Recht op reparatie: eerst repareren, dan vervangen

- KVK Redactie
- De basis
- 17 oktober 2025
- 2 min
- Duurzaamheid
Vanaf 2026 wordt het repareren van elektrische apparaten makkelijker en goedkoper, dankzij de Wet recht op reparatie. Ook wel Reparatierichtlijn genoemd. Door deze Europese richtlijn probeer je een kapot artikel te repareren voordat je je klant een nieuw product aanbiedt. Maak, verkoop of repareer je elektrische producten? Bereid je bedrijf dan voor op de nieuwe reparatieregels.
Sparren met een adviseur?
Bel het KVK Adviesteam voor een vrijblijvend gesprek
Het doel van de richtlijn is minder afval, minder gebruik van grondstoffen en energie en meer duurzame producten. Waarschijnlijk gaat de regel in op 31 juli 2026.
35 miljoen ton afval
Repareerbare spullen weggooien zorgt voor 35 miljoen ton afval per jaar in de Europese Unie. Hoe ziet zoveel afval eruit? Stel je eens voor: een file van 3,5 miljoen vrachtwagens. Bumper aan bumper. Die file zou meer dan 60.000 km lang zijn. Dat is genoeg om de aarde anderhalf keer rond te gaan.
Voor wie en voor welke producten gelden de regels?
De Reparatierichtlijn geldt voor verkopers, fabrikanten, distribiteurs en importeurs van elektronische apparaten en lichte vervoersmiddelen op batterij die technisch te repareren zijn.
Daarbij gaat het specifiek over de volgende producten:
- Huishoudelijke apparaten: wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast, stofzuiger.
- Elektronica: televisie, beeldscherm, mobiele telefoon, tablet.
- Lichte vervoersmiddelen met een batterij: e-scooters, e-bikes.
- Overig: lasapparatuur en servers/apparaten voor dataopslag.
In de loop van de tijd zal de regel ook voor andere producten gaan gelden.
Binnen de Europese Unie ligt de verplichtingen van de Wet recht op reparatie bij verkoper en fabrikant. Wordt een apparaat buiten de EU geproduceerd, dan moet de importeur of distributeur verplicht repareren.
Wat moet ik doen?
Met de nieuwe moet reparatie aantrekkelijker worden voor je klant. Je helpt de consument de meest duurzame keuze te maken. Vaak is repareren nu nog niet mogelijk of duurder voor je klant dan een nieuw product kopen. Daar moet de wet verandering in brengen.
Je moet drie dingen regelen:
- Reserveonderdelen en reparatietools en -instructies beschikbaar maken voor je klant.
- Producten repareren.
- Klanten informeren over de reparatierechten.
Reserveonderdelen aanbieden
Klanten moeten een kapot product nu vaak vervangen of weggooien als de wettelijke garantietermijn voorbij is. Dit omdat het te duur is om het te maken of omdat er geen onderdelen of reparateurs beschikbaar zijn. Dat verandert in 2026. Als verkoper maak je reparatie gemakkelijker door reserveonderdelen voor het product aan te bieden. Verkoper en fabrikant zijn er samen verantwoordelijk voor om deze onderdelen en de benodigde tools op voorraad te hebben.
Reparateur vinden
Behalve onderdelen vinden, wordt een reparateur vinden straks makkelijker. Er komt een online register voor reparateurs: Nationaal . Reparateurs kunnen zich aanmelden voor het register als ze aan de kwaliteitseisen voldoen.
Ook komt er een Europees , dat een klant bij elke reparateur kan opvragen. In het formulier staat informatie over voorwaarden, prijzen en duur van de reparatie. Het formulier helpt de klant reparateurs vergelijken.
Verkoper repareert
Als verkoper word je verplicht om binnen de wettelijke garantietermijn voorrang te geven aan reparatie, als dat goedkoper is of evenveel kost als vervangen. Een voorbeeld: je klant heeft een wasmachine van twee jaar oud die plots stopt met centrifugeren. De pomp blijkt kapot te zijn. De reparatiekosten zijn 220 euro inclusief onderdelen en arbeidsloon. Een nieuwe wasmachine kost 450 euro. In dit geval moet de verkoper reparatie aanbieden.
Vervangend apparaat
Wees je er bewust van dat in bepaalde gevallen je klant tijdens de reparatie recht heeft op een vervangend apparaat Bijvoorbeeld wanneer reparatie nodig is binnen de wettelijke garantieperiode. In dat geval zijn de kosten voor een vervangend apparaat meestal voor de verkoper, inclusief kosten verzendkosten en installatie. Valt het buiten de garantieperiode, zou je een vervangend product als extra service kunnen aanbieden.
Wettelijke garantie verlengen
Na reparatie van het product moet je de wettelijke garantie met een jaar verlengen. Dankzij de nieuwe reparatieregels heeft je klant ook na de wettelijke garantieperiode het recht om een reparatie aan te vragen. De reparatie moet je als verkoper aanbieden voor een redelijke prijs en binnen een redelijke tijd.
Is een product niet meer te repareren? Dan mag je de klant ook een opgeknapt exemplaar aanbieden in plaats van een nieuw product.
Klanten informeren
Informeer je klanten altijd over hun reparatierechten, doe dit voor je start met repareren. Dit kun je gelijk doen bij de aankoop van het product, maar ook via de verpakking en op je website. Denk hierbij aan informatie over de keuze voor reparatie of vervanging en het verlengen van de wettelijke garantieperiode. Dankzij de nieuwe regels krijgt reparatie de voorkeur boven nieuw.