Hoe schrijf ik een eenmanszaak in als ik in het buitenland woon?

Je vult het online inschrijfformulier in om je eenmanszaak in te schrijven in het Handelsregister. Daarna maak je een afspraak bij een KVK-kantoor om je inschrijving definitief te maken. Soms is inschrijven niet nodig. Lees hieronder wat je moet doen in verschillende situaties.

Wanneer schrijf ik me niet in?

Woon je in het buitenland en heb je daar een onderneming? Kun je zonder vestiging in Nederland opdrachten aannemen, uitvoeren en in rekening brengen? Dan hoef je je eenmanszaak niet in te schrijven bij KVK.  Je kunt maximaal één eenmanszaak inschrijven. Een eenmanszaak mag meerdere handelsnamen en activiteiten hebben.

Wanneer schrijf ik me wel in?

Hieronder vind je een aantal situaties waarbij je je eenmanszaak wel inschrijft bij KVK. We kunnen om bewijs vragen als we twijfelen of er genoeg activiteiten in Nederland zijn. De activiteiten omschrijven het werk dat een bedrijf of organisatie uitvoert. 

Je woont (nog) in het buitenland. Je wil langer dan vier maanden in Nederland komen werken. 

Je begint bijvoorbeeld een winkel of een onderhoudsbedrijf. Daarvoor moet je ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) op een Nederlands woonadres. Je krijgt dan ook een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je nodig voor contact met de Nederlandse overheid, zoals de Belastingdienst. 

Je woont in België of Duitsland. Je voert activiteiten in Nederland uit, maar je hebt geen Nederlands bezoekadres. 

Je bent bijvoorbeeld marktkoopman of je hebt een klusbedrijf. Om je in te kunnen schrijven, moet je bewijzen dat je vaak in Nederland werkt. Ook moet je ingeschreven staan in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI) met je buitenlandse woonadres.  

Je woont in het buitenland. Je wil korter dan vier maanden in Nederland komen werken. 

Inschrijven kan alleen als je een Nederlands bezoekadres hebt. Je moet met je buitenlandse woonadres ingeschreven staan in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI). Na de inschrijving in de RNI krijg je ook een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je nodig voor contact met de Nederlandse overheid, zoals met de Belastingdienst. 

Hoe schrijf ik mijn eenmanszaak in?

Log in met DigiD en vul het online inschrijfformulier in. Maak daarna online een afspraak op een KVK-kantoor om de inschrijving definitief te maken.

Hoe vraag ik DigiD aan?

Lees hieronder hoe je DigiD aanvraagt als je de Nederlandse of de niet-Nederlandse identiteit hebt. Je hebt DigiD nodig om het online inschrijfformulier in te vullen en een afspraak te maken bij KVK. 

Heb je de Nederlandse nationaliteit?

Kijk op de website van DigiD hoe je die aanvraagt.  

Heb je niet de Nederlandse nationaliteit?

Schrijf je dan eerst in bij de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Daarna ontvang je meteen een burgerservicenummer (BSN) waarmee je een DigiD aanvraagt.

Moet ik mijn eenmanszaak aanmelden bij de Belastingdienst? 

Dat doet KVK voor je. Je ontvangt binnen twee weken na je inschrijving bericht per post. De Belastingdienst stuurt dan het btw-nummer (btw-id) en omzetbelastingnummer (ob-nummer) als die nodig zijn. 

Woon je in België of Duitsland?
Nederland heeft een belastingverdrag met België en Duitsland. De Belastingdienst bepaalt in welk land je belasting gaat betalen. Kijk voor meer informatie bij de afdeling Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO) van de Belastingdienst. Een accountant of fiscalist kan je verder helpen met vragen over belastingen.

Veelgestelde vragen

Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.

DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.

Meer vragen over inschrijvingen vind je op onze Hulp en contact pagina.