Business Model Canvas: in 9 stappen naar succes
- Jeanine Hoekstra
- Stappenplan
- Bijgewerkt 24 april 2025
- 3 min
- Starten
Wil je een bedrijf starten of heb je een nieuw productidee? Of wil je weten hoe je je bedrijf kunt aanpassen als er iets verandert in je branche? Met het Business Model Canvas (BMC) breng je je bedrijf helder in beeld. Zo ontdek je waar kansen liggen en waar je kunt bijsturen. Handig als je net begint met ondernemen, maar ook als je bedrijf al een tijdje bestaat. Lees in 9 duidelijke stappen hoe je het BMC gebruikt.
KVK Start een eigen bedrijf
Tijdens dit online event op 6 mei krijg je stap voor stap alle informatie om je bedrijf succesvol te starten.
Wat is het Business Model Canvas?
Het Business Model Canvas (BMC) is een handig hulpmiddel waarmee je in 9 stappen of bouwstenen je bedrijf in beeld brengt. In één overzicht zie je wie je klanten zijn, wat je aanbiedt, hoe je je geld verdient en met wie je samenwerkt. Zo zie je hoe al deze dingen met elkaar samenhangen en kun je beter en sneller inspelen op veranderingen in jouw markt.
De 9 bouwstenen van het BMC
Ga je met het BMC aan de slag, dan kijk je naar deze 9 bouwstenen:
- Klantsegmenten: wie is je klant?
- Waardeproposities: waarom kiezen klanten voor jou?
- Kanalen: hoe vinden klanten je bedrijf?
- Klantrelaties: hoe heb je contact met je klanten?
- Inkomstenstromen: waarmee ga je geld verdienen?
- Kernmiddelen: wat heb je nodig om verder te komen?
- Kernactiviteiten: wat gaat je bedrijf doen?
- Belangrijkste partners: met wie werk je samen?
- Kostenstructuur: hoe ziet het er financieel uit?
Business Model Canvas invullen
De bouwstenen zet je op een groot invulformulier. Je kunt zo'n formulier downloaden of een whiteboard of groot vel papier gebruiken. Vul het model al brainstormend in. Dat kan alleen, maar liever nog met anderen. Met collega’s of andere ondernemers kom je vaak tot meer ideeën en inzichten.
1. Klantsegmenten: wie is je klant?
Hier beschrijf je welke verschillende soorten klanten je met je bedrijf wilt bereiken. Dat kan een groep mensen of organisaties zijn. Kies bewust welke klantengroepen je helpt met jouw product of dienst. En ook welke niet. Elke klantengroep heeft zijn eigen wensen. Hoe meer je weet van de wensen van je klant en het koopgedrag, hoe beter je je klant van dienst kunt zijn.
2. Waardeproposities: waarom kiezen klanten voor jou?
Een waardepropositie is de reden waarom klanten voor jouw bedrijf kiezen. Wat maakt jouw product of dienst aantrekkelijk? Is het de goede service, het unieke aanbod, het gebruiksgemak, de prijs, de kwaliteit? Als je dit goed weet, kun je klanten beter overtuigen.
3. Kanalen: hoe vinden klanten je bedrijf?
Kanalen spelen een belangrijke rol in hoe een klant je bedrijf ervaart. Je hebt communicatie-, distributie- en verkoopkanalen. Elk kanaal heeft een eigen functie, bijvoorbeeld:
- De bekendheid van je product of dienst vergroten.
- Service bieden nadat klanten een product hebben gekocht.
- Feedback van klanten op je bedrijf verzamelen.
4. Klantrelaties: hoe heb je contact met je klanten?
Deze bouwsteen helpt je om erachter te komen hoe je contact wilt hebben met je klant. Dat kan per klantengroep verschillen en hangt af van je doel. Wil je nieuwe klanten binnenhalen of juist bestaande klanten behouden? Ga je voor snellere levertijden of wil je een betere klantbeoordeling krijgen? De keuzes die je hierin maakt, bepalen welke indruk je bij je klant achterlaat. Een goede klantervaring zorgt ervoor dat klanten terugkomen en je bedrijf aanbevelen bij anderen.
5. Inkomstenstromen: waarmee ga je geld verdienen?
Bij deze stap zet je op papier hoeveel omzet of klanten je nodig hebt om winst te maken. Er zijn veel manieren om geld te verdienen met je bedrijf. Dat noem je verdienmodellen. Je kunt bijvoorbeeld losse producten of abonnementen verkopen, iets verhuren of betaald krijgen voor service of reclame. Onderzoek welk verdienmodel past bij jou en je klanten.
6. Kernmiddelen: wat heb je nodig om verder te komen?
Kernmiddelen zijn de belangrijkste gereedschappen en middelen om je businessmodel te laten werken. Deze hulpbronnen zorgen dat je je klant bereikt, de relaties met je klanten onderhoudt en geld verdient. Apparatuur kan een kernmiddel zijn. Maar ook patenten, geld of de kennis van je medewerkers zijn kernmiddelen. Zo heb je voor een webshop een goed werkende website nodig. En voor een koeriersbedrijf gebruik je een bestelbus.
7. Kernactiviteiten: wat gaat je bedrijf doen?
Hier gaat het om de belangrijkste activiteiten die je met je bedrijf doet: de kernactiviteiten. Je hebt ze nodig om geld te verdienen. Maar ook om de relatie met je klanten te onderhouden en je markten te bereiken. De belangrijkste vraag bij deze stap is: wat doe ik met mijn bedrijf om te zorgen dat mijn bedrijfsmodel werkt? En wat niet? Sommige activiteiten kun je het beste zelf doen, andere kun je beter uitbesteden.
8. Belangrijkste partners: met wie werk je samen?
Bij deze bouwsteen denk je na over met wie je wil of moet samenwerken: je partners. Met de juiste partners bereik je je doelen sneller. Een doel kan zijn: groeien met je bedrijf en succesvoller zijn in de markten waarin je actief bent. Leer je partners goed kennen om de samenwerking succesvol te maken.
9. Kostenstructuur: hoe ziet het er financieel uit?
Een bedrijf starten kost geld. Reken uit wat je nodig hebt. Zet je belangrijkste resources, kernactiviteiten en partners duidelijk op een rij. Waar zitten de hoogste kosten? Kun je besparen of voor hetzelfde geld meer produceren?
Het complete model
Als je alle onderdelen van het Business Model Canvas hebt doorlopen, heb je een goed beeld van waar je staat met je bedrijf. Met die informatie kun je goed onderbouwde en doelbewuste stappen zetten. Een plan is er niet voor in de bureaula, maar moet leiden tot actie. Pak het ingevulde Business Canvas Model er daarom regelmatig bij om te zien hoe je je bedrijf kunt blijven ontwikkelen.