Hoe schrijf ik een kerkelijke organisatie (kerkgenootschap) in?
- Bijgewerkt 17 september 2025
- 2 min
Je vult een formulier in om een kerkgenootschap in te schrijven in het Handelsregister. Maak daarna online een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden.
Wil je een zelfstandig onderdeel van een kerkgenootschap dat lid is van het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken inschrijven in het Handelsregister? Of gegevens hiervan wijzigen? Neem dan contact op met het betreffende kerkgenootschap om dit te regelen.
In dit artikel:
- Welke formulier heb ik nodig voor de inschrijving?
- Welke documenten heb ik nog meer nodig?
- Moet ik UBO's inschrijven?
- Hoe maak ik een afspraak bij KVK?
Welk formulier heb ik nodig voor de inschrijving?
Download het formulier hieronder en vul het in. Op het formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 27: Inschrijving kerkelijke organisatie.
Vul geen persoonlijke gegevens in
Bij de inschrijving mogen geen gegevens gebruikt worden van een natuurlijk persoon. Dit is om bijvoorbeeld discriminatie op basis van je geloof te voorkomen. Daarom worden bestuurders en gevolmachtigden niet ingeschreven in het Handelsregister. Ook niet als het kerkgenootschap een onderneming heeft. Daarnaast mag het telefoonnummer niet het privénummer van een van de geloofsgenoten zijn. Meer informatie hierover is terug te vinden in de Nota van Toelichting bij het Handelsregisterbesluit.
Welke documenten heb ik nog meer nodig?
Verzamel de documenten hieronder en neem ze mee naar je afspraak bij KVK:
- De kerkelijke statuten, ondertekend door minimaal twee bestuurders. Deze statuten mogen in het Nederlands of in een andere taal geschreven zijn. Als de statuten zijn geschreven in een andere taal, dan is volgens de (artikel 35) een beëdigde vertaling nodig. De statuten zijn openbaar.
- Zijn er geen kerkelijke statuten? Zet dan de naam en het doel van het kerkgenootschap op papier. Minimaal twee geloofsgenoten moeten dit document ondertekenen.
- Notulen van de bestuursvergadering. Hieruit moet blijken dat de persoon die het formulier ondertekend heeft, ook bestuurder is. Minimaal twee bestuurders moeten de notulen tekenen.
- Een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract of een toestemmingsverklaring van het bezoekadres. Neem ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de eigenaar van het pand mee. Het bezoek- of postadres van een kerkelijke organisatie mag niet het privéadres van een van de geloofsgenoten zijn. Een adres van bijvoorbeeld een boekhouder of notaris mag wel.
Moet ik UBO's inschrijven?
Een kerkgenootschap moet alleen UBO's inschrijven als:
- De organisatie verplicht staat ingeschreven in het Handelsregister en
- Er geen Nederlandse koepelorganisatie boven de organisatie staat
Het inschrijven van UBO's voor kerkgenootschappen doe je met formulier 34: Inschrijven UBO voor kerkgenootschap.
Hoe maak ik een afspraak bij KVK?
Dit doe je online door in te loggen met DigiD. Hoewel de bestuurders niet ingeschreven worden, moet de persoon die het formulier ondertekent (bestuurder) wel persoonlijk langskomen op een KVK-kantoor.
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. Het maken, wijzigen en annuleren van je afspraak doe je online door in te loggen met DigiD.
- Neem een geldig identiteitsbewijs mee, plus de benodige formulieren en bewijsstukken. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je mee moet nemen.
- Je betaalt geen inschrijfvergoeding.
Veelgestelde vragen over DigiD
DigiD is nodig om je identiteit vast te stellen. Zo zorgen we ervoor dat alleen bevoegde personen toegang krijgen tot gegevens van een organisatie.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over DigiD.
Vraag een DigiD aan op de website . Hiervoor heb je een (BSN) nodig.
Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.
- Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
- Heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Volg dan deze stappen om een DigiD aan te vragen:
o Schrijf je in bij de Registratie Niet-ingezetenen .
o Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN)
o Met je BSN kan je een DigiD aanvragen. Op de website van staat hoe dit moet.
Veelgestelde vragen over afspraak maken
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Als je langs wilt komen moet je een afspraak maken. Je kiest zelf een KVK-kantoor. Dat mag ook een kantoor buiten je regio of woonplaats zijn. Je plant de afspraak eenvoudig online door in te loggen met DigiD. Een afspraak plan je maximaal acht weken vooruit.
Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Dan staat deze waarschijnlijk in je map met spam of verwijderde mails. Zo niet, neem dan telefonisch contact met ons op (kies vragen over onze registers en dan in keuzemenu optie 1). Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Heb je een afspraak gemaakt voor het inschrijven een eenmanszaak, vof of maatschap?
Log dan opnieuw in met je DigiD bij Mijn . Bij 'de gegevens van je inschrijving' staat 'je afspraak bij KVK'. Hier zie je wanneer, hoe laat en op welk kantoor je de afspraak hebt. Je kunt hier je afspraak nog annuleren of wijzigen.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.