De non-mailing-indicator

Welk effect heeft het activeren van de NMI?

Als je na je inschrijving in het Handelsregister niet benaderd wilt worden met fysieke post of huis-aan-huis bezoek op je ingeschreven adres, dan kun je de Non Mailing Indicator (NMI) activeren. Hiermee geef je aan dat je geen ongevraagde reclame per post of verkoop aan je deur wilt.

Na het activeren van de NMI staat dit zowel op het uittreksel als in de gratis toegankelijke informatie op de website.

Geen ongewenste post meer?

Als ik de NMI heb geactiveerd, krijg ik dan geen ongewenste post en verschijnt er dan niemand aan mijn deur? Dat is op voorhand niet met zekerheid te zeggen. Het Handelsregister is namelijk een openbaar register en iedereen kan je gegevens 24 uur per dag en 7 dagen per week opvragen. Veel organisaties staan in continue verbinding met het Handelsregister. Zo blijven ze op de hoogte van de wijzigingen, waaronder nieuwe inschrijvingen. Ook bedrijven gebruiken de informatie uit het Handelsregister om de gegevens van zakenrelaties te controleren of om nieuwe klanten te werven. Je kunt deze bedrijfsgegevens zelf ook gebruiken om nieuwe klanten te zoeken of bedrijfsgegevens te checken. Bekijk de mogelijkheden op www.kvk.nl/producten.

Omdat bedrijven en organisaties adresgegevens ook via andere bronnen kunnen krijgen (adresgidsen, websites et cetera) is het niet te voorkomen dat je ongevraagde reclame per post ontvangt. Je gegevens zijn zoals gezegd openbaar.

Bescherming

De bescherming die de NMI biedt, is beperkt tot fysieke post en huis-aan-huis bezoek. De Non Mailing Indicator beschermt niet tegen reclame en aanbiedingen via e-mail, telefoon, sms of WhatsApp. Je moet er rekening mee houden dat je ondanks de activering snel na je inschrijving benaderd gaat worden met allerlei aanbiedingen. Bedrijven en organisaties maken daarvoor gebruik van de openbare gegevens van het Handelsregister.

Ben ik goed vindbaar als ik de NMI activeer?

Het aanzetten van de NMI betekent dat je minder goed gevonden wordt. Zo heeft Google als beleid dat ze bedrijven met een NMI niet opneemt in Google Maps.

Activeren

Je kunt eenvoudig via een formulier de non-mailing-indicator activeren of deactiveren.

Als je je inschrijft in het Handelsregister kun je direct de NMI activeren. Als je de NMI op een later tijdstip activeert, bijvoorbeeld enkele maanden na je inschrijving, dan zijn je gegevens al bij veel bedrijven en organisaties bekend en opgenomen in hun databestanden. Dit wordt niet automatisch aangepast tenzij deze bedrijven regelmatig via KVK een update aanvragen. Omdat het achteraf activeren van de NMI in de praktijk weinig effect blijkt te hebben, kun je er het beste voor kiezen om dat meteen bij de inschrijving te doen.

Hoe snel ontvang ik geen mailings meer?

Zodra wij de non-mailing-indicator hebben geactiveerd (binnen enkele werkdagen) en afnemers van adresbestanden dit hebben verwerkt, moet het aantal mailingen afnemen. Afnemers van adresbestanden zijn verplicht de non-mailing-indicator te verwerken in hun bestanden. 

Toch ongevraagd post

De afnemer van de Handelsregistergegevens is verantwoordelijk voor een goed gebruik bij het versturen van mailingen per post. Het is vergelijkbaar met een JA/NEE sticker op de brievenbus. Als een partij zich daar niet aan houdt, moet u de afzender benaderen. Dit is ook het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (voorheen College Bescherming Persoonsgegevens). U kunt hiervoor de voorbeeldbrieven gebruiken die op hun website staan

Toch ongevraagde telefoon

Als je ondernemer bent met een eenmanszaak, vof of maatschap is een registratie in het Bel-me-niet Register mogelijk via www.bel-me-niet.nl. Hiermee beperk je de benadering via de telefoon:

Wees voorzichtig met het openbaar maken van alle ondernemingsgegevens op je website of social media (zoals Facebook en LinkedIn). Dit zijn namelijk ook bronnen waaruit bedrijven putten om klanten te werven.

Wij proberen een zo goed en realistisch mogelijk beeld van de werking van de NMI te geven. Als je nog vragen hebt neem dan contact met ons op.

Heeft deze informatie je geholpen?