Inschrijven vof of rederij

Het inschrijven van een vof of rederij bestaat uit 3 stappen. Controleer eerst of je je moet inschrijven en bekijk of je aan de benodigde criteria voldoet.

Stap 1: bereid je inschrijving voor

Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. Daarmee kunnen wij je zo goed mogelijk van dienst zijn als je langskomt op een kantoor om je inschrijving af te ronden. Maak hiervoor een afspraak bij een KVK-kantoor (zie stap 2).

Gebruik geen leestekens of diakrieten in "je naam", door een technisch probleem wordt de e-mail niet verzonden. De naam wordt bij inschrijving aangepast door KVK. 


Vanaf 1 januari 2022 is het woonadres van personen in het Handelsregister niet meer openbaar. Het vestigingsadres van je onderneming blijft wel openbaar. Wil jij je inschrijven met startdatum 1 januari 2022? En wil je daarvoor nog een afspraak maken in 2021 om de inschrijving af te ronden? Weet dan dat we je inschrijving in 2021 verwerken en dat je woonadres tot 1 januari 2022 openbaar is. Lees meer over het afschermen van het woonadres.

Begin met inschrijven vof

Je moet ook de UBO's van je nieuwe organisatie inschrijven aan de balie

UBO's (ultimate beneficial owners) zijn de uiteindelijk belanghebbenden van een organisatie. Hier vind je informatie over hoe je bepaalt wie de UBO's van je organisatie zijn en welke documenten je nodig hebt om UBO's in te schrijven.

Vul van tevoren formulier 32 (inschrijven UBO's van een vof, cv, maatschap, eesv of rederij) in en neem dit mee naar je afspraak.
Let op: je hoeft pas aan de balie je handtekening te zetten.

Download formulier 32

Stap 2: maak een afspraak

Heb je de inschrijfformulieren volledig ingevuld? Na het invullen van je gegevens moeten alle vennoten persoonlijk langskomen bij KVK om zich te legitimeren en de inschrijving definitief te maken. Dat kan alleen op afspraak. Inschrijven kan bij elk kantoor. Je maakt een afspraak door in te loggen met DigiD.

Inloggen met DigiD

Stap 3: voltooi je inschrijving

Tijdens de afspraak controleert een KVK-medewerker je legitimatie en bekijkt hij of zij of je aan de inschrijfvoorwaarden voldoet.

Kosten voor inschrijving

  • Je betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van € 51,30.
  • Voor € 15,40 kun je meteen een uittreksel Handelsregister meenemen, dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
  • Betaling is alleen mogelijk met pinpas, mobiel of creditcard.

Uitzonderingen

Uitzondering 1: De vennoten van de vof zijn (gedeeltelijk) niet-natuurlijke personen

Als alle vennoten van een vof niet-natuurlijke personen zijn (dus geen personen van vlees en bloed), dan hoef je niet op een KVK-kantoor langs te komen. Stuur de volgende documenten per post op:

  • Formulier 2: 'inschrijving vennootschap onder firma / commanditaire vennootschap'
  • Formulier 10: 'inschrijving vennoot'
  • Formulier 32: 'inschrijving UBO voor een cv, vof, maatschap, EESV of rederij' 

Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen.

Bestaat de vof uit zowel natuurlijke als niet-natuurlijke personen? Dan hoeft de niet-natuurlijke vennoot niet op een KVK-kantoor langs te komen. De natuurlijke vennoot, die wel op kantoor langskomt om de inschrijving te voltooien, neemt de volgende documenten mee:

  • Formulier 10: 'inschrijving vennoot'. Vul deze in met de gegevens van de niet-natuurlijke vennoot
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de persoon die heeft getekend voor de niet-natuurlijke vennoot.

Uitzondering 2: als je wijzigt van rechtsvorm, bijvoorbeeld van eenmanszaak naar vof

Gebruik dan de volgende formulieren:

  • Formulier 2: 'inschrijving vennootschap onder firma / commanditaire vennootschap'
  • Formulier 10: 'inschrijving vennoot'
  • Formulier 14: 'wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens'
  • Formulier 32: 'inschrijving UBO voor een cv, vof, maatschap, EESV of rederij' 

Na het invullen van de formulieren moeten alle vennoten persoonlijk langskomen bij KVK. Dat kan alleen op afspraak.

InfoPage