Stap 2 van 5

Bekijk je mogelijkheden en aandachtspunten

Wil je doorgaan met je bedrijf? Dan moet je veranderingen in je bedrijf doorvoeren. Onderzoek waar voor jou kansen liggen en welke oplossingen je kunt overwegen.

Stap 2: Bekijk je mogelijkheden en aandachtspunten

Onderzoek wat je moet aanpassen in je bedrijf en organisatie zodat je de toekomst weer aan kunt. Hoe staat het bijvoorbeeld met je productiemiddelen? Is je winkelinrichting toekomstbestendig? Zijn je vervoersmiddelen aan vervanging toe? Kan je bedrijf de toekomst aan?

Kansen

Je bent waarschijnlijk niet de enige aanbieder van je product of dienst. Onderzoek hoe deze andere aanbieders het in de markt doen met behulp van een concurrentieanalyse. Je geeft bij elke concurrent aan wat de sterke en zwakke punten zijn zodat je daar op in kunt spelen. Doen zij dingen die jij nog niet doet of slimmer kunt doen? Op welke klanten richten zij zich en op welke manier kun jij je nog beter van hen onderscheiden? Net als jij onderzoeken veel collega-ondernemers of ze willen blijven ondernemen. Als zij stoppen biedt dat jou misschien extra mogelijkheden. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die je laten zien hoe je te werk kunt gaan.

Product of dienst vernieuwen

Onderzoek of je een nieuw of vernieuwd product kunt aanbieden, of een nieuwe dienst. Welke extra service willen je klanten? Bied bijvoorbeeld onderhoudsservice op je product. Lever je een dienst? Bied die dienst ook online aan via een website, webshop of platform. Daarmee verlaag je de drempel voor vaste klanten en bereik je nieuwe klanten. Je kunt ook denken aan een abonnementsmodel. Zoals bij softwarebedrijven die antivirusprogramma’s aanbieden.

Verdienmodel aanpassen

Onderzoek of het aanpassen van je verdienmodel je nieuwe mogelijkheden biedt. Je kunt uit tientallen verdienmodellen kiezen. Denk naast goederenverkoop, uurtje-factuurtje en een abonnement bijvoorbeeld ook aan personalisatie: het op maat maken van je product of dienst voor de koper. Ga voor een model dat past bij je product of dienst en je klantengroep. Houd bij alle aanpassingen rekening met wat ze kosten en wat ze je opleveren.

Prijzen verhogen

De prijzen van veel producten en diensten stijgen. Die hogere kosten kun je misschien niet altijd via een verhoogd uurtarief  of aangepaste productprijs doorberekenen aan je afnemers. Bijvoorbeeld omdat je voor een langere periode een prijsafspraak hebt gemaakt. Of omdat je een offerte voor een lagere prijs hebt uitgebracht. Misschien wil je klant geen hogere prijs betalen en ben je bang je klant te verliezen. Het door blijven leveren tegen een te lage prijs gaat ten koste van je marge. In combinatie met gestegen bedrijfskosten kan het je zelfs verlies opleveren.

Aandachtspunten

Breng ook in kaart met welke aandachtspunten je iets moet doen als je besluit om door te gaan.

Veranderend bestedingsgedrag

Door stijgende prijzen maken jouw klanten nieuwe keuzes in hun bestedingen. Dat geldt ook voor de klanten van jouw klanten. Heb je straks nog voldoende klanten en besteden ze voldoende om jouw noodzakelijke omzet te bereiken? Misschien moet je een nieuwe doelgroep aanboren.

Afhankelijkheden in kaart brengen

Ben je afhankelijk van een of meerdere leveranciers? Houd er rekening mee dat ook zij misschien keuzes moeten maken. Je kunt te maken krijgen met hogere inkoopkosten, wijzigingen in het assortiment en minimale bestelhoeveelheden. Of je leverancier stopt met zijn bedrijf. Onderzoek voor je eigen continuïteit of er alternatieve leveranciers beschikbaar zijn. Kijk ook goed naar je klantenkring. Als je een groot deel van je omzet bij een of enkele klanten realiseert, ben je kwetsbaar als er met hen iets gebeurt.

Financiering vinden

Om door te kunnen gaan, heeft je onderneming waarschijnlijk extra geld nodig. Als dat niet uit eigen spaargeld kan komen, moet je op zoek naar financiering. Een zakelijke lening vind je bij een bank of een van de alternatieve financiers. Met een financieel plan breng je in beeld of doorgaan met voorgenomen wijzigingen financieel haalbaar is. Op basis van de cijfers kun je bepalen of je doorgaat of niet. 

In de volgende stap lees je meer over de financiële kant van doorgaan of stoppen met je bedrijf.

KVK Adviesteam

Bel met de ervaren adviseurs van het KVK Adviesteam. Zij denken met je mee over vervolgstappen voor je bedrijf. Zij geven advies en verwijzen door naar organisaties uit het KVK-netwerk. Bel gratis: 0800 21 17.