Hoe kan ik een eenmanszaak overnemen of overdragen aan een nieuwe eigenaar?

Je vult een aantal formulieren in om de wijziging door te geven aan KVK. Soms doe je dit via de post. In de meeste gevallen maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om de wijziging definitief te maken.

In dit artikel

 

Let op: schrijf de bestaande eenmanszaak niet apart uit. Doe je dit wel, dan kunnen je bestaande contracten worden stopgezet. Denk bijvoorbeeld aan je zakelijke bankrekening en verzekeringen. Ook wordt de geschiedenis uit het Handelsregister niet meegenomen. Dat kan invloed hebben op bijvoorbeeld het aanvragen van leningen bij de bank of subsidies bij de overheid.  

Welke formulieren moet ik invullen voor de wijziging?

Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk bewijs je moet meenemen. 

  • Formulier 14: Gegevens wijzigen van een onderneming of vestiging. De oude eigenaar vult vragen 1, 2, 9 en 10 in. 

  • Formulier 1: Eenmanszaak inschrijven. De nieuwe eigenaar geeft op dat de bestaande onderneming als eenmanszaak wordt voortzet.

Soms moet je voor jouw situatie nog extra dingen regelen. Bijvoorbeeld voor je personeel of je vergunningen. We hebben alles waar je aan moet denken op een rijtje gezet.  

Wat moet ik doen als ik de nieuwe eigenaar word, maar ik heb al een eenmanszaak?

Je kunt geen tweede eenmanszaak inschrijven. Heb je al een eenmanszaak? Kies dan uit de volgende twee situaties: 

Situatie 1. Staat de eenmanszaak die je overneemt ingeschreven op een ander adres dan je eigen eenmanszaak? 

Kies dan voor het inschrijven van een nevenvestiging. Download de formulieren hieronder, vul ze in en verstuur deze per post naar een KVK-kantoor. Je hoeft geen afspraak te maken om langs te komen. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen.  

  • Formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven 

  • Formulier 14: Wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens

Stuur ook een kopie van de volgende documenten mee: 

  • En een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract. 

Situatie 2. Staat de eenmanszaak die je overneemt ingeschreven op hetzelfde adres dan je eigen eenmanszaak? 

Dan kun je geen nevenvestiging inschrijven. Wel kun je een extra handelsnaam of activiteiten toevoegen aan je eenmanszaak. Geef dit online aan ons door.

Hoe maak ik een afspraak bij KVK?

Dit doe je door in te loggen met DigiD onderaan deze pagina.  

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.  

  • Neem de ingevulde formulieren en bewijs mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen. 

  • De oude eigenaar hoeft niet mee te komen naar de afspraak. Neem wel een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de oude eigenaar mee.

  • Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding

Waar moet ik nog meer aan denken?

Aansprakelijkheid 

Bij een eenmanszaak ben je privé aansprakelijk voor alles wat je in je bedrijf doet. Voor de wet is er geen verschil tussen je bedrijf en privézaken. 

Bezoekadres en bedrijfsactiviteit 

Als je een bedrijf overneemt, moeten het bezoekadres en minimaal één bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.  

Startdatum

Ligt deze in de toekomst? Dan kun je de wijziging nu al aan ons doorgeven. De wijzigingen zie je pas vanaf de inschrijfdatum in bijvoorbeeld Mijn KVK.

Nevenvestiging 

Is er een nevenvestiging? Dan moet deze bij de eenmanszaak (opnieuw) ingeschreven worden. Gebruik hiervoor formulier 9: Vestiging van een onderneming inschrijven. Neem dit formulier mee naar je afspraak. Of stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijsstukken, met de post naar KVK. 

Gevolmachtigde 

Is er een gevolmachtigde? Dan moet deze bij de eenmanszaak (opnieuw) ingeschreven worden.  

  • Is de gevolmachtigde een persoon? Dan komt die mee naar de afspraak met een geldig identificatiebewijs.  

  • Is de gevolmachtigde een organisatie? Gebruik hiervoor formulier 13: Gevolmachtigde of gevolmachtigd handelsagent inschrijven. Stuur het, samen met de ingevulde formulieren en bewijsstukken, met de post naar KVK. 

KVK-nummer en btw-nummer 

Na het veranderen van eigenaar krijgt de eenmanszaak een nieuw KVK-nummer en btw-nummer (btw-id). Wij geven deze wijziging door aan de Belastingdienst. Daarvoor hoef jij dus niets te doen.

Contracten aanpassen 

Controleer of je bestaande contracten van je eenmanszaak moet aanpassen na de overname. Denk bijvoorbeeld aan huur- en onderhoudscontracten, de zakelijke bankrekening en verzekeringen.  

Vergunningen controleren 

Vergunningen zijn vaak niet meer geldig als de rechtsvorm van je bedrijf verandert. Soms kun je ze meenemen naar je nieuwe bedrijf. Misschien moet je vergunningen opnieuw aanvragen. Dit kan soms weken duren en kost vaak geld. Bespreek je vragen hierover met de gemeente of met het KVK Adviesteam

Meer informatie 

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein. 

Veelgestelde vragen

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD

Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.