Eenmanszaak overnemen of overdragen aan een nieuwe eigenaar
- 15 dec 2021
- Bijgewerkt 15 dec 2021
- 2 min
- Verkopen en overnemen
Er zijn verschillende manieren waarop je de overdracht van jouw eenmanszaak kunt registreren. Houd er rekening mee dat je maar 1 eenmanszaak kunt hebben.
Let op: bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
Samen
De oude en de nieuwe eigenaar maken samen een afspraak om een KVK-kantoor te bezoeken. Vul voor de afspraak de volgende formulieren in:
- Formulier 14: 'wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens'. De oude eigenaar vult vragen 1, 2, 9 en 10 in.
- Formulier 1: 'inschrijving eenmanszaak'. De nieuwe eigenaar geeft op dat hij/zij de bestaande onderneming als eenmanszaak voortzet.
Zowel de oude als de nieuwe eigenaar nemen een geldig legitimatiebewijs mee.
Maak een afspraak door onderaan de pagina te klikken op de knop 'Inloggen met DigiD'. Je kunt een afspraak maken bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Alleen nieuwe eigenaar
De nieuwe eigenaar maakt een afspraak om zonder de oude eigenaar een KVK-kantoor te bezoeken. Regel daarvoor de volgende zaken:
- Formulier 14: 'wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens'. De oude eigenaar vult vragen 1, 2, 9 en 10 in.
- Formulier 1: 'inschrijving eenmanszaak'. De nieuwe eigenaar geeft op dat hij/zij de bestaande onderneming als eenmanszaak voortzet.
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de oude eigenaar.
De nieuwe eigenaar neemt een geldig legitimatiebewijs, de formulieren en de kopie van de legitimatie van de oude eigenaar mee.
Maak een afspraak door onderaan de pagina te klikken op de knop 'Inloggen met DigiD'. Je kunt een afspraak maken bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een eenmalige inschrijfvergoeding (betaling alleen mogelijk via pin, creditcard of mobiel).
Nieuwe eigenaar heeft al een eenmanszaak
Je mag maar een eenmanszaak hebben. Een tweede inschrijven is dus niet mogelijk. Wat kun je wel doen?
- Staat het bedrijf dat je overneemt op een ander adres dan jouw huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging. Stuur formulier 9 (Inschrijfformulier vestiging van een onderneming) en formulier 14 (Wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens) in 1 envelop per post naar ons toe. Stuur ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaars van de formulieren en een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract mee. Je hoeft geen afspraak te maken om langs te komen.
- Is het adres hetzelfde als het adres van je eenmanszaak? Dan schrijf je geen nevenvestiging in. Geef in dit geval je wijzigingen voor je huidige eenmanszaak online aan ons door. Voeg bijvoorbeeld activiteiten of een extra handelsnaam toe.
Aanvullende bewijsstukken
Wij vragen de nieuwe eigenaar om aanvullende bewijsstukken, zoals een huurovereenkomst voor een bedrijfsruimte of een franchiseovereenkomst.
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Veranderingen
Bij een bedrijfsoverdracht krijgt een onderneming een nieuw KVK-nummer en btw-id, zodat duidelijk is dat er sprake is van een nieuwe eigenaar. Wij zorgen tijdens de wijziging in het Handelsregister ook voor de wijziging bij de Belastingdienst.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de nieuwe eigenaar.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je op Ondernemersplein.nl.
Afspraak maken
Klik op 'Inloggen met DigiD' om een afspraak in te plannen en de overdracht definitief te maken.
Veelgestelde vragen over DigiD
Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen.
Via e-mail én sms of via brief
Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen:
- Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
- Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.
Via DigiD
Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:
- Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
- Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
- Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
- Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
- Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
- Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
- Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
- Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
- Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.
- Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
- Je DigiD is niet geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
- Je DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
- Je DigiD is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.
Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van DigiD.
Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservernummer (BSN).
Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.