Van vof naar eenmanszaak

De overdracht van een vof naar een eenmanszaak of het wijzigen van de rechtsvorm van je vof naar een eenmanszaak regel je door de volgende formulieren in te vullen en een afspraak met KVK te maken. Houd er rekening mee dat je maar 1 eenmanszaak kunt hebben.

Let op: bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.

Neem naar de afspraak een geldig legitimatiebewijs mee.

Maak een afspraak door onderaan de pagina te klikken op de knop 'Inloggen met DigiD'. Gaat het om een overname? Dan moet de nieuwe eigenaar de afspraak maken. Je kunt een afspraak maken bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Uitzondering legitimatieplicht

Ben je een vennoot die eigenaar wordt van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Je stuurt de ondertekende formulieren met bijlagen dan naar het KVK-postadres.

UBO-register

Een eenmanszaak hoeft geen UBO's te registreren. KVK schrijft de UBO’s voor jouw vof uit. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Ingangsdatum

Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel@ aanvragen.

Veranderingen

Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.

Inschrijfkosten

Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.

Lopende contracten

Bekijk welke contracten op naam van de vof zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de eenmanszaak.

Heb je als nieuwe eigenaar al een eenmanszaak?

Dan kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven. Wat kun je wel doen?

  • Staat het bedrijf dat je overneemt op een ander adres dan jouw huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging. Stuur formulier 9 (Inschrijfformulier vestiging van een onderneming) en formulier 17a (Ontbinding vof, cv, maatschap of rederij) in 1 envelop per post naar ons toe. Stuur ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaars van de formulieren en een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract mee. Je hoeft geen afspraak te maken om langs te komen.
  • Is het adres hetzelfde als het adres van je eenmanszaak? Dan schrijf je geen nevenvestiging in. Geef in dit geval je wijzigingen voor je huidige eenmanszaak online aan ons door. Voeg bijvoorbeeld activiteiten of een extra handelsnaam toe.

Meer informatie

Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.

Afspraak maken

Klik op 'Inloggen met DigiD' om een afspraak in te plannen en de overdracht definitief te maken.

Veelgestelde vragen over DigiD

Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen. 

Via e-mail én sms of via brief

Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen: 

  • Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
  • Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.

 

Via DigiD

Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:

  • Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
  • Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
  • Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
  • Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
  • Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
  • Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
  • Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
  • Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
  • Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.

Als je niet kunt inloggen met DigiD kan dat komen doordat je:

  • Een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord invoert: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • DigiD niet is geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
  • DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
  • DigiD is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.

Instructievideo's voor DigiD
Kom je er toch niet uit? Bekijk dan deze instructievideo. Hierin zie en hoor je stap voor stap wat je moet doen.

Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van DigiD.

Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservicenummer (BSN).

Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.

Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.