Een eigen pop-up store starten doe je zo

Een pop-up store is een tijdelijke onderneming die voor een korte periode is gevestigd in een leegstaand winkelpand. In deze winkels worden vaak gelimiteerde of bijzondere producten aangeboden.

Als een winkelier failliet gaat, wordt hetzelfde pand wel eens gebruikt voor een pop-up store. Webshopeigenaren, partijhandelaren of bedrijven met een nieuw product hebben tijdelijk hun pop-up winkel in het vrijgekomen pand. Dat de pop-up store tijdelijk is, draagt bij aan de naamsbekendheid. Hoe pak je het openen van een pop-up store aan?

Het nut van een pop-up store

Er zijn verschillende redenen waarom het handig kan zijn om een pop-up store te openen. 

  • Een pas geopende winkel trekt de aandacht. Dit is een handige manier om de naamsbekendheid van een merk te vergroten.
  • Voor webwinkels is het een slimme manier om hun klanten de producten te laten zien, voelen en passen. En om kennis te maken met de klant.
  • Het tijdelijke karakter draagt bij aan het op-is-op-effect. Klanten gaan sneller over tot kopen omdat ze bang zijn dat het product later op is.
  • Als (online) winkelier is een pop-up store de manier om te testen hoe de klant reageert op nieuwe producten.

Wat kost een pop-up store?

De kosten voor het openen van een pop-up store verschillen per stad en gemeente. Het is niet alleen afhankelijk van de duur van de huur van het pand, maar ook de prijs per vierkante meter. 

Onderhandel over de huurprijs en laat de huurovereenkomst door een jurist checken. Zorg dat je vooraf een financieel plan hebt opgesteld. Dit is een hulpmiddel waarmee je bepaalt of je plannen financieel haalbaar zijn.

Wat moet je regelen?

Het openen van een pop-up store is feitelijk het openen van een eigen winkel. Je krijgt met verschillende wetten en regels te maken. Je gaat niet alleen op zoek naar een geschikte locatie en bedrijfspand, maar onderzoekt ook of je doelgroep daar zit en wat de kosten voor de inrichting zijn. 
Naast het huren van een pand krijg je te maken met:

  • verzekeringen
  • pinnen, cash, iZettle of Apple Pay
  • kosten voor inrichting
  • voorraad en transport
  • personeel
  • elektra, gas, water
  • kosten voor vergunningen

Een geschikte locatie kiezen

Met een webshop ben je wereldwijd te vinden. Bij een pop-up shop is dat anders. Een pop-up shop wordt veelal ingezet als marketingtool. Het vinden van een geschikte locatie maakt onderdeel uit van je marketingstrategie.
Tips om een geschikte plek te vinden voor jouw pop-up store:

  • Informeer bij makelaars en de gemeente. Zij hebben zicht op panden die leeg staan of leeg komen.
  • Zoek contact met winkeliersverenigingen. Daar liggen kansen voor gezamenlijke acties als promotie en kosten voor beveiliging. Of voor gezamenlijke belangenbehartiging.
  • Win informatie in bij brancheorganisaties als INretail. Zij kennen de markt door en door.
  • Vertel over je plannen. Via via hoor je wellicht over een pand dat leeg staat of komt.
  • Kijk online bij aanbieders als popupplaza.nl, ruimtetehuurtekoop.nl en loggersconsultancy.nl. Zij helpen met het zoeken naar een geschikte ruimte.
  • Kijk of je op een station bij jou in de buurt een ruimte kunt huren. De NS verhuurt bijvoorbeeld tijdelijke winkelruimtes op stations aan ondernemers.

Let op: denk bij het zoeken naar een geschikt pand ook aan het verschil tussen de regels voor middenstandsbedrijfsruimten en overige bedrijfsruimten. Soms wordt een gebruiksovereenkomst gehanteerd in plaats van een huurovereenkomst.

Denk bij het kiezen van een locatie ook aan…

  • Waar je doelgroep zit. Is dat in een klein dorp of juist een grote stad?
  • Omliggende winkels. Zijn het concurrenten of versterk je elkaar juist?
  • Doorloop van de winkelstraat. Ga een week lang dagelijks kijken.
  • Een locatie die past bij de beleving en uitstraling van je webshop. Dat straalt herkenbaarheid uit.
  • Het aantal vierkante meters dat je nodig hebt.
  • Hoe lang je wil huren: een week, een maand, twee maanden of langer?

Vier manieren om op te vallen

Voordat de deuren opengaan, moet je pop-up winkel er goed uitzien. Je hebt maar kort de tijd om op te vallen. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt en klanten trekt? Sanne Noorman opende in 2013 als een van de eerste een pop-up store in Horst. Naast haar schoenenwebshop Uppark wilde zij testen of een fysieke winkel zinvol was. Noorman deelt haar ervaringen met jou.

  1. Laat een grote banner maken. Plak deze vlak voor de opening over de gehele etalageruit. Het valt op, mensen worden nieuwsgierig, willen naar binnen kijken, en het bouwt de spanning op. Aangewakkerde nieuwsgierigheid zorgt bij de opening voor een toestroom aan mensen.
  2. Benader de lokale kranten en media. Zij zijn altijd op zoek naar nieuws en verhalen in de regio.
  3. Maak gebruik van de naamsbekendheid van je webshop. Het nodigt potentiële klanten uit om producten te zien en voelen. Om gevoel te krijgen bij jou en je bedrijf. Klanten die anders niet via je webshop zouden kopen.
  4. Ga de samenwerking aan met bestaande winkels. Creëer een totaal concept en zorg voor kruisbestuiving. Leg producten van andere winkels in jouw pop-up store en andersom. Klanten komen in winkel A en gaan vervolgens naar B en C en omgekeerd. Voorbeeld: samenwerking met een schoonheidssalon en kledingwinkel. Het totaal concept bestaat dan uit: schoenen, kleding en parfum. Zorg wel dat je concept past binnen je segment of branche om geloofwaardig te blijven.