinnen. Meld dit in je crowdfundingcampagne. Let op: de waarde van de tegenprestatie is omzetbelastingplichtig.
     
  • Donatie
    De investeerders schenken je het geld en verwachten hiervoor niets terug. Let op: het schenkingsrecht kan dan gelden. Boven een bepaald bedrag moet je schenkbelasting betalen.

3. Kies een crowdfundingplatform

Kies een crowdfundingplatform dat het beste bij je doel past. Let bij je keuze op de volgende aandachtspunten:

  • welk model van crowdfunding gebruikt het platform
  • wat is de hoogte van het bedrag dat je nodig hebt
  • wat is de looptijd van de inzameling of crowdfundingcampagne
  • wat is de looptijd van de financiering
  • in welke branche ben je actief

4. Zorg voor een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal over je bedrijf of je plan is belangrijk. Daarmee kun je financiers voor je plan interesseren. Bereid daarom een goede pitch voor. Vraag jezelf af wat investeerders van je willen weten zodat ze met jou in zee willen gaan. Vertel over jezelf, breng passie aan in je verhaal, geef aan welk probleem je product, dienst, idee of onderneming gaat oplossen en wie je daarmee helpt. Zo maak je duidelijk waar de investeerders hun geld in steken. Leg de investeerders uit wat de investering hen oplevert en of er risico's aan vast zitten. Gebruik beelden en bijvoorbeeld een video-pitch. Bekijk voor inspiratie en voorbeelden de video’s op de verschillende crowdfundingplatforms.

5. Mobiliseer je netwerk

Voordat de crowdfundingcampagne start, kun je jouw bestaande netwerk al enthousiast maken in informeren. Vertel bekenden dat je op zoek bent naar financiering, waarvoor je het geld nodig hebt en vanaf wanneer de crowdfundingcampagne voor iedereen live gaat. Zo krijg je alvast ambassadeurs voor je plan. Ook kun je toezeggingen verzamelen en peilen hoe de belangstelling voor je crowdfundingactie is. Organiseer bijvoorbeeld een launch-party vóór de start van de campagne om aandacht te krijgen.

6. Start je crowdfundingcampagne

Je campagne gaat live en de campagnetijd gaat in. Bebruik ieder moment om mensen over je campagne te vertellen, zowel online als offline. Maak het verhaal telkens persoonlijk en laat zien dat je er helemaal voor gaat. Zet (social) media in om je campagne onder de aandacht te brengen.

7. Blijf in contact met je investeerders

Als het goed is heb je aan het einde van de crowdfundingcampagne het doelbedrag bij elkaar verzameld. Nu begint een nieuwe fase: je gaat met je doelen aan de slag. Het is belangrijk dat je ook in deze periode met je investeerders blijft communiceren. Vertel hen over de voortgang van je activiteiten. Kom je beloftes na, dus geef je investeerders hun vergoeding. Blijf hierover met hen in contact, ook, of juist, als het realiseren van je plannen vertraging oploopt.

Tips voor crowdfunding

  • Zorg dat je voldoende tijd hebt om aan crowdfunding te besteden. De doorlooptijd ligt tussen de vier en zes maanden.
  • Gratis crowdfunding starten bestaat niet. Voor een campagne moet je altijd investeringen doen. Bijvoorbeeld voor je promotiemateriaal zoals video's.
  • Onbekenden investeren niet zo snel als er nog niets op de teller van je campagne staat. Zorg daarom eerst dat bekenden uit je netwerk een bedrag investeren.
  • De investeerders zijn de ambassadeurs van je bedrijf. Houd ze regelmatig op de hoogte.

KVK Crowdfunding Scan

Doe de KVK Crowdfunding Scan en ontdek in twee minuten of crowdfunding bij je past.

Start de scan

Hulp bij financiering

Hulp inschakelen vergroot je kansen op financiering. Met de juiste adviseur en een goede financiële onderbouwing krijg je makkelijker een positief antwoord op je financieringsaanvraag. Deze adviseurs helpen je op weg.