Internationale e-commerce

E-commerce in Spanje

Met 24,8 miljoen online shoppers en ruim 46 miljoen inwoners is de Spaanse e-commerce-sector veelbelovend. Naar verwachting blijft het aantal Spaanse online kopers de komende jaren groeien. De Spaanse online consument haalt meer producten uit het buitenland dan dat buitenlanders producten bij Spaanse webshops kopen. Dit biedt kansen voor Nederlandse ondernemers.

Onderzoek van Capterra laat zien dat COVID-19 de digitale transformatie van bedrijven wereldwijd versnelt. De Spaanse consument heeft het online shoppen ontdekt en is aan een inhaalslag begonnen. In verhouding tot landen als Nederland en Duitsland is het aantal aanbieders nog laag. Het juiste moment om in te stappen. In dit artikel lees je waar je aan moet denken bij het opzetten van je Spaanse webshop.

De markt

Spanjaarden zijn prijsgevoelig. De focus ligt meer op prijs dan op kwaliteit. Ga na of je product aan de lokale productvoorschriften voldoet en of de Spaanse consument interesse in je product heeft. RVO.nl heeft marktinformatie over Spanje.

Spaanse consumenten staan nog wantrouwend tegenover online winkelen (bron: Lightspeed eCom). Spaanse bedrijven hebben over het algemeen een lager serviceniveau en dit zorgt voor teleurstellende ervaringen bij de koper. Vaak belt een Spaanse consument eerst om na te gaan of een webshop echt bestaat. Met een Spaanstalige klantenservice bedien je een klant in zijn vertrouwde eigen taal. En telefonische orders aannemen kan je omzet verhogen.

Spaanse e-commerce regelgeving

Spanje stelt geen lokale eisen aan online verkopen. De nationale Spaanse wetgeving volgt de Europese regels. Deze regels zijn vergelijkbaar met die in Nederland. Starten in Spanje is hierdoor relatief laagdrempelig.

Aanvragen lokale domeinnaam

De Spaanse consument heeft een voorkeur voor Spaanstalige websites. Een .es-domeinextensie registreer je bij het Spaanse red.es, de officiële partij voor het registreren van domeinnamen met lokale extensie.

Bij Nederlandse hostingbedrijven kun je online een website met .es-domeinextensie registreren. Aan deze extensie zijn geen speciale voorwaarden verbonden. Zolang de beoogde domeinnaam nog vrij is, mag iedereen deze registreren.

Webwinkelkeurmerken

De Spaanse koepelorganisatie voor e-commerce is Adigital. Een Spaans webwinkelkeurmerk is Confianza Online. Spaanse consumenten hebben vertrouwen in een webshop met dit keurmerk. Het is vergelijkbaar met het Nederlandse Thuiswinkel.org-keurmerk. Confianza bemiddelt wanneer een consument een verschil van mening heeft met een bij hen aangesloten webshop.

Betaalmogelijkheden

Spanjaarden betalen graag via PayPal, TPV Virtual, met een creditcard of bankovermaking. Als je bankovermaking aanbiedt, regel dan ook een Spaans bankrekeningnummer. Hiermee gaan betalingen makkelijker en sneller.

Er zijn nieuwe betaalmethoden zoals 'buy-now-pay-later' waarbij je pas betaalt nadat de bestelling geplaatst is. Of ‘cash on delivery’ waarbij een klant betaalt bij levering. Spanjaarden die niet eerder online producten bestelden kun je zo makkelijker overtuigen om dit wel te doen.

Btw bij afstandsverkopen Spanje

Tot aan het drempelbedrag mag je met Nederlandse btw factureren aan Spaanse particuliere afnemers, ondernemers die geen btw-aangifte doen of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn. Het drempelbedrag voor Spanje is 35.000 euro. Vanaf het moment dat je dit bedrag overschrijdt, moet je het Spaanse btw-tarief berekenen. De Europese Unie geeft informatie over de Spaanse btw-tarieven (IVA - Impuesto al Valor Agregado) en de btw-tarieven van andere lidstaten. Lees alles over btw en internationaal zakendoen.

3 tips

  1. Pas je webshop aan. Zorg dat een Spaanse consument zich thuis voelt in je webshop. Gebruik bijvoorbeeld een Spaans contactadres en telefoonnummer.
  2. Vertaal de content van je webshop in het Spaans. Naast teksten en productinformatie vertaal je ook banners, contactgegevens en e-mails. Huur hiervoor een professionele vertaler in.
  3. Gebruik bijvoorbeeld Google Keyword Planner en stem je woordkeuze af met je vertaler. Vermijd Engelse teksten. Het gebruik van goed vertaalde Spaanse teksten verbetert je vindbaarheid in zoekmachines als Google.

Cijfers

De Spaanse Mededingingsautoriteit (CNMC) meldt dat de online handel in Spanje in het eerste kwartaal van 2020 meer dan 12,2 miljard euro bedroeg. Dit is 11,6% meer dan het jaar ervoor. De groeiende e-commerce cijfers lokken de grotere platformen naar Spanje. Marktplaatsen als Amazon.es, Elcorteingles.es en Carrefour.es zijn al in Spanje neergestreken. Ook het Chinese Alibaba heeft haar ogen op Spanje gericht om verdere groei in Europa te realiseren.

Wil je zelf geen webshop in Spanje oprichten? Dan is het aanbieden van jouw producten op een buitenlands platform misschien iets voor jou.
Sandra Visser-Meijer

Als KVK-adviseur Internationaal Ondernemen ben ik een klankbord voor ondernemers op export- en importgebied. Ik heb praktische ervaring met exportmanagement en een voorliefde voor crossborder e-commerce.

InspiratiePage