Van vof naar eenmanszaak
- 15 december 2022
- Bijgewerkt 15 december 2022
- 2 min
Hieronder lees je hoe je de wijziging van een vof naar eenmanszaak regelt, wat erbij komt kijken en waar je op moet letten.
Stap 1 - Formulieren invullen
- Formulier 17a: 'ontbinding vof, cv, maatschap of rederij'. Alle vennoten tekenen voor akkoord bij punt 3.1. Bij punt 4.2 vermeld je de overdracht van de onderneming aan de eenmanszaak.
- Formulier 1: 'inschrijving eenmanszaak'.
Stap 2 - Afspraak maken
Maak een afspraak bij een KVK-kantoor en neem mee:Â
- de ingevulde formulieren.Â
- Een geldig legitimatiebewijs.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een inschrijfvergoeding. Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan ontvang je een rekening per post.
Uitzondering legitimatieplicht
Ben je een vennoot die eigenaar wordt van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Je stuurt de ondertekende formulieren met bijlagen dan naar het KVK-postadres.
Heeft de vof nevenvestigingen of een gevolmachtigde?
Dan moeten deze bij de eenmanszaak opnieuw ingeschreven worden. Â
- Formulier 9: 'inschrijving vestiging van een onderneming'.Â
- Formulier 13: 'inschrijving gevolmachtigde'.
Bezoekadres en bedrijfsactiviteit
Bij het overnemen van een bedrijf moeten het bezoekadres en minimaal 1 bedrijfsactiviteit hetzelfde blijven.
UBO-register
Een eenmanszaak hoeft geen UBO's te registreren. KVK schrijft de UBO’s voor jouw vof uit. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.Â
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel@ aanvragen.
Belastingdienst
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de wat je in dit geval moet doen.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de vof zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de eenmanszaak.
Heb je als nieuwe eigenaar al een eenmanszaak?
Dan kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven.Â
- Staat het bedrijf dat je overneemt op een ander adres dan jouw huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging. Stuur formulier 9 (inschrijfformulier vestiging van een onderneming) en formulier 17a (ontbinding vof, cv, maatschap of rederij) in 1 envelop per post naar ons toe. Stuur ook een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaars van de formulieren en een kopie van het door beide partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract mee. Je hoeft geen afspraak te maken om langs te komen.
- Is het adres hetzelfde als het adres van je eenmanszaak? Dan schrijf je geen nevenvestiging in. Geef in dit geval je wijzigingen voor je huidige eenmanszaak online aan ons door. Voeg bijvoorbeeld activiteiten of een extra handelsnaam toe.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je in het artikel Fiscaal afrekenen met de Belastingdienst en in het Stappenplan rechtsvorm wijzigen op het Ondernemersplein.
Afspraak maken
Login met DigiD en maak een afspraak. Â
Ik heb een vraag over DigiD
Bekijk de veelgestelde vragen over DigiD.Â