Stap 2 van 5

Bekijk je mogelijkheden en aandachtspunten

Wil je doorgaan met je bedrijf? Ga dan dingen in je bedrijf anders doen. Onderzoek waar kansen liggen en welke oplossingen er voor je zijn.

Onderzoek wat je moet aanpassen in je bedrijf en organisatie zodat je klaar bent voor de toekomst. Hoe staat het bijvoorbeeld met je productiemiddelen zoals je machines en gereedschap? Is je winkelinrichting toekomstbestendig? En zijn je vervoersmiddelen aan vervanging toe? 

Kansen

Je bent waarschijnlijk niet de enige aanbieder van je product of dienst. Onderzoek hoe andere aanbieders het in de markt doen met een concurrentieanalyse. Je geeft bij elke concurrent aan wat de sterke en zwakke punten zijn zodat je daar op in kunt spelen. Doen zij dingen die jij nog niet doet of die je slimmer kunt doen? Op welke klanten richten zij zich? En op welke manier kun jij je nog beter van hen onderscheiden? Net als jij onderzoeken veel collega-ondernemers of ze willen blijven ondernemen. Als zij stoppen biedt dat jou misschien extra mogelijkheden. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die je laten zien wat je kunt doen.

Product of dienst vernieuwen

Onderzoek of je een nieuw of vernieuwd product kunt aanbieden, of een nieuwe dienst. Welke extra service willen je klanten? Bied bijvoorbeeld onderhoudsservice op je product. Lever je een dienst? Bied die dienst ook online aan via een website, webshop of platform. Daarmee maak je bestellen makkelijker voor vaste klanten en bereik je nieuwe klanten. Je kunt ook denken aan abonnementen. Zoals bij softwarebedrijven die antivirusprogramma’s aanbieden.

Verdienmodel aanpassen

Onderzoek of het aanpassen van je verdienmodel je bedrijf sterker maakt. Je kunt uit tientallen verdienmodellen kiezen. Denk naast verkoop van goederen, uurtje-factuurtje en een abonnement bijvoorbeeld ook aan personalisatie. Bij personalisatie maak je een product of dienst voor de koper. Kies een model dat past bij je product of dienst en je klantengroep. Houd rekening met wat de aanpassingen kosten en wat ze je opleveren.

Prijzen verhogen

De prijzen van veel producten en diensten stijgen. Die hogere kosten kun je misschien niet altijd via een verhoogd uurtarief  of aangepaste productprijs doorberekenen aan je klanten. Bijvoorbeeld omdat je voor een langere periode een prijsafspraak hebt gemaakt. Of omdat in je offerte een lagere prijs stond. Misschien wil je klant geen hogere prijs betalen en ben je bang dat je de klant verliest. Blijf je leveren tegen een te lage prijs, dan gaat dat ten koste van je winstmarge. Samen met gestegen bedrijfskosten kan het zelfs zorgen voor verlies.

Aandachtspunten

Bekijk ook met welke punten je iets moet doen als je besluit dat je doorgaat.

Veranderend bestedingsgedrag

Je klanten maken nieuwe keuzes in hoeveel ze uitgeven, omdat de prijzen stijgen. Dat geldt ook voor de klanten van jouw klanten. Heb je straks nog genoeg klanten? Geven ze voldoende uit en bereik je de omzet die je nodig hebt? Misschien moet je een nieuwe doelgroep zoeken.

Afhankelijkheden in kaart brengen

Ben je afhankelijk van een of meer leveranciers? Houd er rekening mee dat ook zij misschien keuzes moeten maken. Je kunt te maken krijgen met hogere inkoopkosten, wijzigingen in het aanbod en minimale bestelhoeveelheden. Of je leverancier stopt met zijn bedrijf. Onderzoek of er andere leveranciers beschikbaar zijn. Kijk ook goed naar je klantenkring. Als je een groot deel van je omzet bij een of enkele klanten haalt, ben je kwetsbaar als er met hen iets gebeurt.

Financiering vinden

Je bedrijf heeft waarschijnlijk extra geld nodig als je door wilt gaan. Heb je geen spaargeld? Dan moet je op zoek naar financiering. Een zakelijke lening vind je bij een bank of een van de alternatieve financiers. Met een financieel plan bekijk je of doorgaan met voorgenomen wijzigingen financieel haalbaar is. Op basis van de cijfers kun je bepalen of je doorgaat of niet. 

In de volgende stap lees je meer over de financiële kant van doorgaan of stoppen met je bedrijf.

KVK Adviesteam

Bel met de ervaren adviseurs van het KVK Adviesteam. Zij denken met je mee over vervolgstappen voor je bedrijf. Zij geven advies en verwijzen door naar organisaties uit het KVK-netwerk. Bel 088 585 22 22.