De non-mailing-indicator

Welk effect heeft het activeren van de NMI?

Als u na uw inschrijving in het Handelsregister niet benaderd wilt worden met fysieke post of huis-aan-huis bezoek op uw ingeschreven adres, dan kunt u de Non Mailing Indicator (NMI) activeren. Hiermee geeft u aan dat u geen ongevraagde reclame per post of verkoop aan uw deur wilt.

Na het activeren van de NMI staat dit zowel op het uittreksel als in de gratis toegankelijke informatie op de website.

Geen ongewenste post meer?

Als ik de NMI heb geactiveerd, krijg ik dan geen ongewenste post en verschijnt er dan niemand aan mijn deur? Dat is op voorhand niet met zekerheid te zeggen. Het Handelsregister is namelijk een openbaar register en iedereen kan uw gegevens 24 uur per dag en 7 dagen per week opvragen. Veel organisaties staan in continue verbinding met het Handelsregister. Zo blijven ze op de hoogte van de wijzigingen, waaronder nieuwe inschrijvingen. Ook bedrijven gebruiken de informatie uit het Handelsregister om de gegevens van zakenrelaties te controleren of om nieuwe klanten te werven. U kunt deze bedrijfsgegevens zelf ook gebruiken om nieuwe klanten te zoeken of bedrijfsgegevens te checken. Bekijk de mogelijkheden op www.kvk.nl/producten.

Omdat bedrijven en organisaties adresgegevens ook via andere bronnen kunnen krijgen (adresgidsen, websites et cetera) is het niet te voorkomen dat u ongevraagde reclame per post ontvangt. Uw gegevens zijn zoals gezegd openbaar.

Bescherming

De bescherming die de NMI biedt, is beperkt tot fysieke post en huis-aan-huis bezoek. De Non Mailing Indicator beschermt niet tegen reclame en aanbiedingen via e-mail, telefoon, sms of WhatsApp. U moet er rekening mee houden dat u ondanks de activering snel na uw inschrijving benaderd gaat worden met allerlei aanbiedingen. Bedrijven en organisaties maken daarvoor gebruik van de openbare gegevens van het Handelsregister.

Ben ik goed vindbaar als ik de NMI activeer?

Het aanzetten van de NMI betekent dat u minder goed gevonden wordt. Zo heeft Google als beleid dat ze bedrijven met een NMI niet opneemt in Google Maps.

Activeren

U kunt eenvoudig via een formulier de non-mailing-indicator activeren of deactiveren.

Als u zich inschrijft in het Handelsregister kunt u direct de NMI activeren. Als u de NMI op een later tijdstip activeert, bijvoorbeeld enkele maanden na uw inschrijving, dan zijn uw gegevens al bij veel bedrijven en organisaties bekend en opgenomen in hun databestanden. Dit wordt niet automatisch aangepast tenzij deze bedrijven regelmatig via de KvK een update aanvragen. Omdat het achteraf activeren van de NMI in de praktijk weinig effect blijkt te hebben, kunt u er het beste voor kiezen om dat meteen bij de inschrijving te doen.

Hoe snel ontvang ik geen mailings meer?

Zodra wij de non-mailing-indicator hebben geactiveerd (binnen enkele werkdagen) en afnemers van adresbestanden dit hebben verwerkt, moet het aantal mailingen afnemen. Afnemers van adresbestanden zijn verplicht de non-mailing-indicator te verwerken in hun bestanden. 

Toch ongevraagd post

De afnemer van de Handelsregistergegevens is verantwoordelijk voor een goed gebruik bij het versturen van mailingen per post. Het is vergelijkbaar met een JA/NEE sticker op de brievenbus. Als een partij zich daar niet aan houdt, moet u de afzender benaderen. Dit is ook het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (voorheen College Bescherming Persoonsgegevens). U kunt hiervoor de voorbeeldbrieven gebruiken die op hun website staan

Toch ongevraagde telefoon

Als u ondernemer bent met een eenmanszaak, vof of maatschap is een registratie in het Bel-me-niet Register mogelijk via www.bel-me-niet.nl. Hiermee beperkt u de benadering via de telefoon:

Wees voorzichtig met het openbaar maken van alle ondernemingsgegevens op uw website of social media (zoals Facebook en LinkedIn). Dit zijn namelijk ook bronnen waaruit bedrijven putten om klanten te werven.

Wij proberen een zo goed en realistisch mogelijk beeld van de werking van de NMI te geven. Als u nog vragen heeft neem dan contact met ons op.