Hoe schrijf ik een publiekrechtelijke rechtspersoon in?
- Bijgewerkt 16 september 2025
- 1 min
Je vult een aantal formulieren in om een publiekrechtelijke rechtspersoon in te schrijven in het Handelsregister. Je stuurt de formulieren met de post naar KVK om de inschrijving definitief te maken. Zijn er commerciële activiteiten? Dan moet je ook de onderneming van de publiekrechtelijke rechtspersoon inschrijven.
- Welke formulieren heb ik nodig voor een inschrijving zonder onderneming?
- Welke formulieren heb ik nodig voor een inschrijving met onderneming?
- Wat stuur ik met de post naar KVK?
- Wat gebeurt er nadat ik de formulieren heb opgestuurd?
Welke formulieren heb ik nodig voor een inschrijving zonder onderneming?
Hierbij zijn er geen commerciële activiteiten. Download de formulieren hieronder en vul ze in. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 25: Inschrijving publiekrechtelijke rechtspersoon
- Formulier 9a: Inschrijven vestiging van een rechtspersoon
Welke formulieren heb ik nodig voor een inschrijving met onderneming?
Hierbij zijn er wel commerciële activiteiten. Download de formulieren hieronder en vul ze in. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welk extra bewijs je nodig hebt:
- Formulier 25: Inschrijving publiekrechtelijke rechtspersoon.
- Formulier 8: Onderneming van een rechtspersoon inschrijven.
- Formulier 9: Inschrijving vestiging van een onderneming.
- Formulier 26: Inschrijven functionaris voor een publiekrechtelijke rechtspersoon.
Wat stuur ik met de post naar KVK?
- De ingevulde en ondertekende formulieren. Op elk formulier staat wie het mag ondertekenen en welke bewijsstukken je moet meesturen. Ook staat er op het formulier of je nog andere formulieren moet invullen.
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van elke persoon die een formulier heeft ondertekend. Lees welke gegevens je moet afplakken in de kopie identiteitsbewijs.
Stuur je inschrijving naar een van de postadressen van KVK.
Wat gebeurt er nadat ik de formulieren heb opgestuurd?
- Bekijk hoe lang het duurt voordat de inschrijving is verwerkt. Je ontvangt geen updates tussendoor.
- Ligt je startdatum in de toekomst? Dan schrijven we de publiekrechtelijke rechtspersoon een week voor de startdatum in.
- Je ontvangt een bevestiging van de inschrijving en een rekening voor de eenmalige inschrijfvergoeding per post.
- Na de inschrijving kun je een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister aanvragen. Dit kun je gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om een uittreksel.
Veelgestelde vragen
Voor het inschrijven van een nieuwe onderneming of organisatie betaal je een inschrijfvergoeding. Je kunt bij je inschrijving ook meteen een gewaarmerkt uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® kopen.
Je krijgt een e-mailbevestiging als we je online wijziging ontvangen. Soms komt de e-mail in je spambox, dus controleer deze ook. Volg de behandeling van je wijziging in Mijn KVK.
Geen e-mail?
Heb je geen e-mail van ons met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets misgegaan. Neem contact met ons op.
Wijziging per post
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Je ontvangt dan alleen een bevestiging als je wijziging is verwerkt. Check de verwerkingstijden op onze website. We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas vanaf die datum in het Handelsregister.
Wij gebruiken verschillende postadressen / postbusnummers. Kijk hier welk adres voor jouw post van toepassing is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook hoe je contact met ons kunt opnemen.