Inschrijven en afspraak maken eenmanszaak

Start of ga verder met je inschrijving. Of maak een afspraak om je inschrijving af te ronden.

Voordat je gaat inschrijven

1. Controleer of je ondernemer bent

Je wilt jezelf inschrijven maar is dat echt nodig? Bekijk de 3 criteria en 4 controlevragen om dit te checken.

2. Neem contact op met het UWV of de gemeente als je een uitkering hebt

Wil je een onderneming starten en heb je een uitkering? Bespreek dan eerst je plannen met het UWV of, als je een bijstandsuitkering hebt, met de gemeente. 

3. Heb je al een eenmanszaak?

Je kunt maximaal één eenmanszaak inschrijven. Bekijk de gegevens van jouw al bestaande eenmanszaak.

4. Meer over de eenmanszaak

Een eenmanszaak is een rechtsvorm waarbij jij de enige verantwoordelijke bent voor het bedrijf. Bij een eenmanszaak ben je privé aansprakelijk voor zakelijke schulden. Lees meer over de eenmanszaak.

Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t

1. Log in met DigiD

Alleen de eigenaar van een eenmanszaak kan de inschrijving doen.

2. Vul het inschrijfformulier in

Vul stapsgewijs alle onderdelen in van het digitale inschrijfformulier. Tussendoor uitgelogd? Geen probleem. Je gegevens worden bewaard. 

3. Controleer je gegevens

Je hebt een compleet ingevuld formulier nodig om een afspraak te kunnen maken en je eenmanszaak in te schrijven. Toch je gegevens verkeerd ingevuld? Tijdens de afspraak kan dit nog aangepast worden.

4. Maak een afspraak

Heb je het inschrijfformulier volledig ingevuld? Dan kun je direct een afspraak maken bij een KVK-kantoor naar keuze. Je kunt de afspraak makkelijk online wijzigen of annuleren. 

5. Je voorbereide inschrijving wijzigen of annuleren

Log opnieuw in met DigiD. Kies “lopende inschrijving” en daarna 'inschrijving bewerken” om je inschrijving te bewerken. Of klik op het prullenbakje om alles te verwijderen. De afspraak, als die gemaakt is, wordt ook meteen verwijderd. 

Over de afspraak

Tijdens je afspraak controleert een KVK-medewerker je legitimatie en of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.

Kosten voor inschrijving

 

Veelgestelde vragen over inschrijven eenmanszaak

Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD

Alleen de eigenaar van de eenmanszaak kan de inschrijving doen. Een vriend, familielid, boekhouder, accountant of tussenpersoon kan dat niet, maar kan wel helpen bij de inschrijving. De eigenaar moet zelf inloggen met zijn of haar eigen DigiD.

Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten. Bereid je inschrijving online voor. Plan vervolgens een afspraak voor de legitimatiecontrole en het afronden van je inschrijving. Je ontvangt daarna meteen je KVK-nummer. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je mag ook eerder bij ons langskomen voor de controle van je vooraf ingevulde gegevens en je legitimatiebewijs. Dit kan tot maximaal drie maanden voor jouw startdatum. In dit geval ontvang je je KVK-nummer in de week van je startdatum per post. Een afspraak kun je maximaal acht weken vooruitplannen.

Je kunt jouw onderneming alleen inschrijven als je een Nederlands bezoekadres hebt. Woon je in een aan Nederland grenzend gebied en kun je aannemelijk maken dat er structureel fysieke ondernemersactiviteiten in Nederland plaatsvinden? Dan kun je je inschrijven met het bezoekadres in het buitenland. Het inschrijven verloopt als volgt:

  • Kies een rechtsvorm en vul het (digitale) inschrijfformulier zo volledig mogelijk in.
    Voor het inschrijven van een eenmanszaak heb je een DigiD nodig. Deze vraag je aan met een Burgerservicenummer (BSN). Heb je geen BSN, dan volg je deze stappen:
  • Voltooi daarna de inschrijving op een KVK-kantoor. Maak hiervoor een afspraak.
  • Neem het volgende mee:
    • Een geldig legitimatiebewijs en een origineel uittreksel (of een gelegaliseerde kopie hiervan) uit het buitenlandse bevolkingsregister van de gemeente, of een ander origineel bewijs (of een gelegaliseerde kopie hiervan), zoals bijvoorbeeld van een officiële instantie of een bank, waarop jouw privéadres staat.
      Let op: Het bewijs mag niet ouder zijn dan 1 maand. Lever dit bewijs aan in een voor ons leesbare taal. Als de gegevens niet leesbaar zijn, kan KVK vragen om het bewijs te laten vertalen in het Nederlands, Engels, Frans of Duits. Deze vertaling hoeft niet afkomstig te zijn van een beëdigd vertaler.
    • Een kopie van het door 2 partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract van het (Nederlandse) bezoekadres.

Nee, bij een hobby gaan we ervan uit dat de verdiensten nihil of minimaal zijn. Of dat ze niet in verhouding staan tot de tijd die je aan je hobby besteedt. Je ontvangt een symbolische vergoeding. Volgens de Handelsregisterwet is er dan géén sprake van een onderneming en voldoe je niet aan de criteria voor een onderneming.

Inschrijven in de voorbereidingsfase is in sommige gevallen mogelijk. Voorbereidingen zijn bijvoorbeeld goederen bestellen, vergunningen aanvragen of een bedrijfspand huren. Om de inschrijving af te ronden maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.

Je krijgt een KVK-nummer als je je inschrijft in het Handelsregister. Je kunt je inschrijven vanaf een week voor de start van je bedrijf, maar je kunt al eerder naar KVK gaan om je inschrijving voor te bereiden. Dit kan tot maximaal 3 maanden voor de startdatum. De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dit geval een week voor de start van je bedrijf plaats. Je hoeft daarvoor niet opnieuw naar KVK te komen.

Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. Na je inschrijving geeft KVK je gegevens door aan de Belastingdienst. Binnen 2 weken ontvang je bericht van de Belastingdienst.

Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.